Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur räknar jag ut.....

  1. #1

    Standard Hur räknar jag ut.....

    Jag vet att denna fråga säkert ställts 1000 gånger här tidigare!!

    Kan någon vänlig förklara på ett " enkelt sätt" hur man kan beräkna / prova ut hur länge man kan flyga
    Innan det är dags att stanna innan man skadar Lipo accarna!

    Sättet jag gör på idag är att prova flyga en stund och sedan landa och kolla tiden och sedan kolla volten i accarna
    Så att jag kommer ner till ca: 3,8v / cell

    Borde finnas bättre sätt???


    Flyger en hexakopter med 2 x 4s 5000mah = 4s 10 000 mah


    Tack på förhand

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Antar att du har en hyfsad laddare med de ackarna..?
    Den räknar ju hur många mah du får i ackarna efter flygning, väl?

    Flyg ett antal minuter, mindre än du brukar, ladda, kolla hur mkt du får i. Får du i mindre än 8000mah kan du lägga på tid..gör om samma till du får i 8000mah.
    Man ska ju aldrig dra ur ackarna mer än 80%, så när du får i 8000mah har du kommit fram till hur länge du kan flyga...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Att ta tiden kan ju fungera om man har ett jämnt uttag av ström. Men ibland kör man lite hårdare och ibland lite mjukare - och då räcker ju acken olika länge.
    Det finns bra LiPo-vakter som kan programmeras att varna när EN - eller flera - av cellerna når det inställda värdet. Ett högt pip samt röda lysdioder bör väl fungera som varning. Nästa steg är att satsa på telemetri och få datan presenterad på marken.
    Ett exempel på en mycket prisvärd LiPovarnare finns HÄR!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    LiPo-vakten är säkert bra men förvånansvärt ofta har man snarlika kapacitetsuttag ur acken vid samma motortid så timermetoden brukar fungera tillfredställande bra - i alla fall om man ändå vill ha lite marginaler och inte räknar med att mer eller mindre köra ur all kapacitet.
    Jag avser då främst de fall när man kan styra timern via trottelspaken och det ger en klart bättre "precision" än att bara ha en timer som startar vid flygningens början och slås ifrån när man landat. Men har man möjlighet att styra timern via trotteln så ger det ofta fullt tillräcklig noggrannhet.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Skulle nog kört på telemetri som AM skriver.

    Det blir drygt med timer då det är så kritiskt att få ner maskinen innan acken är slut. Än värre blir det då man har kort flygtid på maskinen ifrån början. Man får även kortare flygtid då man står och är nervös över att man ska flyga för länge. På ett flygplan som kanske flyger 20 minuter märker man när spänningen blir lägre, på en hexa med ex. Naza skulle jag vilja påstå att det knappt märks alls innan det är för sent.

    Väntar själv på Frskys telemetri-voltmätare samt den lilla bakgrundsbelysta displayen (med larm?!?). Jag tänker använda det såhär: Kollar spänningen innan jag flyger iväg, kollar sedan spänningen direkt jag kommit upp nån meter och hovrar. Det är ett bra sätt att kolla ackens kondition som jag har förstått det. Börjar skillnaden i spänning bli högre än normalt kanske man ska fundera på att byta ut acken.
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-02-12 klockan 14:18.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst är det bättre med telemetri (om det finns en röst som berättar läget) och säkert ännu viktigare på olika former av "koptrar" men med en timer som aktiveras via trottelspaken så fungerar det utmärkt för vanliga flygmaskiner.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du har rätt McRegor, för det mesta inte lika kritiskt på ett flygplan. Finns blutooth-mod till Frsky där man använder en Android-telefon som display samt röst för diverse larm.

  8. #8

    Standard

    Jag kör med Jeti Box Profi samt en 75A och en 150A sensor som jag flyttar emellan mina modeller. Den har uttag för hörlurar och röstlarm om så önskas.

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har ett par olika lågvolt larm i mina modeller,

    Dels denna som gnäller när spänningen kommer under 3,3v på någon av cellerna
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rm_2s_4s_.html

    Och dels denna som jag har som fast installation på EEP-FPV'n (då den går på matningsspänningen från två LiPo snarare än indeviduella celler).
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=13276

    Dessa summers hörs inte så fantastiskt på avstånd, utan när man har på känn att det är dax, eller timern på radion säger ifrån kör man en flyby med lågt pådrag för att höra om det piper eller ej

    En enkel och billig safteyfeature.

Liknande ämnen

  1. Motor/propeller kombination. Hur räknar ni ut det?
    Av Skrotiz i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 11:32
  2. hur man räknar ut setup
    Av per i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 21:38
  3. Hur räknar man ut batteritiden?
    Av Krille i forum Batterier och Laddare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 19:14
  4. Hur man räknar ut hk
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •