Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Synpunkter på min setup. Dji F550 för AP

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard Synpunkter på min setup. Dji F550 för AP

    Känner att jag vill ha nån mindre maskin med som komplement till den stora y6:an.
    Nu vill jag ha era synpunkter på den setupen jag har tänkt.
    Har bestämt mig för att inte snåla för mycket, det brukar bli dyrare i slutändan.


    Ram: DJI F550
    Motor: Tiger MT2216 800kvhttp://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1655
    Styrsystem: Naza med gps
    Landställ: Aeroxcraft http://www.aeroxcraft.com/index.php?...products_id=20
    Fast kamerafäste: http://www.aeroxcraft.com/index.php?...products_id=22
    Propeller: Graupner, Xoar eller Apc c:a 10x4,7. Möjligen 11x4,7 då jag tänkt köra på 3-cell 5ah. men det kanske blir trångt med 11" på en så liten hexa?



    Kostnad från c:a 7000:- + kamera

    Ser det vettigt ut?

  2. #2

    Standard

    Ser bra ut men du får ej plats med 11 tums proppar.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vad blir den totala vikten på farkosten ? Kolla upp det först, sedan kan du bestämma dig för motor samt proppstorlek. Kika i tabellerna på motorn och försök lägga dig där du får bäst effektivitet.

    Finns förlängare till dji-armarna, men vet inte om det är någon riktigt bra idé ? Själv har jag fått uppfattningen att en styv ram gör att motorernas vibrationer tar ut varandra istället för som på Dji-ramen där de nästan kan förstärkas ? Byggde en y6:a av delarna ifrån en hexa och jag tyckte att det blev mindre vibrationer då med. Kanske tar vibrationerna ut varandra litegrann när motorerna sitter ovanför varandra, har även 15mm alu på y6:an mot 10mm på hexan.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror att vibbarna kan ta ut varandra men endast om dom har rätt frekvens .

    Man gör tillex inom konsertvärlden så att man lägger på eko på ljudet om man är på ett ställe med eko , låter lite konstigt
    men det funkar, ekot tar ut ekot om man lägger rätt eko.
    har du dock fel "avstånd" mellan ekot så blir det hel galet. misstänker att samma fenomen kan uppkomma med vibbarna
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja, du har kanske rätt, det är bara spekulationer ifrån min sida.

    Själv föreställer jag mig att om man har en styv ram och 6 motorer så är chansen att den tyngsta sidan på motor/propp står olika större än att alla motorers tyngsta sida står åt samma håll och därför kan ta ut varandra genom ramen. (?)

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Vad blir den totala vikten på farkosten ? Kolla upp det först, sedan kan du bestämma dig för motor samt proppstorlek. Kika i tabellerna på motorn och försök lägga dig där du får bäst effektivitet.

    Finns förlängare till dji-armarna, men vet inte om det är någon riktigt bra idé ? Själv har jag fått uppfattningen att en styv ram gör att motorernas vibrationer tar ut varandra istället för som på Dji-ramen där de nästan kan förstärkas ? Byggde en y6:a av delarna ifrån en hexa och jag tyckte att det blev mindre vibrationer då med. Kanske tar vibrationerna ut varandra litegrann när motorerna sitter ovanför varandra, har även 15mm alu på y6:an mot 10mm på hexan.
    jag har räknat på 2400-2500g med kamera, o då fann jag den motorn bäst.

    Vad gäller vibbar så kan jag hålla med om att y6:an har betydligt mindre vibrationer än mina övriga multikoptrar, o den är den första som jag lyckats ta skarpa bilder med utan vibrationsdämpning till kameran.

    kanske har det o göra med att det är mer vikt längst ut i armarna, o därför blir vibrationerna inte lika stora.
    För motorerna synkar garanterat inte på en y6

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Då blir det nog alldeles utmärkt det där.

  8. #8
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Kör dom motorerna på min hexa idag och är helt nöjd , dock är det en något år tidigare modell och de har ändrat specen lite på de motorerna som tex Rc flight säljer nu , jag kör 4S APC 10X3.8
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Liknande ämnen

  1. DJI F550 Flame
    Av remsan i forum Hexa
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 09:41
  2. Förbättring av DJI F550
    Av Radiogossen i forum Hexa
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-10-13, 19:26
  3. Dji F550 uppstartsproblem
    Av par_christensson i forum Hexa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-28, 14:52
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-08, 16:45
  5. Flygtid DJI f550
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •