Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Elefantastiskt 3-4/8

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Elefantastiskt 3-4/8





    Den 3-4 Augusti arrangerar Växjö RC Klubb Elefantastiskt för tredje gången i våran regi. I år flyttar vi träffen en vecka för att inte krocka med Helsingborgsmeetinget som är veckan innan. Vi för traditionen vidare i samma anda med fokus på fri flygning och ett enklare lunchprogram där de som vill visar upp sina häftiga maskiner.


    Vi har framdragen el så att det räcker till alla (3fas 16A)
    Mat, dryck och tilltugg kommer finns på plats till försäljning.


    Det finns möjlighet att både campa och ställa upp husvagn mot en symbolisk summa, vi lovar dock bara el och vatten under meetingets två huvuddagar lö/sö. Ni är dock välkomna att anlända tidigare om ni önskar. Pilotavgift 100:-

    Välkomna!!

    Aktuellt väder på fältet:


    GPS-koordinaterna till fältet:
    Latitud: 56°48'21.79"N Longitud: 13°54'36.18"O

    Google Earth Bookmark kan du hämta
    http://www.vaxjorc.se/images/stories/omvrc/Ljungby.kmz


    Flygfoto över fältet:







    kontakt: styrelsen@vaxjorc.se

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tror tokarna från Falkenberg dyker upp i år igen som vanligt, om inget inträffar

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Tror tokarna från Falkenberg dyker upp i år igen som vanligt, om inget inträffar
    Kool! Till i år kommer vi ha rustat fältet med ett permanent skärmtak ca 10x6m så det kommer finnas plats för många maskiner :-)

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Trevligt , får se vad som tas med i år. Din fd Falcon åker nog med, o troligen Evader. Men det är en stund kvar innan det är dags och mycket hinner ändras. =)

  5. #5
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Om inget redan är inplanerat, så kanske jag och frugan kommer. B-)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu är det klart att vi kommer bygga ett depåtak på flygfältet under våren. Detta för att ersätta vårat gamla 8x6m tält som är uttjänat. Det kommer att bli något slags skärmtak vars uppgift primärt är att skydda mot sol/regn. Vi tänker oss bänkar/bord under taket med framdragen el för laddning.

    Givetvis vill vi bygga så stort som möjligt, men eftersom vi är en liten klubb blir budgeten inte oändlig. Vi hoppas dock med hjälp av sponsorer att kunna få ihop någonting som minst motsvarar tältet vi haft innan, fast som en permanent lösning då.

    Eftersom vi inte vet hur framtiden ser ut så vore en utbyggbar lösning den bästa. Dvs att man om intresse finns bygger vidare med exempelvis väggar eller större takyta.

    Har någon idéer på hur det kan se ut? Hur maximerar man prestanda per instoppad krona?

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu är upprustningen av fältet igång för i år. Klubben tackar alla besökare genom att återinvestera i princip alla pengar från de träffar vi har i flygfältet. I år bygger vi ett 100m² stort skärm tak för att ersätta de gamla tältet vi haft tidigare år. Nu blir det en permanent lösning som höjer standarden rejält. Större yta, fasta ladduttag och mycket bänkyta under tak. Med en stor egen insats, sponsorer och en del tjatande så fixar vi både material, bygglov och själva bygget mycket billigare än man kan tro. Vårat mål är att taket skall vara klart inför Pylontävlingen som hålls på Urban-dagen, dvs helgen vecka 21.

    Idag är plintarna nedgrävda och invågade.





    Superhero

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ah tusan också detta krockar ju med arvika träffen(rcff shootout)
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    ah tusan också detta krockar ju med arvika träffen(rcff shootout)
    Jao, det är inte lätt med datumen, mycket som spelar in och många beslut som tas i sista sekunden pga vädret om inte annat. Tittade lite hur det såg ut här i närheten för att undvika krockar.
    Superhero

  10. #10
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    vi är nere i Ängelholm vid den tiden, så det verkar som vi kikar ut en sväng varje fall.
    får hugga med lite flygmaskiner på semestern så klarar vi oss

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Idag vart det ett gott arbetspass på fältet. Blod, svett och dårar... Banan är vältad och takbygget är klart, eller iaf stommen. Plasttaket och stuprännor kommer vi montera någon av kommande kvällar. Sen är det bara finlir med lite belysning och uttag för laddstationer. Mycket mätande och syftande gav ett helt okej resultat.







    Superhero

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu jäklar har vi byggt tak klart och det blev toppenbra. Vad passar inte bättre än att inviga det med en liten pylontävling så här på tidiga sommaren?! Laddning kiosk/restaurang och tävlingsledning har nu flott vindskydd och skydd mot ev regn.


    I morgon kör vi F3D, titta gärna förbi om ni har lust!















    Senast redigerat av henke2 den 2013-05-25 klockan 20:19.
    Superhero

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Lyfter tråden då det börjar närma sig. De flesta har säkert redan koll på när och var saker händer, men det är lätt att glömma i semestertider, därav trådlyftet.

    Hoppas på många FPV-besökare också. Fanns det intresse för att ordna transport från fältet till lämpligt FPV objekt?
    Superhero

  14. #14
    Doggevitos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    117
    Jobb
    Kör bussresor, musiker.
    Klubb
    Växjö RC-klubb

    Standard

    Det närmar sig, ackarna är laddade och kärrorna redo!!!

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vilka skall hit från Malmö/Lund/XXX trakten, vi kan kanske samåka eller låna buss?

    Det är el som gäller, så tänk på det. Själv tänkte jag stanna båda dagarna.
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det finns tillgång till el och vatten fre-sön samt även kiosk där vi brassar hamburgare kring lunch och kör äggmackor/panpizza/kaffe/fika övriga tider.

    Vi är ett gäng som brukar sticka in på stan och käka lite på lördagkvällen, finns intresse är det bara att hänga på, förmodligen går det att ordna skjuts till/från fältet dessutom.
    Superhero

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Man lever inte av vackert väder alenast ,man måste flyga också... Så jag började fiska lite efter en 2-meters kärra begagnad. Budade på ett par stycken, men av olika anledningar så blev det ingen affär.

    Kom över en GB 1.8m Yak 55 något transpotskadad till ett bra pris så jag köpte den. Jag monterar in min Hacker C50, 165A Jeti reglage, jeti S-BEC, Jeti mottagare, en 8S 5800mAh no name acke och hoppas det skall funka.

    Eftersom jag flyger med en Jeti DS-16 sändare så kan reglaget skicka ner information till mig via Telemetri. Vet inte exakt vad än, men är säker på att det är bra saker

    Modellen är lätt vad jag kan avgöra och det står överallt att de när konstruerad enbart för outrunner, haha. Tror de vill sälja AXI motorer

    Jag kör ju min Hacker och vill ha en 24" prop, så fick beställa ett högre ställ. Hittade via Ebay Elster modellbau som sålde högre ställ som fortfarande var i ungefär rätt form. Fick mail på kvällen där de frågade om modellvikt och jag sa 4.5-5kg och om det går 32mm brett vid infästningen. Hörde inget mera och tänkte att jag hinner aldrig få stället innan Elef... men se på fasen om inte posten kom med stor låda redan igår! ställ upplagt för 5kg modell och 32mm brett! sjukt kool! dessutom 50gram lättare än originalet, så nu får jag dit 24" propp lätt som en plätt!

    Originalstället var dessutom inte rätt mot hålen i kroppen, felade för mycket... :-/ men som sagt, det var billigt!










    Superhero

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    henke2, Den ser jag fram emot att få skåda på träffen.

    Jag tänkte campa, finns det plats och i så fall var, kommer på fredag kväll?

    Har ni typ en hangar för att ställ monterade modeller i?
    Kenneth
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    henke2, Den ser jag fram emot att få skåda på träffen.

    Jag tänkte campa, finns det plats och i så fall var, kommer på fredag kväll?

    Har ni typ en hangar för att ställ monterade modeller i?
    Kenneth

    Hej,

    Det går bra fredag kväll. Vi han ha vatten och ström framme då. Finns begränsade möjligheter att husera modeller, men i mån av plats så finns container samt klubbstuga att använda.

    Gjorde en karta, den stämmer inte riktigt mot verkligheten då både rullbana och klubbstuga är flyttade en smula, men principen är fortfarande den samma. Skall man till campingen måste man på andra sidan depån. KÖR INTE genom depån utan runt hela fältet!

    Superhero

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Lagar transportskadan och limmar gångjärn, tråkigt men det måsta göras. Bläddrade lite i manualen och det står överallt att den endast är avsedd för AXI 53 någonting och en 20" prop. Det låter inte så mycket att gå upp till 24" från 20" men kolla bilden och döm själv, det är en ganska maffig skillnad trots allt. Manualen säger 6S 4500, så min 8S är kanske overkill trots att jag när jag räknade tyckte att jag lade mig lågt. Hm, får mäta och se vad det drar i luften och ev gå ner i ack.






    Superhero

Liknande ämnen

  1. Falcon 120 EDF inför elefantastiskt.
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-01, 22:28
  2. Elefantastiskt 2012 28-29/7
    Av henke2 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 16:51
  3. Elefantastiskt 2011-07-30/31
    Av henke2 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 11:21
  4. Elefantastiskt 2006
    Av janne_a i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-23, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •