Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fråga om inställning på Eagle Tree Guardian Stabilizer?

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Fråga om inställning på Eagle Tree Guardian Stabilizer?

    Hej på er, har installerat en sådan liten manick för ökad stabilitet.
    Allt verkar fungera klockrent utom en sak.
    Sladden "Gain! är kopplad till kanal 6 för att kunna ställa styrkan i stabiliseringen steglöst under flygningen.
    Detta fungerar men då jag vrider ratten på sändaren flyttar sig samtidigt 0-läget på alla kanaler.
    Inte kul :-(
    Har gått igenom menyerna och kollat så att inga mixar eller liknande är aktiverade.
    Hur tusan kommer jag runt detta?

    Har en Hitec Eclipse 7

    Någon därute som vet?

    // Mats W

  2. #2

    Standard

    Om du tar en (annan) mottagare, kopplar in servon (i stället för eagletree etc.) och kör med sändaren i samma modellminne, vad händer då? Om servona ändras då också, är det ju nåt i radions programvara ändå (ratten fördefinierad att göra något eller så?)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag har testat att koppla bort gyrot helt.
    Bara satt in servon direkt i mottagaren.(Samma mottagare).
    Inga kanaler påverkas av att jag vrider på kanal 6.
    Fattar inte varför det ändras med gyrot inkopplat??
    Har lusläst tråden på RC-groups men hittar ingen post om detta fenomen.
    Har mailat Eagl Tree, får se vad det ger?
    // Mats W

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Flyttar du verkligen nolläget då? Jag tror bara modellen vill ännu mera tillbaka till noll(!) och ger mera utslag för att komma dit :-)

    Rodren kan stå lite åt konstiga håll innan man startat om han har gyrot igång på backen. Tänk på att ena läget fungerar som en heading hold och låser modellen i det läge du släpper spaken medans det andra läger automatiskt rättar upp ditt flygplan till neutralläget som du förinställt. Nu blir det lite farligt eftersom du själv måste tala om vad som är noll. Står den inte nollad i planflygt så kan gyrot vända din kärra upp och ner på en halv sekund.

    Det är också viktigt att montera gyrot stabilt och åt rätt håll. En i hemmaklubben hade gyrot löst liggandes och det blev en kort och krokig färd enligt utsago.

    Jag rekommenderar att alltid starta utan gyro igång och slå på det på höjd, i alla fall i början innan du lärt dig hur det funkar.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard


  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jo, nolläget flyttas på alla roder.
    Mer, ju mer jag vrider på ratten. Även sidrodret åker i väg.
    Startat gyrot som man skall och kalibrerar i horisontellt läge.
    Hittar ingen förklaring.

    // Mats W

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Jo, nolläget flyttas på alla roder.
    Mer, ju mer jag vrider på ratten. Även sidrodret åker i väg.
    Startat gyrot som man skall och kalibrerar i horisontellt läge.
    Hittar ingen förklaring.

    // Mats W
    vrid upp gainen och flytta sedan modellen åt det hållet den själv försöker styra åt och se om utslagen minskar. Jag tror nämligen fortfarande att det är i sin ordning. Man blir inte klok på nolläget på marken.

  8. #8

    Standard

    Jag har helt enkelt kastat ut min Guardian pga att jag aldrig vart kompis med den. Dålig dokumentation å den gjorde lite som den ville. Ett enkelt 19$ gyro från HK gjorde samma sak fast bättre å utan några strul.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9

    Standard

    Hm, kan inte mer än hålla med. Håller på att ställa in en eagle tree elogger med osd, guardian, gps, altimeter och g-force sensor med rth och failsafe... Som före detta tech doc writer vill jag gråta över en del grejer i deras dokumentation, eller för den delen hur man confar den.

    Allt går att göra över usb kabel eller via menyn i osd... Förutom det där som bara går att confa i pc, och x som måste göras i osd, etc. Jaja, antar att det blir så när man skapar för många möjliga kombinationer som ska stödjas av mjukvara.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  10. #10
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Fick dessa svar från Eaglte Tree angående problem kunder haft med Guardian-enheten:

    When moving Aileron channel the elevator channel moves too
    If the unit is configured for the “Elevon” model control type instead of “Fixed Wing” the unit is probably working as expected. We would recommend reconfiguring the unit for “Fixed Wing” to see if this behaviour persists.

    Aileron Servo channels differs
    If the unit is setup for Dual Aileron support, it sounds that the “Reset Level Flight and Trims” procedure should be followed to see if the issue persists. This could also be a configuration problem which we can check by examining a “configuration file” for the unit. To obtain this file please connect the unit via USB to a computer running our software and click the “Save Config” button, then send the file to us for examination.

    We can provide further assistance if you open a support ticket via “ticket.eagletreesystems.com”. Alternatively, we can issue an RMA to test the units in-house here if you prefer.

    Best Regards,
    Don Gordon
    Eagle Tree Systems Support

    /Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  11. #11


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors, tack för inlägget.
    Satte ihop allt i går igen och fick precis det du skriver i första rubriken.
    Alerion och Elevon sammanlänkade.
    Tänkte att nu #¤@* får det vara nog.
    Skall koppla upp den och kolla igen...måste vara någon ruta som blivit felbockad?

    // Mats W

Liknande ämnen

  1. Trasig Eagle Tree-logger?
    Av mageri i forum FPV OSD
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 11:11
  2. OSD Eagle Tree-fråga
    Av radioactive i forum FPV OSD
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 19:08
  3. Eagle tree OSD
    Av Elia i forum FPV OSD
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 12:42
  4. Easystar med kamera och Eagle Tree OSD
    Av ansu2723 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 20:25
  5. Eagle Tree går på djupet
    Av AM i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •