Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Felmeddelande i Naza assistenten!?

  1. #1

    Question Felmeddelande i Naza assistenten!?

    Hej!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CFG-ERR.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	147,9 KB 
Id:	37053-Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CFG-ERR-Koder.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	103,2 KB 
Id:	37054

    När jag ansluter Naza MC:n till datorn får jag följande felmeddelande i assistenten "CGF-ERR[8]".
    Plattformen är en original DJI F450 rakt igenom, ESC, motorer o.s.v.

    Jag har en nyladdad lipo, alla kopplingar på plattformen har jag kontrollerat minst 10 gånger och stämmer överens med kopplingsschemat som DJI har i manualen till Nazan.

    Radion, en Spektrum DX6i och mottagaren Spektrum AR6210 är bundna till varandra och mottagaren lyser orange, likaså slavmottagaren.

    Jag har valt "Airplane" mod på radion och har inte gjort några egna inställningar.

    Naza MC har jag uppgraderat med nyaste firmeware V.2.02. (MC:n hade nyaste firmeware, men jag ominstallerade den ändå eftersom felet fanns kvar).

    Assistenten är också senaste, V1.8. Likaså drivern som är från 2012-09-18.

    Min dator har Win7 64-bitars operativ, även här har jag installerat assistenten med 64-bitars stöd.

    När jag ansluter batteriet till plattformen startar självchecken och den piper, sedan blinkar VU:n rött i snabb takt = Error...

    När jag ansluter VU:n till datorn med original USB-kabel och assistenten startas ändrar VU:n färg till grönt.
    Men efter alla försök har jag fortfarande felkoden kvar, det går inte att kalibrera spakarna.

    Jag har valt rätt motormixer (Quadrotor X), även om jag inte tror det spelar någon roll i detta läge.

    På nätet har jag dammsugit efter felkoden, testat olika "förslag" men ingenting har fungerat...

    - Någon här på forumet som har någon idé eller fått samma felkod?

    Tacksam för alla förslag

    /Lasse

  2. #2

    Standard

    Valt rätt mottagare typ traditionell sbus ppm
    Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
    Raptor 30/50 hybrid


    + en hel del annat skit på hyllorna.

  3. #3

    Post Blåbärssvar...

    Citat Ursprungligen postat av Ryssen Visa inlägg
    Valt rätt mottagare typ traditionell sbus ppm
    Hej Ryssen!

    Nu har jag kontrollerat radions inställningar med radion i hand + manualen.
    - Det står/finns inget om sbus (S-Bus) eller PPM...

    Minns jag inte helt fel är S-Bus något Futuba har?

    Jag har skrivit det förut, jag är ett extremt "Blåbär" på det här med RC, har dessvärre inte någon fysisk person jag känner som kan det hjälpa till heller.

    - Det är the "Hard way" som gäller...

    Tack för tipset även om jag inte kan använda mig av det, eller så har jag missat något om PPM?

    Trevlig lördag

    /Lasse

    Manual Spektrum DX6i: http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/F...anual_DX6i.pdf

  4. #4

    Standard

    Har du kalibrerat om sändaren i naza-assistenten och tryckt ok när alla markörerna är gröna?
    (CFG-ERR=Re-calibrate transmitter)

  5. #5
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Han menar om du valt rätt typ av mottagare i fliken TX Cali nr 1 reciver type , felmeddelanden tyder lite på det eller så har inte mottagaren ström eller har inte bindat mot sändaren ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  6. #6

    Standard

    Exakt dem felkoderna har jag också fått... Prova att kalibrera om radion sedan starta om nazan. Se till att du har valt traditonell motagar typ som jag antar att du har.

    Sen vet jag att naza vill att man ska ha valt flygplans läget på sändaren, men jag flyger i helli läget. För de va lättare att ställa in 3 läges spaken... Har ingen aning om vad de gör för skillnad.

    lycka till!

  7. #7

    Wink Varmt Tack, problemet löst!

    Hej igen!

    Varmt Tack för all hjälp, nu har "CGF-ERR[8]" försvunnit från assistenten.
    - Jag följde era tips och vips så funkar det!

    Man blir lite trött i huvudet när man testar alla möjliga och omöjliga vägar för att få prylarna att fungera tillsammans... Förmodligen har jag tidigare glömt att spara inställningarna när Nazan och programmet har startats om!

    Hurra och Trevlig lördag

    /Lasse

  8. #8

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Exakt dem felkoderna har jag också fått... Prova att kalibrera om radion sedan starta om nazan. Se till att du har valt traditonell motagar typ som jag antar att du har.

    Sen vet jag att naza vill att man ska ha valt flygplans läget på sändaren, men jag flyger i helli läget. För de va lättare att ställa in 3 läges spaken... Har ingen aning om vad de gör för skillnad.

    lycka till!
    Hej Defuncta!

    Ja, jag har tidigare sett i trådar att "Heli" läget används för att få till 3-läges spaken, bra att du påminner mig för nu snurrar det i huvudet.

    Ska fortsätta konfigurationen i morgon, hann med en skidtur i eftermiddag så nu väntar ett bad och kvällens begivenheter. - Plattformen får vänta, men det tar emot att lämna den nu när det börjar att fungera...

    Tack för tipsen och trevlig kväll

    /Lasse

  9. #9
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    För mig funkade det bra i flygplanläge och 3-läges switch.

    //Matte

  10. #10

    Standard

    Hej Matte!

    Kör du med en Spektrum DX6i? - Det är när jag har läst om just den som man har tipsat om "Heli läget".
    På DX6i måste man konfigurera två switchar för att få till en 3-lägesfunktion.

    Enklast vore det att fixa en radio med en riktig 3-läges switch, men det får bli när nästa plattform ska upp i luften.

    Trevlig måndag

    /Lasse

  11. #11
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Aha, jag kör med en futaba FF9 :/

    //Matte

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Heliläge är att rekomendera om man har lite koll för då slipper man fundera så mycket på flightmode mixxar , då är det bara
    att använda gainmenyn till detta.
    Dock måste man tänka på att trottel och pitch är mixade som orginal vilket kan ställa till det lite om man inte tänker på det.

    Jag kör för det mesta med helimode
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Post 3-läges switch...

    Hej Simon och Tack för tipsen!
    Jag har beslutat mig för att byta radio, om någon vill köpa min "nya" DX6i.
    - Det blir ett djupt hål i plånboken, men jag ska ju ändå ha en 8-kanals radio med 3-läges switch längre fram...

    Dags att leta upp sängen


    /Lasse

    Annons: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-%28Nyskick%29

  14. #14

    Standard

    Hål i plånboken, ja välkommen till modellflygets underbara värld.
    Är väl tur ibland att man har dräng lön, annars skulle det va trångt i hobbyrummet.
    Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
    Raptor 30/50 hybrid


    + en hel del annat skit på hyllorna.

  15. #15

    Red face

    Hej Ryssen!

    - Kan inte annat än nicka instämmande...
    Nu är iaf. radion på väg, den dyker upp under nästa vecka.
    Lite julafton blir det då, det väger förhoppningsvis upp hålet i plånboken.
    Men som nu, ha fixat med en dator till en god vän mitt i natten känns inte som julafton direkt... *Ha-Ha*

    Hög tid för kudden

    /Lasse

  16. #16

    Standard

    Alltid lika skoj att få hem grejor, även om det bara är ett litet servo eller kablar.
    Hughes 500 MD 5 Blads 90 Heli
    Raptor 30/50 hybrid


    + en hel del annat skit på hyllorna.

  17. #17

    Standard

    Hur går det med Quaden Lassekar? Första flygningen avklarad? =) blev lite nyfiken på hur GPS Atti. Mode Atti. Mode, Manual Mode. fungerar, vad är det för funktion för de olika?

  18. #18
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Atti håller höjden, gps håller position och höjd tillsammans med atti, manual är utan dessa hjälpmedel.

    //Matte

  19. #19

    Cool Lite nervöst...

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Hur går det med Quaden Lassekar? Första flygningen avklarad? =) blev lite nyfiken på hur GPS Atti. Mode Atti. Mode, Manual Mode. fungerar, vad är det för funktion för de olika?
    Hej Timtimtim!

    Matte har redan svarat på frågan om hur de olika funktionerna fungerar och har bättre kunskap än jag.

    - På frågan om första flygningen är avklarad är svaret nej...
    Är vädret bra och om jag "törs" blir det premiär till helgen, det är tanken i alla fall.

    Plattformen är helt klar och jag beundrar den här på bordet, men får lite kryp i kroppen...
    - Kanske den inte är lika fin på söndagskväll om jag har gjort premiärturen?

    Återkommer

    /Lasse
    Blåbär under inlärning med DJI F450, Naza + GPS och en Spektrum DX8.

  20. #20

    Standard

    Tack för svar! då vet jag vad dessa gör, får se om jag skaffar mig en sån här maskin själv snart Lycka till med premiärflygningen!

Liknande ämnen

  1. Dji naza gps
    Av Janne.J i forum Quad
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 21:32
  2. Dji naza nåt för mig?
    Av Fredda i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-12-02, 12:10
  3. Dji naza rth
    Av freno i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 18:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •