Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Quadcopter - mini pc

  1. #1
    Filip Forsby
    Guest

    Post Quadcopter - mini pc

    Hej alla!

    Jag har gått och grubblat på ett litet projekt och funderar på att göra det till verklighet.

    Det jag tänker mig är en quadcopter, kontrollerat av en mini-pc (cubieboard) som sitter på. Kontrollen tänkte jag skulle vara min mobiltelefon som är kopplad via bluetooth eller wifi, möjligtvis en ir-historia. Själva programmeringen av detta är inte ert ämne förstår jag (har mer koll på det) men jag har lite praktiska frågor till er lite mer erfarna rc-flygare.

    Jag har viss erfarenhet av rc själv, men detta är enbart bilar, så flyg är nytt för mig.

    Har kollat runt lite på nätet och förstår att borstlösa motorer är det som gäller. Har hittat dessa på HobbyKing: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ess_Motor.html och detta esc:t http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...5_30A_ESC.html

    Eftersom jag tänkt styra den via en onboard-pc och inte en vanlig mottagare så undrar jag lite om det är någon som vet hur mottagare och esc kommunicerar med varandra, om det är bara små styrströmmar som går i kablarna eller om det är digitala signaler?

    Sen har jag ingen aning om vilka propellrar som passar så det får ni gärna hjälpa mig med

    Vad säger ni om hela projektet, har jag tagit mig vatten över huvudet eller är det genomförbart?

    Vet inte riktigt vad jag vill få ut av det här inlägget men känner att jag vill bolla mina idéer med några med erfarenhet av rc-flyg

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du kan styra det med pwm signaler från din "dator"
    Skulle rekomendera en liten android burk med I/O kort på , kan bli ganska smidigt och finns riktigt små

    Finns även många duktiga programmerare här , många som har mer än rc världen som liv
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    Filip Forsby
    Guest

    Standard

    Okej, visste inte att det fanns såna här också, men kanske inte är så konstigt ändå
    Jo, min cubieboard som jag har kör android som bas-os men kan även köra olika linux-distros. Den har ett helt gäng GPIO-pins som jag tänkte koppla till esc-erna.
    Det är alltså pwm-signaler som mottagaren skickar till Escher:t för att styra motorn? Har inte järnkoll på hur det fungerar så får sätta mig in i det

  4. #4

  5. #5
    Filip Forsby
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Picopter baserat på en Raspberry Pi och MPU 6050
    http://www.botched.co.uk/
    https://github.com/big5824/Picopter
    Jätteintressant läsning! Synd bara att hans sida blev hackad så man inte kan se början av projektet...

    Det stora kortet under pi:n är till radiostyrningen antar jag?

    Känns som jag kan spara en hel del tid genom att slippa göra misstagen han gjort :P

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Blåtand, wifi och ir har ju ganska kort räckvidd, så det lär ju inte bli några flygningar mer än 20-30 meter bort...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7
    Filip Forsby
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Blåtand, wifi och ir har ju ganska kort räckvidd, så det lär ju inte bli några flygningar mer än 20-30 meter bort...
    Nej, jag har också tänkt på det och funderar då på kanske ett litet 3G-modem. Annars får man väl göra som picoptern och köra riktig sändare/mottagare men det är ju inte lika kul...

  8. #8
    Filip Forsby
    Guest

    Standard

    En liten fråga angående lipos.
    Om jag köper dessa ESC:s http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ontroller.html
    Kan jag då parallellkoppla 2 st lipoackar med 3 celler i varje, eller vad står dessa 2-4 celler för?

    Också, vad betyder "Discharge: 20C Constant / 25-30C Burst"? Vad är C för enhet och var går gränsen för vad som kommer märkas på dessa motorer? http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15193__HobbyKing_Donkey_ST3007_1100kv_Brushless_ Motor.html

    Behöver lite kött på benen när det gäller lipos, har enbart kört nimh tidigare

  9. #9

    Standard

    Jag tyckte denna var bra http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html när det gällde LiPos.

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  10. #10
    Filip Forsby
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Jag tyckte denna var bra http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html när det gällde LiPos.

    --
    S
    Jättebra sida! Tack Fick nästan svar på min fråga

    Alltså, ett batteri med 2200 mAh, 30C Burst, 40C peak kan kräma ut 60A (80 peak)? Om jag då har 4 motorer med 32A max current behöver jag batteri som klarar 32*4 = 128 ampere? Med 2200 mAh blir det då ca 60C.

    Är denna matematiken ungefär densamma som i verkligheten? Behövs verkligen ett 60C-batteri eller vad kör ni? Finns ju knappt några batterier som pallar 128 amps...

    Det blev i alla fall mycket klarare nu, men inte solklart

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Om man bygger en quad som drar 128A kommer man inte långt med 2200mAh :-) . Då är det nog bättre att gå upp i både spänning och kapacitet. En förbrukning på 60c ger ju en flygtid på en minut på full gas. Räkna på förbrukningen vid hovring och hur lång flygtid du behöver, så får du en uppfattning om hur många Ah batteriet bör ha

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom de allra flesta ackar är överspecade så kan man inte räkna med ens 1 minut vid 60C belastning. Troligen klarar den inte ens 60C men dessutom skall man ju inte dra ur acken totalt utan nöja sig med ca: 80 % av den totala kapaciteten. I analogi med det som redan skrivits så ger ju en 10C-belastning rent teoretiskt 6 min urladdningstid men i praktiken kanske man skall stoppa efter ca: 4,5 minuter.
    Till Filip tror jag ett bra råd är att först lära sig flyga quaden på konventionellt sätt för då får du en känsla för hur allt skall fungera innan du drar igång till "datorstyrnings-projekt". Jag är rätt övertygad om att du har en hel del utmaningar ändå till en början...
    Lycka till hälsar
    Roger

  13. #13
    Filip Forsby
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Eftersom de allra flesta ackar är överspecade så kan man inte räkna med ens 1 minut vid 60C belastning. Troligen klarar den inte ens 60C men dessutom skall man ju inte dra ur acken totalt utan nöja sig med ca: 80 % av den totala kapaciteten. I analogi med det som redan skrivits så ger ju en 10C-belastning rent teoretiskt 6 min urladdningstid men i praktiken kanske man skall stoppa efter ca: 4,5 minuter.
    Till Filip tror jag ett bra råd är att först lära sig flyga quaden på konventionellt sätt för då får du en känsla för hur allt skall fungera innan du drar igång till "datorstyrnings-projekt". Jag är rätt övertygad om att du har en hel del utmaningar ändå till en början...
    Lycka till hälsar
    Roger
    Har tänkt om lite, kollat på andra motorer osv Jag antar att man sällan ligger på motorns max-nivå heller? 4*18A = 72A max, 2650 mAh ger då ~2 min..?

    Sh*t vad det är mycket att tänka på! Som du säger så har jag redan tillräckligt och har mer eller mindre gett upp datorstyrningen för tillfället

    Var köper ni era prylar? Hobbyking verkar billigt men vad jag förstått kan det komma enorma fraktkostnader hos dem... Priset är viktigt eftersom man är fattig student för närvarande

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Filip,
    Kan kan ju börja med att läsa denna tråd så får du lite nybörjartips - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Quadcopter
    Av Mikael Wijk i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 21:56
  2. Ufo quadcopter?
    Av Robban74 i forum Quad
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 05:14
  3. Quadcopter crash
    Av UndCon i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-16, 11:33
  4. quadcopter?
    Av bjornez i forum Helikopter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 15:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •