Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Högt kv o liten proppeller, eller lågt kv o stor proppeller?

  1. #1

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard Högt kv o liten proppeller, eller lågt kv o stor proppeller?

    Ska byta snurror på y6an.

    Tänkte satsa på Tigermotor, och då dem e rätt dyra så måste det bli rätt direkt.

    Vilket är att föredra, lågt kv o stora proppar, eller tvärtom?
    Tex denna med 3506 http://www.rctigermotor.com/show.php?contentid=142 13"
    eller denna 2814 http://www.rctigermotor.com/show.php?contentid=132 med 11"

    Modellen kommer väga uppåt 4,5kg med den last jag tänkt. Fortfarande 4 celler.

  2. #2

    Standard

    Jag körde mina 2814-10 på 3s och xoar 12-5 det vart perfekt på min tri innan den sa adjö och det går ju att flyga dom på 4s med
    Kolla på rcflight du har data på motorerna där
    Uffe

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    Jag körde mina 2814-10 på 3s och xoar 12-5 det vart perfekt på min tri innan den sa adjö och det går ju att flyga dom på 4s med
    Kolla på rcflight du har data på motorerna där
    Uffe
    Jag använder de till min stora hexa med 4s och xoar 12x3,8. Massa lyftkraft har man iaf. Min hexa väger 4,7 kg

  4. #4

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vid den där vikten kan du nog ha stora propellrar utan att stabiliteten kommer bli dålig.

    En stor diameter med låg stigning ger längst flygtider. Med 11" kommer du knappt hinna lyfta innan du måste landa.

  5. #5

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kommer kraften i 13" motorn verkligen räcka för 4,5kg?

    Lyfter 1150g på fullgas. totalt 6900gram på 6 motorer. Sen kör du Y6 som de påstår minskar lyftkraften med 25%. Då är du nere på 5175gram total lyftkraft?!?

  6. #6

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har beställt grejor så jag ska kunna mäta upp skillnaden i dragkraft/effektivitet på Y6 vs X6. Har sett lite teorier om att avståndet på propparna påverkar effektiviteten bl.a. , ska bli spännande att prova!

  7. #7

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Kommer kraften i 13" motorn verkligen räcka för 4,5kg?

    Lyfter 1150g på fullgas. totalt 6900gram på 6 motorer. Sen kör du Y6 som de påstår minskar lyftkraften med 25%. Då är du nere på 5175gram total lyftkraft?!?
    Nej, det blev för klent, såg jag nu, och att gå upp till 3515 verkar overkill. Så 2814 är nog bra.
    Samma storlek som jag har på nuvarande turnigymotorer.

    RCtimer har ju ett gäng snurror i trevliga storlekar o prisklasser, är dom lika oeffektiva som hobbykings?

  8. #8

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Har beställt grejor så jag ska kunna mäta upp skillnaden i dragkraft/effektivitet på Y6 vs X6. Har sett lite teorier om att avståndet på propparna påverkar effektiviteten bl.a. , ska bli spännande att prova!
    Väntar med spänning

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Pratade lite med HAB i Tipshallen och han hade nu förskjutit motorerna i sidled på axeln med cirka 2cm, det kanske också spelar roll på effektiviteten?

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Fredda: Du ska nog ta en kik på kolumnen Oz/W på T-motor sidan. Den talar om hur många Oz du kan lyfta per W. Du behövde väl ungefär 800gram lyftkraft/motor. Kolla vilken motor/propeller du får högst tal på vid den lyftkraften. Du ska nog hålla dig till raderna 50% samt 65%.

    MN3110 får t.ex. riktigt höga tal med stora proppar.

    2814 710 däremot ser ju inte riktigt lika bra ut, där tappar du många minuter flygtid...

  11. #11

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Kenneth: Bra tips, det måste jag också prova!

    Nån som har tips på billiga digitala vågar? Tänkte ha 2st för att kunna mäta dragkraften på motorerna individuellt om det är nödvändigt? Vad tror ni?

  12. #12
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    En sånhär har jag, funkar finfint:
    http://dx.com/p/high-load-precision-...solution-18110

    Finns fler varianter:
    http://dx.com/s/Scale
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  13. #13

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Fredda: Du ska nog ta en kik på kolumnen Oz/W på T-motor sidan. Den talar om hur många Oz du kan lyfta per W. Du behövde väl ungefär 800gram lyftkraft/motor. Kolla vilken motor/propeller du får högst tal på vid den lyftkraften. Du ska nog hålla dig till raderna 50% samt 65%.

    MN3110 får t.ex. riktigt höga tal med stora proppar.

    2814 710 däremot ser ju inte riktigt lika bra ut, där tappar du många minuter flygtid...
    Har studerat den raden en del, men jag har inte fått syn på navigatorserien (MN) förrens nu. Helt klart effektivare, men jösses vilka proppar jag måste hänga på, om jag inte väljer den med 700kv, men där blir effektiviteten inte mö större än 2814.

    Rcflight börjar lägga opp mn serien på sidan såg jag, får se va priset blir på 3110.

  14. #14

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! köpte en i veckan på netto 69 kr Ca 2 ggr 2 dm i plattan skitfin och exakt tunn o fin modell får plats var som helst

Liknande ämnen

  1. Liten eller stor?
    Av teamleader i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 08:05
  2. Börjar med en liten och slutar med en stor
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 19:38
  3. 3 bladig proppeller till Saito 115
    Av KenPro i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 08:29
  4. Lågt väder och rolig liten spitfire
    Av Mats J i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 13:12
  5. Proppeller val
    Av PW i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 21:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •