Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: Elefantastiskt 3-4/8

  1. #21
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror inte att det påverkar så mycket, men gyro effekten blir mer påtaglig. Så en mer noggrann installation av motorn är nog ett måste.

    Måla snurran så ser det kanon ut.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  2. #22
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Tror inte att det påverkar så mycket, men gyro effekten blir mer påtaglig. Så en mer noggrann installation av motorn är nog ett måste.
    Det blir mycket effektivare, det är det jag vill åt
    Superhero

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Motorn på plats, kanske inte världens snyggaste, men det kommer hålla iaf. Mycket är bra på kärran, annat inte direkt genomtänkt. Fick göra en egen lösning på luft in/ut. Det följde med en slags platta som ska likna en Yaks stängbara luftkanaler. Denna var vare sig snygg eller funktionell så jag skissade upp en egen. Är inte direkt skalaintresserad utan vevade ihop någonting jag tyckte såg okej ut och fick plats. Det kommer till en tratt som leder all luft in mot motorn också.

    Vikten på min nya "flärp" är något lättare än den oklippta vaccumformade plastbiten man fick med. Rätt okej faktiskt. Lite putsande och intrimmande kvar då denna var tvungen att gå med supportmaterial i printern.

    Parallellt med detta installeras fler gångjärn och höjdservon












    Superhero

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Konan från runt till raktangel är klar, körd utan support och i ett enda lager där printern sakta stiger 0.2mm per varv runt, en enda lång spiral så att säga. De två bitarna är i PLA material och det vet jag inte hur man limmar, så jag friktionssvetsade ihop bitarna med dremel och korta bitar PLA plast. Resultatet blir lika starkt som en solid plastbit.

    Väl på plats visade det sig nästan omöjligt att fotografera den svarta plasten, men man ser väl på ett ungefär hur det blir. Godkänt??














    Superhero

  5. #25

    Standard

    Inte dåligt! Jag limmar PLA med Zacki elapor CA finkar fint

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vädret ser i dagsläget ut att bli perfekt med sol, strax över 20grader och nästan ingen vind. Men som alltid så är det bara att hålla tummarna!

    Superhero

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu har jag monterat motorn permanent och fått dit så mycket saker att jag kunde uppskatta TP. Den blir en smula framtung, men då saknas sporrställ och linor till sidrodret så det verkar bli spot on.

    Nu kör jag fram lite hållare till mottagare, BEC samt reglaget, mera senare! Nu limma flera gångjärn på vingarna haha trist :-(





    Superhero

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag gjorde hållare till mottagare, BEC och reglaget. Man vill gärna göra lätthål mm i CAD men jag ritar dem solida och låter min post-processor sköta lättningen. Jag anger antalet solida lager runt om, i detta fallet två st och en fyllnadsgrad på 20% vilket resultarar i en honeycomb fylld bit som väger väldigt lite.

    Passar perfekt givetvis! Skickar även med en bild till på motorkylningen och en på sidroderlinornas början eller slut, hur man nu vill se det.














    Superhero

  9. #29
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Fantastisk vad man kan göra coola grejor med 3D printer.

    Är det svårt för en okunnig dator användare eller man måste behärska avancerade data program och köra beräkningar?
    KEN
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #30
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Fantastisk vad man kan göra coola grejor med 3D printer.

    Är det svårt för en okunnig dator användare eller man måste behärska avancerade data program och köra beräkningar?
    KEN

    Det är svårt att svara på om det är svårt. Men jo det är nog svårt. Man behöver kunna CAD för att rita delarna och man behöver förstå hur printern fungerar för att kunna rita delar som blir bra. Man kan ladda ner färdiga CAD-filer till standard delar, men man vet aldrig om personen som ritat dem är speciellt duktig konstruktör.

    Det är här man skiljer agnarna från vetet, alla kan rita fyrkanter i CAD men att få till det så som man vill för att maximera delens prestanda är inte lätt, och få hemmapillare som fixar. Lägg sedan till skrivarens begränsningar och det blir mycket att tänka på.

    Så man måste kunna en hel del både vad gäller hårdvara och mjukvara för att få det att funka. Lite som att byta motor på bilen, det är inte svårt för fem öre, bara ganska mycket att hålla reda på, många verktyg att känna till etc.
    Superhero

  11. #31

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Hupp, blev detta en byggtråd plötsligt ?
    Flyg fort och lågt

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Hupp, blev detta en byggtråd plötsligt ?
    Javisst, reklam heter det och jag har fått nästan 1000st visningar på två dagar. Inga problem med det väl?
    Superhero

  13. #33

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Man brukar inte blanda in en byggtråd i en tråd för ett träff, du hade säkert fått 1000 visningar i byggavdelningen också
    Flyg fort och lågt

  14. #34
    Mosets avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    259
    Jobb
    Prod tekniker
    Klubb
    Växjö/Ljungby Rc klubb

    Standard

    Detta ska bli kul! jag kommer!!
    /Ola

  15. #35
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Man brukar inte blanda in en byggtråd i en tråd för ett träff, du hade säkert fått 1000 visningar i byggavdelningen också
    Absolut, men nu försöker jag hjälpa Klubben dvs dig och mig med det jag kan - Synas. Vissa gillar det, vissa tycker det är jobbigt, men det syns. Klubben lever av träffarna och jag tycker dessutom det vore kul om många kom och hade kul. Klubben valde ju tex att inte göra övrig reklam så som insändare till Modellflygnytt, så denna tråden är enda kanalen ut. Så jag testar någonting nytt.
    Superhero

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Moset Visa inlägg
    Detta ska bli kul! jag kommer!!
    /Ola
    Fattas bara annat
    Superhero

  17. #37
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du gör helt rätt, traditionellt är ute, du syns bara genom överreklam vilket riskerar att bli negativ reklam, annars måste du göra något annat ut över.

    Det var faktiskt henke2 som fick mig intresserad av er träff. Just genom att vara annorlunda - sånt gillar jag.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #38
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Det var faktiskt henke2 som fick mig intresserad av er träff. Just genom att vara annorlunda - sånt gillar jag.
    Ken
    Man får prova lite olika vägar, kul att du är på G upp

    Nu är jag färdigbyggd så när som på ackens montering, men jag kör nog traditionellt med kardborre. Vikten blev 5.1kg, lite mer än rek, men å andra sidan trodde jag att jag lagt mig lågt med en 8S setup medan man tydligen kör denna på 6S generellt nu för tiden. Värt att notera är att mitt gamla Schulze reglage vägde 50gram medans det nya väger Jeti 150gram(!) Enda anledningen jag kan komma på är de längre flygtiderna som Li-po ger mot dåtidens runda celler. Även om nu Schulzet med god kylning och låg snittlast fixade min gamle Aggressor på 3000watt. Men visst, Schulzen är på 80A och Jetin 165A också...

    Har förövrigt vevat igång Jeti reglaget och det loggar spänning, ström varvtal, temperatur samt trottelläge och säkert mer som jag glömt. Blir spännande att se flygtiden och jag kan raka av 300gram genom att gå ner till en 4000mAh acke, kanske räcker en ännu mindre? Spännande!

    Bara städning kvar haha!!!





    Superhero

  19. #39

    Standard

    Nog tyckte jag det kändes konstigt med att det switchade till en byggtråd helt plötsligt precis som Puggen påpekade, men nu sitter tillochmed jag o funderar på att komma ner o kolla!! :what:
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #40
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Nog tyckte jag det kändes konstigt med att det switchade till en byggtråd helt plötsligt precis som Puggen påpekade, men nu sitter tillochmed jag o funderar på att komma ner o kolla!! :what:
    Klart du skall komma! Vet om folk som kommer upp(Malmö) och folk som kommer över(Falkenberg) och nu någon som kommer ner
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Falcon 120 EDF inför elefantastiskt.
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 22:28
  2. Elefantastiskt 2012 28-29/7
    Av henke2 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 16:51
  3. Elefantastiskt 2011-07-30/31
    Av henke2 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 11:21
  4. Elefantastiskt 2006
    Av janne_a i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •