Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Servoproblem

  1. #1

    Standard Servoproblem

    Hej!
    Tog fram planet efter vinterdvalan, tyvärr så är det nått strul med alla servos, de fungera normalt men ibland så börjar de skrika och rör sig sakta.. då får man dutta till på spaken så att servon rör sig mycket, då börjar de fungera igen.
    Det verkar som om att de oftast strular då man snabbt rör till lite grann på spaken, typ som att de har svårt att centrera runt noll-läget...

    Det är servona som strular, inte sändare-mottagare.
    Alla servona är billigare varianter ifrån HobbyKing, de har förvarats i ett oisolerat under vintern, kan det ha förstört dem?
    De andra planen fungerar som de ska...

    Nån som har någon bra ide om vad som är fel? I värsta fall får jag väl beställa 4 nya servos
    PS. Hur tusan säger man servo i plural???

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Ett servo, två servon. Vet inte vad som hänt dina servon dock.

    Matsa...

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Verkar som om du har fått oxid på potentiometern. Det är bara att byta servona med andra ord.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Två gissningar..Taskig mottagaracce eller pottar i sändaren som behöver motioneras(även fast du säger att det inte är sändaren)
    Ta ur alla servosladdar ur mottagaren,testa med ett par servon "från lådan" om du har några och se om dessa beter sig likadant..
    Om inte,det kan kanske vara så att ett servo i planet håller på o packa ihop och "stör" de friska..
    Fredriks ovan är ett annat troligt alternativ..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    Okej tack för snabba svar
    Sändaren och mottagaren är det inge fel på, provade nämligen med ett annat plan, som för den delen också stått ute i det kalla förrådet över vintern, men där var det inga problem alls.
    Tråkigt att behöva byta 4st servo då jag aldrig flygit med dem, bara testat dem innan jag ställde ut planet i förrådet. Får väl vli att beställa nått billigt från HobbyKing igen..

    Nån som "vet" om det kan vara kylan och ev. fukt som förstört servona?

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Smålänning som jag är, så skulle jag nog försöka rädda servona genom att skruva av baklocket undertill, frilägga potentiometern och spruta in en liten dusch kontaktspray, typ denna http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...ktspray-p18317 .

    Kan kanske få igång servona.
    Retroholic!

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Smålänning som jag är, så skulle jag nog försöka rädda servona genom att skruva av baklocket undertill, frilägga potentiometern och spruta in en liten dusch kontaktspray, typ denna http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...ktspray-p18317 .

    Kan kanske få igång servona.
    ...hmmm...konstigt då att inte en smålänning väljer ett ännu mera "ekonomiskt" alternativ - http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovr...ngoring-36523/
    Sen är jag inte säker på om jag själv skulle vilja flyga med servon som är "reparerade" med spray...
    Roger

  8. #8
    Ilfrazrs avatar
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    160
    Jobb
    Lagledare
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Jag har mina plan i ett ouppvärmt utrymme och har inga problem.

    //Jens

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mina kärror ligger i utrymmen som bara håller nån grad över nollan vintertid men inte heller jag upplever några problem med servona eller annan RC-utrustning.
    Roger

  10. #10

    Standard

    OK, då får planen ligga kvar i kylan Hoppas bara det inte är allt för fuktigt där ute..

    Kollad på Hobbyking, man kan ju faktiskt få hem 4 nya servo för ca 200spänn inkl. frakt.
    Får nog bli det, men kanske inte är så dumt att ha en spray liggandes ändå, tack för tippset!!

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nu vet jag ju inte vilken storlek du ska ha, men 4 st 9 grams från Autopartner är 215 kr inkl frakt. Även 16 grams med 3 kg dragkraft är samma pris. 9 grams från RCFlight 245 kr & ungefär samma pris från AiRCPro.

  12. #12

    Standard

    Jag fick exakt samma problem igår men konsterade att det var lågprismottagaren från HK som var boven. Nu sitter en Futaba i planet och allt funkar perfekt.

  13. #13

    Standard

    Fick precis hem min nya mottagare från hobbyking idag, den gamla säckade ihopp, dock kvarstår felet på servot, (mottagaren är det inget fel på, för jag provade med ett annat servo). Så det blir till att beställa 4 nya servo...
    Tror det blir 3 st Power HD-1900A 1,5kg 0.008s från autopartner. Det borde väl räcka för en "frigolit" Cessna med 1,4m i spännvidd?

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HenrikGG Visa inlägg
    ...
    Tror det blir 3 st Power HD-1900A 1,5kg 0.008s från autopartner. Det borde väl räcka för en "frigolit" Cessna med 1,4m i spännvidd?
    Jodå.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Standard

    Nejnu blir jag inte riktigt klok, fick hem min nya mottagare (orangrx) och nya servon, skulle glatt sätta igång allt för att hinna prova mina landningsskidor innan snön försvinner!!!

    Men tyvärr servojittret är fortfarande kvar! Jag har nya servon och ny mottagare, dock en orangerx men ändå ny. Alltså borde det vara sändaren det är fel på.... Provade med olika servon och får samma problem Går det att "laga" sändaren? Vad är fel?
    Vill verkligen inte behöva köpa en ny sändare....

  16. #16

    Standard

    Servojittret verkar bli värre och värre och uppkommer alltid då jag SLÄPPER spaken så att den far in mot mitten och ska centrera, då kan inte servon riktigt centrera utan står bara och darrar, och jag måste dra spaken en bra bit ut mot ändläget för att servon ska börja fungera igen....

    ...Har en fin film på detta men kan inte ladda upp...

    Snälla hjälp mig

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vad är det för radio?

    Edit, kolla denna tråd, verkar det vara liknande?
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21373
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18

    Standard

    Ja det skulle kunna vara något sånt, det är samma sändare!
    Men hur ser potten ut?

  19. #19
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ta loss baksidan så ser du dom..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #20

    Standard

    Ok, ska prova när jag kommer hem i eftermiddag. Är det någon typ av metalskena?

Liknande ämnen

  1. servoproblem
    Av prepps i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 13:40
  2. Servoproblem med Y-kabel
    Av Lelle i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 08:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •