Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kors i taket och propeller fråga

  1. #1
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard Kors i taket och propeller fråga

    Ja kors i taket

    För nu har Wulfman påbörjat monteringen av P40 Warhawken. OS 200 fsp satt som gjord för P40, kanske lite "overkill" motor men jag valde den för att kunna använda på andra modeller.

    Börjar klia mig lite i huvet gällande propeller val om man nu skulle gå över till en trebladig direkt.

    Hur var det man räknade om man skulle gå över till 3-blad ?

    Sitter en 18 x 8 2-bladig nu.

    Tips och råd mottages tacksamt.

    http://www.cmpairplane.com/warbird/W...40%20Size.html

    http://www.osengines.com/engines-air...979/index.html

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P2080287.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	73,3 KB 
Id:	36674
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  2. #2
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ner en tum i diameter och upp en i stigning har funkat för mig för det mesta..Läs på lite här på forumet om motorn du har,jag vill minnas att den mår väldigt bra av ett par moddar för att funka bra..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Tack för tipset Bokis ska läsa på lite och köra in den. Hittade spinner direkt men trebladig propp var lite kinkigt vi får se vad man hittar. Sen blir det till att storhandla metanol fast jag var mer ute efter ljudet så jag får leva med det. Har en keleeo dämpare ligger o väntar till "OS stånkarn".
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  4. #4

    Standard

    Jag har provat en del proppar till min OS-200 och har även råkat ut för det fenomen som Bokis nämnde. Fenomenet härrör sig till en avgasventilfjäder som är en smula vek, så att den inte hänger med på fullvarv. Resultatet om man inte lägger märke till det är överhettning med motorstopp som följd. Om jag inte minns fel så var det som gjorde att en av Ompas kärror gick till de sälla jaktmarkerna.

    Enligt tipset jag fick satte jag en insugsfäder på avgasventilen. Den är lite längre och ger då lite mer kraft. Då var den lite mer varv-villig, men fortfarande känslig. Jag har provat 3-bladigaproppar med följande resultat:
    MA 16X8=9200RPM (peak 9350)
    MA16X10=8300 RPM (peak 8400)
    Båda propparna gick bra på marken, men när kärran var i luften så varvade den över trots att jag bytte ventilfjädern. Kärran var en ESM Spitfire.
    Sedan testade jag med en 2-bladig MA 18X8 och fick med den 7900 RPM, den varvade inte över i luften utan gick kalasfint. Jag skulle gissa att om du vill ha en 3-bladig så satsa på 17X8 eller 18X8. Sikta på strax under 8000 RPM på marken och var uppmärksam på motorljudet.
    Jag har hittat några 3-bladiga i rätt dimension Aircpro.com, övrigt verkar det svårt att få tag i. Billigt är det ialla fall inte
    Lycka till och dela gärna med dig av dina resultat, jag är fortfarande sugen på att klämma på en 3-bladig.
    Senast redigerat av Emil den 2013-02-08 klockan 19:44. Anledning: fel på tangentbordet

  5. #5
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Mycket värdefull info Emil

    Fortsätter med min 2 bladiga 18X8 till dess att jag känner mig trygg med motorn. Gäller tydligen att välja en propp som håller låga varv i förhållande till vad motorn orkar med.

    Valde min propp efter följande test:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=685688

    Nyfiken fråga

    Vilken soppa kör du med till OS200 ?
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  6. #6

    Standard

    Jag tror du gör klokt i en 18x8 till att börja med, men det är rackans trevligt med en 3-bladig. Jag kör på färdigblandat Rapicon med 15% nitro.

  7. #7
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Hmmm...kommer börja med 12 % nitro o 18 % klotz får vi se vad den "häxblandningen"
    ger för resultat.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-08, 23:06
  2. Köpa seglare för att hänga i taket?
    Av Ålänning i forum Segel och Hang
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 07:50
  3. vad för propeller
    Av tyr34 i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 20:33
  4. Propeller fråga!?
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 21:52
  5. Propeller
    Av mds i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 08:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •