Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: HUr fungerar expo egentligen någon som kan förklara?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard HUr fungerar expo egentligen någon som kan förklara?

    Funderar på expo hur det fungerar, såg i radion man kan ha + epo och - expo vad är skillnaden mellan + och minus expo?

  2. #2

    Standard

    +expo gör att det blir mindre känsligt runt mittläget på spaken på radion men stegrar fortare längre ut med utslaget -expo är tvärtom detta gäller jr/spectrum vet inte om futaba var tvärtom på den punkten har för mig nån sagt det men låter de vara osagt.


    fördelen är att man kan ha 45gr utslag på rodrerna men ändå en lugn maskin runt mittläget på spaken tack vare detta

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Okej jag har futaba radio, grejen är det är att jag har en st models mx2 som jag skulle vilja få till bättre för 3d, kör nu med orginalinställningar 0 expo,

    så nu blev det kanske lite off topic men räcker det med å lira lite med expo för å få denna modell lite roligare för 3d eller bör man få till större roderutslag?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    3D så stora roderutslag som möjligt .. Ja det är åtminstone vad de skriver i manualen till min EF Extra 300
    Expo är lite mer vad man tycker och känner för.. på min kopter jag har ingen expo alls, men på min Evader EDF har jag uppemot 30% expo , framförallt på skeven har jag högre expo. På sidroder spelar det mindre roll för min del. Jag testar mig helt enkelt fram tills jag hittar något som passar mig och min flygstil. Så svaret är väl att det är lite individuellt

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Med 45 graders utslag bör du nog ligga på 50-60% expo

    mvh Martin

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    Okej jag har futaba radio...
    På futaba ger minusexpo mindre servorörelse kring spakens mittläge och plusexpo mer. Ett servook rör ju sej i cirkel och för att få "linjär" rörelse av stötstång hamnar expo runt -21 har jag för mej (för "normalt" monterade grejjor). För 3D, enl ovan - så stora roderutslag som möjligt och öka på expot (dvs minska iom minus) tills du tycker det passar dej. Vill du ha jämnare roder vid tex. landning använd dualrates för att ta ner utslagen då. (vilken sändare?)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. dr/expo end points
    Av per i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 22:27
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 11:00
  3. Powerbox - Kan nå´n förklara.....
    Av McLund i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 13:46
  4. Expo
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 11:18
  5. Det här med expo
    Av Hyperboy i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •