Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Besvär med att få bukt med "jello effect"

  1. #1

    Standard Besvär med att få bukt med "jello effect"

    Hejsan ! Har hopplösa besvär med att bli av med jello effect's på min dji 550 Hexa
    Farkost http://www.flying-hobby.com/shop/f55...za-p-9565.html
    Kamerarigg http://www.flying-hobby.com/shop/eag...t-p-10164.html
    Kamera http://www.foxtechfpv.com/horyzonhd-...-v3-p-877.html

    Har avvägt och slipat tejpat propellrar i magnetupphängd balanserare så noga jag kan .
    Har monterat buntband på motorer , och läst av vibrationer med appar i smartphones m,m.
    Har testat att spänna persiennsnöre mellan armarna för att utjämna vibrationer .
    Har testat att hänga upp kameran i temur (madrass) material .
    Har satt mini gummi kuddar (från mk) mellan kamerarigg och ramen.
    När jag testat med en Gopro blir jello effecten nästan borta men vill gärna ändå använda mig av
    horyzonhd då den har högre bild kvalite ,

    Finns det någon vänlig själ som har bra tips på något mera jag kan testa ?

    Här en provfilm som helst bör ses i 1080p för att se defekterna



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0015.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	36803

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det verkar som om det finns en del vibrationer kvar. Jag ser att du har motorerna väldigt nära varandra, har du provat med mindre proppar för att öka mellanrummet mellan dem.

    En annan sak är att Gimbal är i vinddraget och det kanske är den som vibrerar av pulserna från propeller blåsten.

    Annars är det bara att börja om från början med balanserandet. Gör om och gör rätt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Vad är det för balanserare du har? Många verkar missnöjda med den från hobbyking som har magnetisk upphängning. Axeln kan vara krokig

  4. #4

    Standard

    Jo det är ju den ifrån hobbyking , har ändå rätat axeln tror jag ,,, men misstänker att det kan vara dynamisk obalans på Dji proparna , Har både apc och graupner proppar över att testa med men de passar inte på Dji's original motorer .Endast Dji propar på en Dji motor verkar det som
    Även det som kenneth skriver om att vindraget kan göra så att gimbalen vibrerar kan ju vara en sak att undersöka . Mindre propar än 10'' kan jag nog inte ha efter som de verkar lagom ihopa med tyngd på hexan .
    Tror jag skall testa med ännu mera flexibla motor (gummi) kuddar mellan gimbal och ram .





  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Dji-propparna kan vara en del av problemet. Dom är för mjuka och ingen höjdare för stabil bild. Graupners 10x5 med 8mm hål har jag kört på dji motorerna utan bekymmer och det är bra propellrar tycker jag

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Dji-propparna kan vara en del av problemet. Dom är för mjuka och ingen höjdare för stabil bild. Graupners 10x5 med 8mm hål har jag kört på dji motorerna utan bekymmer och det är bra propellrar tycker jag
    Håller med, har inte hittat bättre till det priset. Fungerar bra att flyga genom lättare vegetation också

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  7. #7

    Standard

    Ok ,, låter lite hoppfullt ,, kanske ska testa graupner

  8. #8

    Standard

    Hej igen ,, Nu har jag monterat på Graupner propellrar och som ni antydde har det blivit bättre och Jello effect problemen är nästan helt borta , lite skak finns kvar men tror mig orda resten med dämpning mellan gimbal och ramen , Däremot så är jag tveksam om HoryzonHD kameran jag har var rätt att montera på en multikopter då den är extremt lätt i vikten och därav vibrationskänslig jämfört med exempelvis en Gopro eller annan tyngre kamera . Här en test film ej redigerad genom stabilizer program .


  9. #9

    Standard

    Ser mycket bra ut! Som sagt, Graupner direkt ur lådan är min melodi Jag har än inte fått en enda som jag behövt balansera.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Måste prova graupner snart.

    Ibland kan man behöva balansera motorerna också, en kompis hade likadana som dina och en motor fick en rejäl hög med tejp för att få bra balans.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Standard

    Blev aldrig helt nöjd med HoryzonHD v3 kameran och har sålt iväg den nu här ikväll till en kompis .
    Super fin bild och färger men hopplöst svårt att bli av med 'Jello effect's' troligtvis p.g.a kamerans extremt låga vikt ihop med en multekopters alla propellrar .
    Har även en HoryzonHD ''v2'' kamera som jag har monterad på en Fpv Easy star 2 och där funkar det utmärkt utan liknande problem 'jello effects m,m' som man får med multikopters.

    Skall nu testa med en Sony HDR-CX250E typ vanlig videokamera som har Optisk SteadyShot (OSS) .
    Har en vän som har en liknande Sony kamera (HDR-CX570) med 'OSS' som funkat lyckat på Mikrokopter hexa.

    Varit ute och flugit i småblåsigt gråsurt väder idag förmiddag med Trikoptern , Naza-hexan ,Mk-Hexan med tre olika kameror ombord , Här ser ni själva .

  12. #12
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Tyvärr kan klippet inte visas eftersom det innehåller material från EMI ??
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  13. #13

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ser väldigt mycket ut som det är vibbar från motorer/proppar som skapar jellon måste jag säga.

    Om du plockar av proppar och startar motorerna vibrerar armarna mycket då ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Standard

    Med bara motorer utan propar så går den lent som en Bmw sexa .

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    usch då då måste du nog göra nått åt motorerna

    Hur noga är propparna balanserade ? har med ett flertal proppelrar haft problem att dom är i obalans i mitten själva hubben,
    kan du ställa dom i vilken vinkel som helst på en balanserare , skruvmejsel funkar det också
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17

    Standard

    Många brukar inte ens balansera graupners propar , det har jag gjort och testat med tre olika balanserare varav två av dessa är magnetupphängda , tror jag gör om allt från början nu ,har lagt så mycket tid på denna hexa så man har ingen energi kvar , Bygger mig en ny ram , gillade inte Dji's ram som var allt för tung .

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    brukar inte balansera förens jag märker att något inte är som det ska
    apc har funkar i 95% av fallen för mig men ibland kommer det ett par obalanserade.

    förutom när det gäller kinaproppar då för dom får man ju nästan hänga blyvikter på ibland :P
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    Standard

    Nu äntligen tror jag mig gjort framsteg , Hittade något (inte alls mycket) lite obalans i två motorer .
    Testade med en Sony HDR-CX250E kamera ,, men kunde inte flyga utomhus på grund av mörker så jag fick låna en liten lokal att test hovra i lite
    Senast redigerat av Putteman den 2013-02-19 klockan 21:13.

  20. #20
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Det ser väldigt fint ut. Önskar att min såg lika bra .
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •