Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 70-tals pylon

  1. #1

    Standard 70-tals pylon

    Hej alla glada elkunniga flygare

    Jag har ett halvlik som jag funderade på att försöka få ihop. Jag har fått den av Lars Olsson som ritade och byggde den på 70-talet. Han flög Pylon med den tills reglerna förbjöd maskinen.

    Min tanke var att sätta elmotor istället för att köra den på metanol som den tidigare gått på. Nu är jag väldigt okunnig om elmotorer och allt vad det innebär. Jag har en begränsad yta till accar etc. och ingen aning om watt,ampere. Tanken är att ge den ytterligar en skev.

    Förutsättningarna är:
    Som den stär väger den 1490 gram. Kanske 300 gram till innan den är klar.
    Höjdroder saknas och den är tom men blyad i nosen. Kanske en acc där istället.
    Den kan max ha en 10" propeller för att inte gå i marken.

    Jag har för mej att Lasse sagt att den tidigare motorn var en 40.a och varvade minst 20 000.

    ?= Vad behöver man i watt, kv och ampere för att detta proj. ska kunna komma upp i luften med hyfsad hastighet? Den kommer ju inte att bli till att jämföra med dagen pylon men lite hyfsad fart ändå.

    Tacksam för hjälp.

    Mvh Robban

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0017.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	37051

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0019.jpg 
Visningar:	174 
Storlek:	63,3 KB 
Id:	37052

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag är inte särskillt duktig på den biten heller, bara lärt mig termonologin vad det betyder, men inte fått känsla för bra ballans för olika ändamål ännu.

    När jag valde min första setup som är till en EPP FPV ville jag ha kraft nog att kunna gå vertikalt för att undvika trädtoppar etc, men ändå så lång flygtid som möjligt (jobbig balans) och till det använda jag ett fantastiskt verktyg;
    http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.asp?ecalc

    Har kan du testa dig fram en hel del. Du får fram bra data som total flygvikt, statiskt tryck från propellern (fint om den överstiger modellens vikt för att kunna gå vertikalt), flygtid och pitch speed på propellern.

    Du kan laborera med en rad fördefinierade motorer, reglage, propellrar och LiPo batterier för att få ett humm om vad som kan behövas


    Det och lite hjälp från någon erfaren så blir det nog kanon.

    Generellt skulle jag gissa på en motor med hög Kv, och liten propeller med hög pitch för maximal hastighet.

  3. #3

    Standard

    Ett snabbt svar som kanske kräver ytterligare efterforskningar. En
    Scorpion SII 3026 890
    80A ESC
    APC 9X9 El
    5 celler (lipo) 3000mAh
    har jag använt som elkonnvertering i ett ryggskott. Den gick som ett skott och lika bra som en .40:a
    För mer fart går det att stoppa på en 10X10 alternativt en 6 cells ack. (klart över nominellt effektuttag ur motorn men en Scorpion pallar med mycket innan den ger upp)

    För att jämför Scorpionmotorn med annat så kan du ju använda kalylatorn i inlägget ovan och dessutom göra lite jämförelser med Scorpions egna kalkylator http://www.scorpionsystem.com/files/..._Calc_v355.zip
    "Allting beror på allting"

  4. #4

    Standard

    En något annan kombination med samma motorstorlek med med ett högre KV tal och lägre stigning på proppen. Tror min gick ungefär lika snabbt med 5 celler och 9x9 snurra: http://www.youtube.com/watch?v=_OYSm_jwXIE
    "Allting beror på allting"

  5. #5

    Standard

    Hej och tack
    Vad jag förstår så bör jag hitta en motor på c:a 1000 watt och som drar 60-70 amp. och styra antalet celler för att kunna andvända en 10/10 eller 10/8 propeller effektivt. Kan detta vara rätt tänkt eller?
    Max 4 celler på c:a3000 mah. får det bli annars får det inte plats i kroppen. mao ett ganska högt kv då?

    Eller börjar man i andra ände och säger att man vill ha en motor som driver en 10/10 prop med 20´varv och får se hur många watt och ampere som krävs på en 4 cells acc.

    Hur mycket ampere kan man dra ur en acc på 4 celler och 3000 mah? Man vill ju inte att det ryker även om det är trevligt me rök.
    (jag hajar inte riktigt dom där tabellerna)
    Mvh Robba

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Dammade av min gamla oflugna ryggskott som jag byggde i skolan för otroliga 17år sedan. Hög tid att få fart på den nu.

    Turnigy 3548 1100kv på 4s5000 acke blir det. Blir väl ingen raket direkt misstänker jag.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1361633938807.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	50,9 KB 
Id:	37057  

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du berättar bara vikten på tom kärra, det finns ställ på den, vilket också drar ner hastigheten och påverkar motståndet.
    Tror du får upp i storlek om 5 eller 6 celler för att få lite flygtid.
    1000/(3.3x4)=ampere som du förstår blir det en hel del watt med få celler och kräver bättre motor och reglage.
    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Standard

    Blir svårt att få tillräcklig fjutt med den vikten på kärran med bara 4 celler. Antar att det skall gå undan?
    "Allting beror på allting"

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Du berättar bara vikten på tom kärra, det finns ställ på den, vilket också drar ner hastigheten och påverkar motståndet.
    Tror du får upp i storlek om 5 eller 6 celler för att få lite flygtid.
    1000/(3.3x4)=ampere som du förstår blir det en hel del watt med få celler och kräver bättre motor och reglage.
    Balsa regn
    Kenneth
    Stället (noshjulet) är det som syns på bilden. Sen sitter är 1 hjul infällda i varje bom c:a 3mm breda som bara sticker ut c:a 10 mm. Ren asfaltkärra.

    Vad jag förstår så är det som ni säger (Blir svårt att få tillräcklig fjutt med den vikten på kärran med bara 4 celler)

    Får kanske inrikta mej på att någon riktig racer blir det inte utan bara få den i luften.

    Tack så mycket alla

    Mvh Robban

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Men vänta nu ? Watten blir väl samma hur många celler man än har om man nu vill ha samma varvtal på en specifik proppeller, det är väl amperen som ändras?

    Om man kikar på scorpionmotorn i ecalc (jag vet att det inte är en bibel) så varvar motorn 14844 på 5 celler med 9x9 propp, 49A.

    Turnigy D3548-4 1100kv varvar 13458 med samma propp på 4 celler, 54A. Skiljer endast 10km/h i "pitch speed".

    Det blir ju inte mycket sämre ? Jag tänker prova min ryggskott på 4 celler för att jag har en massa ackar liggandes till Hexacoptern.

    Rätta mig om jag tänker fel!

    edit: Watten ändras kanske om man har olika effektiva motorer?
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-02-24 klockan 10:37.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kommer ihåg bl a denna kärra från våra pylonrace på 70-talet. Som du Robban säger så var det bara asfalt som gällde för start/landningsbanorna och man hade ju dessutom en "caller" som hjälpte till med att få fart på kärran i startögonblicket för den statiska dragkraften var inte alltför hög. Den är ju tänkt att flyga fort så motorn skall nog ha förhållandevis högt KV. Vi körde på Topflite träproppar (pylon-proppar) runt 8*8" eller 9*7" som man sen balanserade och trimmade efter eget huvud. Nu har jag inte varvtalsuppgifter uppskrivna men minnet säger lite drygt 20.000 rpm på backen i början/mitten av 70-talet med HPs "baksugare" eller KBs då nya Schnuerle-portade pylonrova. Det var alltså .40-rovor som kördes på ren 80/20-blandning. Vill också minnas att flygvikten var runt 2200 g men det var ju reglerat så nån annan kan säkert svara på det. Pylonkärrorna hade ju hyfsad vingyta så man hade full huggning att få ner dom eftersom dom seglade iväg rätt bra. Säger detta så att du kan få lite perspektiv på hur effekter, varvtal på rovorna och flygvikten på pylonkärror var på den tiden. Detta var alltså "riktiga" FAI-pylonracers och skall inte förväxlas med Q500-kärror. Den klassen kom också igång i Sverige i mitten/slutet av 70-talet och det var bl a Pelle Kempe & Co i Dalarna som var med och drog igång den klassen. Men där var det standardrovor i .40-klassen (frontinsug) med likaså en bestämd proppstorlek (10*6") och bara standardproppar fick användas. Men det är en helt annan historia...
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2013-02-24 klockan 10:08.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kommer ihåg bl a denna kärra från våra pylonrace på 70-talet. Som du Robban säger så var det bara asfalt som gällde för start/landningsbanorna och man hade ju dessutom en "caller" som hjälpte till med att få fart på kärran i startögonblicket för den statiska dragkraften var inte alltför hög. Den är ju tänkt att flyga fort så motorn skall nog ha förhållandevis högt KV. Vi körde på Topflite träproppar (pylon-proppar) runt 8*8" eller 9*7" som man sen balanserade och trimmade efter eget huvud. Nu har jag inte varvtalsuppgifter uppskrivna men minnet säger lite drygt 20.000 rpm på backen i början/mitten av 70-talet med HPs "baksugare" eller KBs då nya Schnuerle-portade pylonrova. Det var alltså .40-rovor som kördes på ren 80/20-blandning. Vill också minnas att flygvikten var runt 2200 g men det var ju reglerat så nån annan kan säkert svara på det. Pylonkärrorna hade ju hyfsad vingyta så man hade full huggning att få ner dom eftersom dom seglade iväg rätt bra. Säger detta så att du kan få lite perspektiv på hur effekter, varvtal på rovorna och flygvikten på pylonkärror var på den tiden. Detta var alltså "riktiga" FAI-pylonracers och skall inte förväxlas med Q500-kärror. Den klassen kom också igång i Sverige i mitten/slutet av 70-talet och det var bl a Pelle Kempe & Co i Dalarna som var med och drog igång den klassen. Men där var det standardrovor i .40-klassen (frontinsug) med likaså en bestämd proppstorlek (10*6") och bara standardproppar fick användas. Men det är en helt annan historia...
    Hälsningar
    Roger
    Jag pratade med Lasse som modellen kommer från och han nämnde att han har sådana träproppar kvar som han själv fixat till och balanserat. Det hade ju varit lite fräckt att ha en sådan. Jag får höra vilken storlek det är han har så får jag väl leta upp en elmotor som kan passa. Om jag minns rätt så är det inga skjutande proppar, utan motorerna kunde man ändra så att dom gick "åt fel håll". Som tidigare sagt så är jag nöjd med hyfsad fart.

    Kul att du känner igen modellen. Då känner du väl Lasse med. Han bor i Malmö och flyger mest små elQuad nu. Han har haft lite klydd med balansen och har nog gjort sej av med sina stora metanolhelikoptrar och flygplan.

    Mvh Robban

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jodå - träffade honom för nåt år sedan men då vill jag minnas att det var heli som gällde.
    Roger

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tror mig ha en hög med sådana proppar, sedan pylon tiden.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Liknande ämnen

  1. Sting pylon
    Av SCkrille i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-01-10, 14:28
  2. har testat pylon! ???
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 22:24
  3. Pylon Fur Alle!
    Av jaka i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 22:04
  4. Pylon Fur Alle!
    Av jaka i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •