Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: Radio?

  1. #41

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Om man väljer att sätta i ett LiPo; hur förvarar man den då mellan flygningarna? Borde finnas en inbyggd urladdningsfunktion?
    /Lars
    LiPo finns som original till Spektrum DX8.
    Man laddar definitivt inte ur något mellan flygningarna eller tar ur batteriet ur radion när man laddar.
    Laddaren är inbyggd i sändaren och avsedd för att ladda LiPo.

    Så här står det i manualen till DX7s:The DX7s includes a rechargeable NiMH battery pack. The DX7s has a built-in multi-chemistry charger designed to charge 4-cell NiMH and 2-cell LiPo batteries at a charge rate of 200mAh.

    Håller med Roger om att börja med det som sitter i.
    jag flög nog första halvåret med det som satt i och laddade ungefär en gång per månad.
    Med LiPo laddar jag kanske en gång i halvåret - men jag flyger förstås inte så mycket .... bara 1 till 2 gånger i veckan á 20 minuter nu på vintern.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #42
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    LiPo finns som original till Spektrum DX8.
    Bra tips! Jag kör än så länge med originalacken, men efter ditt tips såg jag nu denna:
    http://www.horizonhobby.com/products/x-SPMB4000LPTX

    Vet sen tidigare att det finns på Hobbyking oxå, till en bråkdel av priset.
    Har bara inte gjort någon beställning där på länge,
    känns dumt att bara beställa en ack, får vänta till jag har lite mer på listan...
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ter_Pack_.html
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #43

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jocke, du skrev:

    Och skulle du fastna för Spektrum, finns lite blandade "pirat-mottagare" till bra pris:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Failsafe.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Sat_Port_.html
    http://www.oomodel.com/spektrum-ar62...v16-p-184.html
    http://www.targethobby.com/transmitt...iver-c-72.html
    I den sistnämnda webshopen har jag handlat flera små parkflyermottagare a´ 4$ styck:
    http://www.targethobby.com/spectrum-...p-4161774.html
    Funkar klockrent, både med min förra radio, en DX6i, och min nya DX8.

    Jag har beställt både den från oomodel och oxå den lilla, sist i raden, från targethobby. Den lilla från target har kommit o jag har satt en sån i en Kina-frigolithistoria som jag har. Den är 800 - 900 mm i vingspann och jag brukar köra den så långt bort att det är synen som begränsar att få hem den igen. Har den mottagaren begränsad räckvidd ? Jag har ju några mindre flaxande saker som de kan sitta i istället. Jag får väl förmoda att jag bör börja med att göra en räckviddskontroll såsom det beskrivs i radion?
    /Lars

  4. #44
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jo, de "ska" ju bara ha 3-400 meters räckvidd, men har märkt att mina funkar lite längre än så, iaf uppskattat avstånd, ej mätt på något sätt..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #45


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    300--400 m är långt för ett litet friggo-flax så det är säkert inga problem med räckvidden.
    Roger

  6. #46

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag ber min granne, -jägare som han är, att uppskatta avståndet till skogsbrynet där jag brukar vända, där på andra sidan hygget.. så får vi se om jag skickar iväg den. Har oxå nu beställt Spectrum Ar500 Sports 5 Channel DSM2 Receiver, Full Range (Ar500) på TargetHobby, finns u ingen anledning att ha ont om mottagare, nu när jag har en kul sändare att leka med

    /Lars

  7. #47


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är väl bara att be nån vicka på spakarna på sändaren och knalla iväg dit med kärran så har du svaret. Sen är det ju normalt klart längre räckvidd i luften än längs backen.
    Roger

  8. #48

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Det är lite oländig terräng, men ska se om jag utför det testet. Kan ju vara kul att se hur det funkar på marken...
    /Lars

  9. #49

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    De flesta har väl i dag någon typ av smart telefon?
    Jag laddade ner appen RunKeeper och satte i gång den.
    Ett par gummiband om kroppen på planet om man inte kan stoppa in telefonen. Sedan är det bara att kolla hur långt man har flugit.
    Har man bältesfordral til fånen så kan man sätta den på jyckens sele och sedan visa hur duktig man har varit med att motionera - fast jycken har ju för ovana att springa i fina "rosetter" - så det kanske kan uppdagas att man har fuskat en aning ;-)
    Tar man sedan upp RunKeeper på sin dator hemma så kan man lägga på en satellitfoto över området man har flugit/knatat.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #50

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Låter som en intressant idé, att köra med mobilen i planet, men, tror inte att jag är villig att ta risken. Min smartphone ägs av jobbet, o tror inte det vore så kul att berätta att den fallit ner från himmelen....
    Jag har premiärflugit nya radion, o körde med Expo-funktionen , 10% tror jag. Jag är lite delad när det gäller den, planet var mer lätthanterilgt än nånsin tidigare, men samtidigt är jag rädd att jag kommer tappa fingertoppskänsla på det här sättet, hua, nästan lite sävligt i luften, näe, sånt får man nog använda lite sparsamt, tror jag,,,,. men kul var det
    /Lars

  11. #51

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kul att du flugit nya radion och att du märker av 10% Expo. Kan hålla med om att de flesta planen inte behöver någon expo för normal flygning. Men jag har ett par riktigt nervösa snabba plan som jag knappt kan tänka mig flyga utan 70% på skeven för de rollar flera varv i sekunden på fullt utslag och är rysligt ryckiga även med små rörelser runt mitten.
    Vad är det för plan du flyger? Tror att alla här vill se ett fint foto ;-)
    Telefonen fick jag lufsa runt och leta efter i förmiddags. Tur att jag hade den i en liten väska så att den var lätt att hitta på fältet, och tur att jag bara flyger lite nära över den uppklippta delen av fältet ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #52

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag ska försöka fixa bilder på flottan.... det är i huvudsak Kinagrejer. En sjöflygkonverterad TwinStar från, var det ParkFlyersPlastic, kanske? O en TechOne Rainbow..mm men den som jag fortfarande har roligast med är min första, som är oändligt lagad, tror inte den pallar fler stora krachar. Den är från Radiostyrda Modeller, TW, Märkt med F3A, mest på skoj.... Den har bra prestanda med en utby tt propeller o med glappfria servon. Såpass långt har jag kommit att jag inser visten med bra servon. Tycker att de från Turnigy är bra....
    /Lars

Liknande ämnen

  1. Val av ny radio ???
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 17:48
  2. Radio 2.4
    Av harmon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 16:59
  3. JR radio
    Av tex i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 21:13
  4. Radio
    Av klampe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44
  5. radio
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •