Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Fattar inte vad som är till salu längre!

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    LAB,
    Den här bilden nedan som jag tog alldeles nyss ger lite perspektiv: Robbe Digital Proportinal FP-T4 (4 kanalare) som jag lärde mig flyga på 1973, och så den radio jag har idag som är en Futaba T14MZ. 40 års teknologiutveckling. Kanske flyger jag lite bättre idag än 1973 men det beror inte på den nyare fina radion med alla finesser. Visst klarar man sig långt men en enkel 4-kanalare utan en massa lullull och inställningar men om man ser ur dagens ungdoms synvinkel är de vana vid iPhone och datorer osv så en modern "computerradio" av idag är nog inget som stör dem, snarare är det nog bara kul för dem.
    Men för oss lite äldre som kanske lärde sig på en Futaba 4 kanalare inköpt hos Valter Johansson i Lammhult eller så kan kanske dagens moderna radioanläggningar te sig som lite overkill. Men det finns knappast några 4-kanalare idag som jag skulle vilja ha, de flesta med så få kanaler är mer "leksaksradio". Återstår då att ta en rejäl gammal Kraft, Proline eller nåt sånt i bra skick och stoppa in en 2.4 GHz sändarmodul så kan man ha lite kul med gamla modeller från förr. Jag är själv inte främmande för gamla radioprylar, faktum är att jag nästan är mer intresserad av radioflyg från radioflygets barndom numera. Håller på med några gamla Telepilot radioanläggningar som förhoppningsvis skall bli i flygbart skick igen, se bild nedan. Två 1-kanalare och en 3-kanalare (Digiplex). Skall försöka få tag i en Orbit reed radio också och prova på det. Back to basic så att säga.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Robbe_Digital_Proportional_FP-T4__Futaba_T14MZ.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	93,7 KB 
Id:	36773   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Telepilot_1-kanalare_och_3-kanalare.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	54,1 KB 
Id:	36774  
    Senast redigerat av bem den 2013-02-10 klockan 17:08.

Liknande ämnen

  1. THULIN A- Kunde inte hålla mej längre...
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2014-08-13, 19:14
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 08:30
  3. Vallhunden behövs inte längre
    Av Kenneth E i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •