Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fallskärmsidé till multicopter.

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Fallskärmsidé till multicopter.

    Gör en egen tråd av den här.

    Kom på en liten idé idag på ett sätt att veckla ut en fallskärm väldigt snabbt. Har byggt ihop en lite provrigg och kan säga att funktionen blev sådär... Den här fallskärmsidén passar nog en mindre multicopter bäst. En fallskärm med diametern 1,5m+ är inte omöjligt.



    Jag har tänkt såhär:

    1. Fäster 4 kolfiberpinnar i ett kryss. Böjer alla kolfiberpinnar i en båge in mot centrum där en fallskärm finns placerad. Fäster ändarna på kolfiberpinnarna i en enkel utlösningsmekanism som får dem att sprätta utåt och dra med sig fallskärmen som vecklas ut direkt. När fallskärmen tar luft lossnar röret som fallskärmen är packad i och en lina mellan röret och multicoptern dras ut.

    Upptäckter:

    1. 2mm kolfiberpinnar är för klena, skulle ha tagit 3mm för att få lite kraft i utlösningen av skärmen.

    2. Det blir lätt en härva med alla linor, lyckades inte få den att veckla ut allting utan att något fastnade. Kan vara en packningsfråga, men tror att en annan lösning kan vara bättre. Kanske ska fallskärmen vara direkt fastsatt i kolfiberpinnarna ?

    Fördelar:

    1. Skärmen vecklas ut direkt till fullo, borde klara lägre höjder än en vanlig fallskärm.


    Lägger in en bild på första bygget:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20130205_214506.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	87,0 KB 
Id:	36619  

  2. #2

    Thumbs up Intressant!

    Hej SteffeB!

    Intressant idé, i de flesta lösningar jag har sett så här långt har skärmen varit förpackad i en säck, låda eller rör. När skärmen legat i de två förstnämnda har utlösningen tagit lite längre tid, = det behövs höjd för att skärmen ska hinna veckla ut sig.

    När skärmen har skjutits ut från ett rör ser det ut att gå snabbare. Men den tekniken "känns" lite för invecklad... Inte minst att man ska ha en liten "sprängladdning" apterad för att kunna skjuta ut skärmen!

    Nu är jag ett blåbär inom multirotorhobbyn, men ser bara fördelar med att kunna få ner sin plattform oskadd om något går snett under en flygning. Dessutom är synergieffekten väldigt positiv, en fallskärmslösning minimerar risken att skada andra människor, djur och egendom.

    Innovationshälsningar

    /Lasse

  3. #3
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Kom att tänka på denna tråd när jag såg nedan film.
    http://youtu.be/LOkfBGgrXoY

  4. #4

    Question

    Hej PinDuke och alla andra!

    Har man sett, en sopsäck kan också fungera.

    Jag kommer ihåg raketer vi byggde och sköt upp på 70-talet, de var försedda med fallskärmar.
    Om det finns liknande skärmar (större) som de vi använda är priserna klart humana, för någon sopsäck tror jag inte det kommer att bli...

    Inte heller från de franska företag som säljer fallskärmar, de har satt ett ganska högt pris tycker jag: http://opale-paramodels.com/index.ph...chk=1&Itemid=1

    - Med en ritning kanske man kan sy en egen skärm.

    Trevlig kväll

    /Lasse

    Förklaring: 70-talet.
    Vi var ett gäng smågrabbar som beställde raketer, krutmotorer till dessa och annat man behövde från Hobbyförlaget. Sedan byggdes det och tävlades i "höjdskjutning".
    Senast redigerat av Lassekar den 2013-02-14 klockan 09:36. Anledning: Förklaring

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Finns billiga fallskärmar ifrån bl.a. "top flight recovery". Går att beställa direkt på deras hemsida, men det är i usa såklart...

  6. #6
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Här finns också färdiga lösningar om man inte vill bygga själv.
    http://fruitychutes.com/#sthash.huI016PL.dpbs

  7. #7

    Standard

    Hej igen!

    Tack för länkarna, det finns fallskärmar till humana priser ser jag.
    - Ingen idé att sy själv m.a.o.

    För min egen del ligger en "Räddningslösning" lite längre fram, jag är fortfarande på blåbärsstadiet.
    Men när det blir dags att lyfta en riktig kamerautrustning m.m. kommer det sitta någon lösning på plattformen!

    Trevlig torsdag

    /Lasse

Liknande ämnen

  1. Propellerkåpor multicopter
    Av SteffeB i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 22:49
  2. Failsafe-fallskärm multicopter
    Av SteffeB i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 19:51
  3. Eldriven BEMANNAD Multicopter ;)
    Av StarvinMarvin i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 11:44
  4. Dubbelstabiliserad multicopter mha KK och RVOSD5
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •