Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Turnigy 9x höjdroderspaken bråkar

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Turnigy 9x höjdroderspaken bråkar

    Tjenis, har fått lite utmaning med min 9x. Jag behöver kalibrera om mitt höjdroder nästan varje gång jag startar radion (kör med er9x mjukvara). Det är lätt gjort, men om jag inte kalibrerar så kan utslagen bli väldigt fel, till exempel när jag startar radion kan centreringen vara av med 15%, max upp går till 100% max ner går till -20% vilket inte är en höjdare.

    Det känns mer som om det är ett mekaniskt än ett digitalt fel, misstänker att det är något knas med potentiometern.

    Någon som har tipps på hur man säkerställer vad som är problemet och hur man lättast åtgärdar potentiometern om det är den?

  2. #2

    Standard

    Har sett nånstans nån som hade glapp i/kring lagret för spaken; men då borde det ändra sej under/efter en flygtur med.

    Kablarna under resp. vagga bäddar för problem om man lämnar dem "as is" speciellt den under skev/höjd (vårat mode2) som är kort. Jag delade servokabeln så varje tåt blev fri och böjde runt i båge så vickning inte sker i kontakteringen.

    Enda problemet jag själv hunnit ha var blecket som låste trottelpoten. Den satt där den skulle, men vred sej; passningen i plasten var rätt glapp. Tryckte in den i nåt läge och klick smältlim på så man kan demontera med lite milt våld den dag det ev behövs. Hann kalibrera också, ett antal ggr, innan jag öppnade radion igen.

    Du läser väl av centreringen på radion och inte på ev. servo/roderyta? Trodde själv jag hade nåt spakfel när ett höjdservo fladdrade, men insåg snabbt att det planet flugit några säsonger ute och vinter; dvs servot som gjort sitt ( i RC Factory epp-planka )
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tjenis Chris

    Skall skruva isär och kika läget på spaken och potten.

    Den kan ändra centrering i flygning, men då märker jag det inte lika mycket då fingrarna automatiskt justerar spaken. Och ja, det är i radion som jag ser avvikelserna i centrering och omfång av utslagen. Tex på motsvarande bild.


  4. #4

    Standard

    Får väl lägga en edit: Tänkte inte på att det var den tidigare modellen; mina svar gällde den plastigare(?) 9XR...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det låter som om endera potentiometern sitter löst eller som om kretskortet med motståndsbanan som sitter i botten av potentiometern är lös. Båda problemen är tänkbara och löser sig med lite smältlim.
    Pottarna i 9x är inget vidare alls. Var försiktig om du pillar på dem, de kan gå sönder och det är svårt (läs omöjligt) att hitta ersättnings-pottar.

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Det låter som om endera potentiometern sitter löst eller som om kretskortet med motståndsbanan som sitter i botten av potentiometern är lös. Båda problemen är tänkbara och löser sig med lite smältlim.
    Pottarna i 9x är inget vidare alls. Var försiktig om du pillar på dem, de kan gå sönder och det är svårt (läs omöjligt) att hitta ersättnings-pottar.
    Tack för headsup

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag bättrade på alla lödpunkter på analogsidan av ledningarna, dvs från potentiometern till och med det lilla kretskoret som sitter under gimballen, och det verkar OK nu

  8. #8

    Standard

    Elektonikrengörings spray löser många problem med potentiometrar.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Verkar vara mycket strul med Turnigy radion
    Tur att man köpte en riktig radio
    Tobbe

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Elektonikrengörings spray löser många problem med potentiometrar.
    Jag skulle absolut byta en krånglande potentiometer! Elektronikspray kan förbättra funktionen men problemet brukar tyvärr snart återkomma och det vill man ju inte om det gäller älsklingsmodellen
    /Leif

  11. #11
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har faktiskt lyckats totalförstöra en potentiometer med kontaktspray. Jag sprayade en trilskande pot och den funkade omgående bättre. Efter en liten stund började den krångla och till slut lade den av. Jag plockade isär den och det visade sig att sprayen löst upp vad det nu var som höll samman kolbanan. Metallkontakterna i potten hade sedan skurit rakt igenom kolet och potentiometern slutade fungera.
    Efter den erfarenheten använder jag lösningsmedel bara som en absolut sista åtgärd för att få igång potentiometrar.

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har hittat den gemensamma symptomen, skall bara hitta orsaken nu.

    Symptomen är den att vid kraftiga temperaturskillnader, tex gå ut och flyga i minusgrader jämfört med när den är rumstempurerad.

    Om jag kalibrerar den till rumstemperatur, går ut med den i minusgrader och kollar utslagen så blir de ändrade, om jag sedan låter den tina upp i några timmar så återgår den till ursprungliga kalibreringen.

    Det känns väldigt konsekvent och utslagen ser nästan identiska ut varje gång sändaren är kall.

    Är det potten jag skall kika närmare på då, eller styrelektroniken?

    Kan tänka mig att det inte är omöjligt att köpa en bättre begagnad gimball för en liten peng från någon som kagt ner sin 9x.

  13. #13

    Standard

    Läser jag din beskrivning rätt så tror jag inte du behöver gör något åt det iom billig radio och billiga komponenter; jag upplever samma symptom med annan styrelektronik som också driver pga temperaturen. Viktigare är nog att låta grejjorna temp.utjämna, tex. inte gå från varmt och direkt flyga i kallt så det ställer om sej i luften.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Låter sunt Chris, lite irriterande att jag bara märker av det på en enda signal av alla som går från radion. Visst är den billig, men damn den gör ett bra jobb för sitt pris.

    Skall se om man kan få tag på en extra gimball att byta mot för att se om det hjälper

Liknande ämnen

  1. Turnigy 9X
    Av deriksson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 152
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 22:56
  2. Turnigy 9x 9ch modulen...
    Av kojen i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 22:18
  3. Min kyosho 300 EP bråkar med mig :)
    Av Wulfman i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •