Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Fundering kring Y6

  1. #1

    Standard Fundering kring Y6

    Jag har märkt att min 900mm vulcan i hexa är extremt stor och klumpig. Har funderat lite på y6, det jag har hört är att de inte är lika effektiva. Men med tanke på att man sparar en hel del vikt borde det iaf gå + - 0 eller?

    Om jag bygger om hexan till en y6 och kapar ner alla armarna så bara 12" propparna kan snurra fritt borde den bli väldigt kompakt mot den är nu. Kommer dessa korta armar göra y6an ostabil med en kamera under sig?

    Med vänlig hälsning, defuncta

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det jag har hört är att om man jämför Hexa med Y6, så drar Y6 cirka 5-10% mer ström eftersom propellerytan är mindre.

    Fördelarna: Lättare att transportera, bättre möjligheter att montera gimbal, kan göras ihopfällbar på ett enkelt sätt, endast tre armar om nu det räknas, något lättare, bättre flygprestanda, stabilare?.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    kortare armar är känsligare
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    kortare armar är känsligare
    Vilken är den optimala längden då?

  5. #5
    thnilssons avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    49
    Jobb
    företagare
    Klubb
    helsingborg

    Standard

    jag har en stor y6 och den flyger lika bra som mina hexor det den gör bättre är att den flyga rakt fram snapt i 80-90 knyk jag har 14 proppar på den går så grymt bra

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	734258_327598814027953_421711895_n.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	77,3 KB 
Id:	36561Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	295403_327598920694609_345385415_n.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	36562
    TheNilsson

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av thnilsson Visa inlägg
    jag har en stor y6 och den flyger lika bra som mina hexor det den gör bättre är att den flyga rakt fram snapt i 80-90 knyk jag har 14 proppar på den går så grymt bra

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	734258_327598814027953_421711895_n.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	77,3 KB 
Id:	36561Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	295403_327598920694609_345385415_n.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	36562
    Är det en flygande matta de står på

    Jag tycker Y6an ligger väldigt fint i luften även om den känns som en buss i kurvorna. Beror nog också en del på WKMen men det känns som den bankar lite dåligt. Det gör iof Okton också, flyger nog för mycket med Quaden och har blivit bortskämd

    Men det är också olika användningsområden och som foto/filmplattform fungerar den kanon.

    --
    S

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #7
    thnilssons avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    49
    Jobb
    företagare
    Klubb
    helsingborg

    Standard

    jag har MK i den så den går klåkrent i kurverna får aldrig till WK på det sätet den här har jag mäst för att filma med och snaba saker


    haha vist är matta grym den flyger den med
    TheNilsson

  8. #8

    Standard

    När jag köpte min y6:a hade han jag köpte den av monterat 10x5 proppar på de övre motorerna och 10x6 proppar på de undre motorerna, varför ska de vara olika proppar på en y6:a?

    Sen upptäckte jag idag att den vibrerade ganska kraftigt samt att bakre armen vibrerade väldigt mycket emot de andra, visst blåste det en del men så mycket ska den väl inte vibrera?

    Misstänkner att ett lager på den vänstra nedre motorn är kasst, men borde inte den armen vibrera mest då?




    Dax för nya proppar då det skedde ett litet missöde idag när jag flög med handskar på. Jag kom åt spaken till M läge och visste inte riktigt varför den flög så illa så när jag skulle landa så gjorde jag som i gps läget och mina inputs var antagligen lite stora och sluta med att y6an hamnade på rygg och slog sönder 4 av 6 st xoar proppar :/.

    Sista gången jag flyger med klumpiga handskar.

    Men nu undrar jag vilka proppar jag ska köpa, antigen fortsätta med xoar eller byta till graupner e prop. Och ska jag fortsätt att ha olika vinklar på propparna 10x5 på övre å 10x6 på undre?

    Mvh Defuncta

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ljudet från motorerna tyder lite på att du ligger på gränsen till lite för hög gain ?

    Med trasigt lager borde det vibrera en del. om det är någon annan arm som skapar mer vibbar så är det förmodligen
    en obalanserad motor på den armen.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Sista gången jag flyger med klumpiga handskar.
    http://www.fullkontroll.se/custom/30...OpenPageOnly=1

    Eller så köper du en sån här , funkar bra för mig iaf
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Ljudet från motorerna tyder lite på att du ligger på gränsen till lite för hög gain ?

    Med trasigt lager borde det vibrera en del. om det är någon annan arm som skapar mer vibbar så är det förmodligen
    en obalanserad motor på den armen.
    ska kolla över min gain lite.. Är de ofta man behöver balansera t motors? Och ska man använda tejp eller stripes?
    Ska fixa lagret. Men sen var de propparna, brukar man ha olika proppar på nedre å övre? Som det är på min 10x5 å 10x6?

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    ska kolla över min gain lite.. Är de ofta man behöver balansera t motors? Och ska man använda tejp eller stripes?
    Ska fixa lagret. Men sen var de propparna, brukar man ha olika proppar på nedre å övre? Som det är på min 10x5 å 10x6?
    Får nog säga att man normalt sett inte behöver balansera tmotor, men värt att kolla över balansen iallafall.
    du kan balansera med tejp men leta efter vibrationen med stripes eller buntband som jag säger då
    jag har alltid buntband för att kolla vart jag skall lägga på vikt och tejp för att lägga på vikt.

    Har inte kommit så långt i y6 forskande så jag vet något om proppar.
    dock inte långt kvar innan det blir en y6a.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Jag har ingen y6a själv men det är för att få ungefär samma belastning på alla motorer. Dom undre ligger ju i draget från dom övre och skulle dra mindre ström med 10x5

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Jag har ingen y6a själv men det är för att få ungefär samma belastning på alla motorer. Dom undre ligger ju i draget från dom övre och skulle dra mindre ström med 10x5
    Men va är fördelen med 10x6 då? Blir inte lyftkraften bättre om alla var 10x5?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    På grund av turbulensen från dom övre propellrarna så behövs en högre stigning på dom undre för att få samma strömförbrukning. En y6a är ju inte optimal för effektivitet. Jag tror att man får 25% lägre lyftkran med en y6 än en x6 med samma grejer

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    På grund av turbulensen från dom övre propellrarna så behövs en högre stigning på dom undre för att få samma strömförbrukning. En y6a är ju inte optimal för effektivitet. Jag tror att man får 25% lägre lyftkran med en y6 än en x6 med samma grejer
    Är lite förvirrad, har jag förstått de hela fel eller blir de inte högre lyftkraft med 10x5 proppar emot 10x6?

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Är lite förvirrad, har jag förstått de hela fel eller blir de inte högre lyftkraft med 10x5 proppar emot 10x6?
    Dom undre motorerna jobbar ju i luftströmmen från dom övre, har man samma stigning på propparna så måste dom undre jobba i mycket högre varvtal för att få samma lyftkraft.
    Genom att sätta en proppeller med högre stigning på dom nedre så får du samma lyftkraft vid lägre varvtal.

    Jag har samma stigning på alla proppellrar, o det fungerar. Men jag har noterat att dom undre har mycket högre varv. Ska kolla med varvräknaren nån dag för att få en bättre uppfattning.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredda Visa inlägg
    Dom undre motorerna jobbar ju i luftströmmen från dom övre, har man samma stigning på propparna så måste dom undre jobba i mycket högre varvtal för att få samma lyftkraft.
    Genom att sätta en proppeller med högre stigning på dom nedre så får du samma lyftkraft vid lägre varvtal.

    Jag har samma stigning på alla proppellrar, o det fungerar. Men jag har noterat att dom undre har mycket högre varv. Ska kolla med varvräknaren nån dag för att få en bättre uppfattning.
    jaha okay då förstår jag , då blir det alltså effektivare om jag behåller propellrar med olika stigningar på övre och undre.

    Ska man fortsätta med xoar eller prova graupner?

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    jaha okay då förstår jag , då blir det alltså effektivare om jag behåller propellrar med olika stigningar på övre och undre.

    Ska man fortsätta med xoar eller prova graupner?
    Det finns säkert effektivitet att hämta med olika storlek på proppellrarna. Själv har jag inte forskat något i ämnet men jag tror ide'n är vettig.

    Val av proppeller är svårt, jag har inte hittat nån favorit än. Men va man läser om graupner o xoar så är dom bra.

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    På grund av turbulensen från dom övre propellrarna så behövs en högre stigning på dom undre för att få samma strömförbrukning. En y6a är ju inte optimal för effektivitet. Jag tror att man får 25% lägre lyftkran med en y6 än en x6 med samma grejer
    Du har fel(!) de undre motorerna drar betydligt mera ström. De jobbar inte lika effektivt och behöver mera power för att ge samma vridmoment som de övre så att hela maskinen inte roterar i YAW. På en Y6 är ju inte dragkraften uppe jämfört med nere intressant utan momentet som propellrarna skapar ska vara lika.

Liknande ämnen

  1. fundering kring accar till icon a5
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 15:28
  2. Fundering
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 05:04
  3. Fundering kring vilka färger som syns bra
    Av Stig H. i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 22:11
  4. Ny fundering
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 00:25
  5. Fundering kring lipo ackar...
    Av NrOne i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •