Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Fundering kring Y6

  1. #21

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det är sådana här diskussioner som gjorde att jag beställt grejer så jag ska kunna testa hur det eg. ligger till med det här...

  2. #22

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    @Henke2
    Aha... Förstår jag dig rätt så kanske man då borde ha kraftigare motorer på undersidan? Är 10x6 propellrarna enbart valda för att få en likvärdig yaw-effekt som dom övre? Jag förstår inte riktigt hur dom undre kan dra mer ström med samma propellrar då dom jobbar i medvind så att säga.

    @SteffeB
    Ja, det här måste vi reda ut

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    @Henke2
    Jag förstår inte riktigt hur dom undre kan dra mer ström med samma propellrar då dom jobbar i medvind så att säga.
    Motorerna jobbar i medvind men de är inte inställda på 50% gas uppe och 50% nere utan kontrollerkortet begär vridmoment för att plattformen skall stå stilla. Man vrider den ju genom att ge olika effekt uppe/nere.

  4. #24

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Säger absolut inte att du har fel Henke (för jag vet inte själv), men vart har du fått informationen ifrån. Har du sett något test någonstans eller vet du nån som provat?

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    vet du nån som provat?
    Ja...

  6. #26

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Det var nog det mest informativa svar jag fått på det här forumet... Ansträng dig inte, jag testar själv.

  7. #27

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/ca...1997024330.pdf


    Hittade på den här. Intressant läsning fast det är svårt att ta åt sig alla beräkningar. Man får iallafall ett hum åt vilket håll man ska testa.

  8. #28

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Det var nog det mest informativa svar jag fått på det här forumet... Ansträng dig inte, jag testar själv.
    Jag har en bekant som testat och förmedlat infon till mig. Finns inte mer än så att säga eftersom jag själv inte flyger Y6. Så du får testa mera själv för bättre info.

  10. #30

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Henke, tänkte på det där du skrev om att motorerna inte har 50% gas uppe och 50% gas nere och kom på att man kanske kan luta motorerna precis som man gör med större ex. hexor för att på så sätt bestämma vilket varv respektive motor ska få vid hovring. Då kan man istället helt koncentrera sig på att få propellrarna så effektiva som möjligt tillsammans istället för att behöva bry sig om att maskinen vrider sig. Kanske luta båda motorerna tillsammans, eller bara luta den ena motorn och låta den andra vara rak. Vad vet jag, har iallafall nått man skulle kunna testa.

  11. #31

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Du skulle också kunna pröva mindre diameter på den övre propellern enligt sidan 21 i dokumentet du länkade till:

    2. A reduction in upper rotor radius. "There is a trade off between the increase in induced power of the upper rotor with a reduction in the upper rotor radius, and the enhanced performance of the lower rotor as proportionately more disc is exposed to clean air. The most promising results were obtained for an 8% reduction in upper rotor radius."

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Henke, tänkte på det där du skrev om att motorerna inte har 50% gas uppe och 50% gas nere och kom på att man kanske kan luta motorerna precis som man gör med större ex. hexor för att på så sätt bestämma vilket varv respektive motor ska få vid hovring. Då kan man istället helt koncentrera sig på att få propellrarna så effektiva som möjligt tillsammans istället för att behöva bry sig om att maskinen vrider sig. Kanske luta båda motorerna tillsammans, eller bara luta den ena motorn och låta den andra vara rak. Vad vet jag, har iallafall nått man skulle kunna testa.
    Javisst kan man göra det. Symetri spelar spratt ibland. Fundera även på vad vridmoment har för enhet och hur man kan ändra det hela på flera sätt. :-)

  13. #33

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja, det ska jag göra! Är mycket intressant att läsa där. Få se hur jag ska finansiera det här, kanske nån som har nån/några multicopter-reservmotorer att låna ut? Ska dock få ihop testriggen först, verkar ta en jäkla tid att få hem grejerna ifrån Kina nu av någon anledning. Har de sitt nyår nu?

    Det där andra dokumentet kan ju även lösa tvisten angående "Master Airascrew" som jag såg i en annan tråd, hehe...

  14. #34

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Där var du snabb henke, svarade på inlägget ovanför ditt.

    Mmm... mycket funderande blir det. Såg på "papparazzi" att de hade motorerna olika långt ut på armarna, det var kanske det du tänkte på. Gillar dock inte riktigt att man får mer "onyttig yta", vill nog hellre ha motorerna i linje för att få luften att passera så effektivt som möjligt.

    (edit: det var ju inte alls på papparazzin!)

    Det går ju att testa lite hur som helst på en Y6-modell jämtemot det de testar i dokumentet ifrån Nasa.
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-02-11 klockan 19:54.

  15. #35

    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    259
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Har de sitt nyår nu?
    Det är det enda säkra jag kan säga om denna duskissionen
    6-13 feb har jag för mig.

  16. #36

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Typiskt...

  17. #37

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Känner du dig bekväm med graferna i proppeller-pdf:en miracle ? Det kan jag erkänna att jag inte gör...

    Slänger in ett urklipp här så får den som har koll förklara:

    Figure 12. Effektivitet, har sett Oz/w på t.ex. T-motors hemsida, hur fungerar siffrorna här ? J måste ju vara de olika hastigheterna de kört vindtunneln i, men hur snabbt är ex. 0.5 där denna propeller är effektivast, för "n" är väl CT/CP. (Trust/power) ?? Då visar väl grafen hur effektiv proppellern är vid olika vindtunnelhastigheter samt vid olika varv på propellern.

    Figure 12,14. Lika här, hur tyder man.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	propp grafer.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	43,9 KB 
Id:	36808

  18. #38

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Nej, egentligen inte. Jag tyckte det var för mycket data, så jag grunnade bara på den övre som visar verkningsgraden vid olika varvtal. Resten får jag nog fundera på nån annan gång.

    Det finns ju en mer omfattande lista här:

    UIUC Propeller Database

  19. #39

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Verkar iallafall som att J är vindtunnelhastigheten. De testade i max 80ft/sec ~90km/h= 0,8 i grafen.

    Flyger man alltså i 45km/h (J=0,5 i grafen) så är denna proppeller effektivast vid 6000rpm. Nu saknas ju högre varv i tabellen därför dyker kurvan rakt nedåt igen, proppellern snurrar helt enkelt för sakta för att hänga med luftströmmen i tunneln.

    edit:

    ...men sedan kan man kika på APC:s hemsida för att få reda på mer data om deras proppellrar nu när man fattar hur de ska utläsas!! Finns data på alla deras proppar verkar det som !?! Vad bra!

    Här har vi proppen som var med i grafen ovan. http://www.apcprop.com/v/downloads/P...PER3_11x8E.dat


    edit igen... J verkar inte alls vara vindtunnelhastigheten. "Adv Ratio" kallas det på APC:s hemsida. J=V/nD (advance ratio) Vad är nD ?
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-02-11 klockan 21:38.

Liknande ämnen

  1. fundering kring accar till icon a5
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 15:28
  2. Fundering
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 05:04
  3. Fundering kring vilka färger som syns bra
    Av Stig H. i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 22:11
  4. Ny fundering
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 00:25
  5. Fundering kring lipo ackar...
    Av NrOne i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •