Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ersätta standardservon med mindre servon?

  1. #1

    Standard Ersätta standardservon med mindre servon?

    Jo hej jo!

    Jag håller på bygger en 1,4m Piper Cherokee som jag behöver servon till nu.
    Det står att det skall vara vanliga standardservon i flyget men jag tycker dom
    väger för mycket, tex 44 gram mot ett mini-servo som väger typ hälften?

    Så, nog måste man väl kunna byta till mindre servo för att få ner vikten?
    Det handlar ju inte direkt om en 3D-kärra så det krävs knappast så stor
    kraft för att röra lite roder, eller hur?

    Standard-servon vet säkert alla hur ser ut, typ Futaba S3001 är en sådan
    size som de flesta känner till om de byggt en 40-trainer nån gång. De med
    2x2 hål för skruvarna.

    Mini-servon är väl typ Futaba S9257 som används tex för stjärten på
    en 450-heli. Även de med 2x2 hål för skruvarna, men mindre servo.
    Udda modell, struntar i dem.

    Men det är väl typ Micro-servo jag är ute efter, alltså de med 2x1 hål
    för skruvarna. Satte tex Hitec HS-82MG i en 2,2m EPP-Bormatec maja.

    Sub-micro är ju de där vanliga depron-servona, typ Hextronic HXT-900
    och 500. Odugligt till detta.

    I Pipern ska det vara 2st skev, 1 eller 2 flap, 1 höjd, 1 sidoroder och
    1 throttle om det inte blir el. Så det är 5-7 servon, kan spara en hel
    del vikt på det, 130-182 g. Alltid nåt.

    Förslag på servon? Antar att tex Futaba S3001 skulle räcka runt om
    i denna kärra, men vill ha mikro-servo.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Med risk att få mothugg från expertisen så räcker det gott med 9 grams servon, allt annat är bull. Krafterna är inte så stora som man läser om.
    Ex.vis Satte in 15kg servon i det o det. Vill man vara på den säkra sidan så gå upp ett snäpp. Har själv en mängd fpl. i samma storlek o inte sätter jag in några av mina säkert 50 gamla 40 grams servon. Har en hel hink med servon som passar bäst på återvinningen. Däremot om man använder ett servo till skeven kan det vara skäl att ha ett lite större servo. Kolla dragkraften på servona.Har man sedan balanserader roder så.
    Mogge

  3. #3

    Standard

    om du tar 1 servo till varje roder så tror jag mycket väl att hs65 räcker eller hs82 om du vill ha lite mer marginal men ett standard servo från 80 talet drog inte mer än 2.5kg o de räckte till båda skeven på den tiden

  4. #4

    Standard

    Micro-servo Hitec HS-82MG: Passar ju bra eftersom jag ändå ska beställa lite... =) Hitec HS-82MG borde duga alltså. http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1181 Drar 2.8 kg vid 4.8V och 3.4 vid 6V. Rätt kraftigt ändå. Väger 19 gram.

    Vad mer finns det? Säkert duger 9grams, men alla dom jag har är ju så himla sköra... Över hälften av alla 9 grams jag har så har haft drevras. Finns säkert bättre. Nu när jag skrev det kom jag på att jag har Hitec HS-65MG i min Align T-Rex 450 och dom är ju bra!

    Submicro-servon Hitec HS-65MG: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...g_0_14sec.html
    1,8 kg vid 4.8V och 2,2kg vid 6V och väger 12g. Doningarna i Cherokeen känns lite stora mot ett så litet servo, men skulle säkert funka...

    Standard-servo Futaba S3001: http://www.servodatabase.com/servo/futaba/s3001 2,4 kg vid 4.8V och 3 kg vid 6V och väger 45 gram.

    Varför vill man ha ett stort standardservo när det finns mindre med bättre kraft? Egentligen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Varför vill man ha ett stort standardservo när det finns mindre med bättre kraft? Egentligen?
    De små digitala brinner upp betydligt oftare än ett större dito. Det kan även ha med glapp i växellådan att göra. Små starka kanske är långsammare eller så.

    Det gäller helt enkelt att välja rätt servo till rätt applikation. 3kg räcker långt, men ibland kanske man väljer 15kg just för att rodret skall gå exakt dit man vill snabbt, exempelvis snapproll i en konstflygmaskin.

  6. #6

    Standard

    alternativet är o gå på ett analogt mindre servo eftersom dom inte är lika känsliga som dom digitala. bara se till att de är mg drev i dom

  7. #7

    Standard

    Då lutar det ju mot Hitec HS-82MG som är analogt, micro, MG, 21gram. Är som sagt ett "skala-flyg" för lugn flygning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Borde bli fint med HS65MG, 82MG eller 85MG för Pipern och viktbesparingen gör ju att planet blir ännu roligare att flyga.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Borde bli fint med HS65MG, 82MG eller 85MG för Pipern och viktbesparingen gör ju att planet blir ännu roligare att flyga.
    Våra skumvåfflor med Jetmotor använder HS65MG runt om och de räcker lätt. 1600mm spännvidd och ganska stora roder.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Du skulle ju kunna variera lite. HS85MG på höjdroder där det krävs mest kraft och precision. HS65MG på skevroder och HS82MG på klaffar och sidoroder.

  11. #11
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Du skulle ju kunna variera lite. HS85MG på höjdroder där det krävs mest kraft och precision. HS65MG på skevroder och HS82MG på klaffar och sidoroder.
    Inte för att det torde ha någon större betydlese i det här fallet, men enligt mitt sätt att se vill jag nog påstå att det är klaffar och sidoroder som kräver mest med kraft.
    Höjdrodret skall "bara" påverka kroppens rörelse runt tyngdpunkten och eftersom modellen är avvägd så borde det inte behövas speciellt mycket kraft till det. Som Ålänning skriver skall den bara flygas som skala, blir säkert annorlunda om man skall flyga 3D, men det kallar jag inte flygning direkt, jag anser att det är akrobatik.
    Vid ett sidoroderutslag så skall servot orka hålla emot modellen när den girar, dvs. sidorodret skall orka vrida hela modellen med det motstånd som finns i vingarna + sidanblåsningen som blir av kroppsidan.

    Tänk er att ni flyger ett fullskala flygplan, att ansätta höjdroder eller skevroder behövs det förhållandevis liten kraft till men att ansätta ett sidoroderutslag i planflykt fordrar bra mycket större kraft.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, 3D flygning är det jag gör mest just nu, så det var nog i de banorna tankarna gick när jag funderade över höjdrodret. 82 & 85 har ungefär samma vridmoment, men växelådan på 82 är klenare och har inte samma precision som 85 utan glappar upp ganska snart. Därför är 85, eller till och med ett 65, ett bättre val på ett höjdroder, som jag ser på saken.
    Sedan har ju fullskala maskiner balansviker och trimroder som håller ner spakkrafterna på höjd & skev så de går inte jämföra rak av.
    Senast redigerat av Rille Stark den 2013-02-10 klockan 17:38.

  13. #13

    Standard

    som sagt tål hs65 skeven på extreme flights 48" maskiner med dom elaka behandlingarna dom får där lär de inte vara bekymmer i en sån här maskin o man bara se till så allt går lätt. inga 45 gr utslag precis på skev höjd o sida

  14. #14

    Standard

    Massa tack! =) Ska ta mig tid i helgen o beställa lite servon så jag kommer vidare med bygget. ;-) Jag borde starta en tråd angående motorval till detta flyg också...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Tänk på att ställa in max utslag i sändaren och mekaniskt justera in utslagen för bästa upplösning och kraft. Alltså att servot rör sig 125% åt bägge håll och med dualrate på 100%. Inte dra ner utslagen i sändaren. Många missar här och justerar i sändaren vilket ger sämre prestanda.

Liknande ämnen

  1. Ännu mindre tri
    Av numnutchris i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 18:01
  2. Miksa servon og kobla ut servon.
    Av Johnny i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 21:44
  3. Standardservon där det behövs "high torque"
    Av oscar i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 21:32
  4. Mindre elflyg
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 21:02
  5. En mindre sällsam dag.
    Av Ompa i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •