Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Radio?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Skulle tro att de är lika tåliga bägge två , men du kanske bör undvika att doppa dem i vattnet
    Skillnaden på att köra med 1.5volt batterier eller 1.2volt ackar är marginell. Ett fullt laddat 1.2volt har en spänning på runt 1.4volt, men sen åker den ner till 1.2 och ligger där en längre period. Hur som så kan man i de allra flesta fall köra på ackar istället för lösa batterier.

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror inte heller att nån av dessa är bättre än den andra men inga sändare är ju gjorda för att användas i extremt fuktiga miljöer. Väljer du Spektrum så kan du dels köpa och flyga många BNF-modeller som använder Spektrum-mottagare, dels har du ett mycket större urval av mottagare. I jämförelsen mellan DX6i och DX7s så ingår sändarack och laddare i DX7s men inte i DX6.
    Du köper idag en DX7s med AR8000-mottagare för rätt exakt 2000 kr (fraktfritt) från t ex Lindinger - http://shop.lindinger.at/product_inf...ducts_id=91588
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Dethär med mode 1 elller 2, vars man har "gasspaken" är inte det nån skillnad på hårdvaran i sig? Är det inte nånting med hur spakarna går rent mekaniskt? I annonsen hos Lindinger står det Mode 1 - 4....?
    /Lars

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    De flesta har Mode 2 i Sverige dvs throttlespaken till vänster (skevroder+höjdroder på höger spak, sidoroder+throttle på vänster spak om vi pratar flygplan). På en del mer avancerad radio går det att byta t ex från mode 1 till mode 2 och vise versa men i de flesta fall får man bestämma sig vid inköpet vad man skall ha (och sen hålla sig till det med den radion). Själv kör jag med Mode 2 radio eftersom det var så jag lärde mig en gång i tiden (svårt att lära sig flyga med annan mode senare när man blivit van en viss mode).

    /Bo

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Betyder det att man ska ange mode 2 när man beställer hos tex Lindinger? Eller är det det vanligaste oxå i Tyskland och då underförstått att man vill ha mode 2.
    /Lars

  6. #26

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Mode 1 - 4 betyder att den är omställningsbar, förmodar jag. Lutar åt att det blir en sån. fa....en, att handla grejerna är oxå en del av nöjet....
    Tack för input o hjälp/Lars

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hur man gör för att ändra Mode finns att läsa i Appendix i slutet (sid 22) av denna manual - http://www.horizonhobby.com/pdf/SPM7800-Manual_EN.pdf
    Lycka till hälsar
    Roger

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Men en radio som anges som "Mode 1-4" har ju en standardinställning från fabrik, mode 2 vill du nog ha i så fall inställt från början så du inte behöver joxa med att ändra direkt när du fått hem den. Har sett att t ex Spektrum DX7S, DX8, Futaba 14SG anges som Mode 1-4 hos Lindinger. Kolla med ett mail till Lindinger först så du vet vad det är inställt som standard i dessa radio. Hur svårt det är att ändra mode i dessa radio har jag ingen aning om men skall man kunna göra det själv borde det ju stå i manualen och de kan man ladda ner utan att köpa radion så ser man hur det går till. Ser ju inte så svårt ut att byta mode på en DX7S om man kikar i manualen men för en helt grön kanske det inte är det första man vill göra att öppna radion och greja med modebyte.

    /Bo

  9. #29

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Radion har kommit, tur var den redan i mode 2, ingen ombyggnad behövs direkt. Har en fundering kring detta med sändar-ackarna. Hur ska man sköta dom, att ladda ur regelbundet mm. Bäst vore det väl om man hade en sladd som passar till den programmerbara laddaren, hur göra annars? Jag tycker att anslutningen är lite klen där innanför luckan för att ständigt jobbas med, kanske. Hur gör man om man ist har LiPo-sändarack, den ska ju inte ligga fulladdad?
    /Lars

  10. #30
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Köpte du radion hos Lindinger?
    Då ska det väl följa med laddare till sändaracken..? På min DX8 pluggar jag iaf bara in den medföljande laddarens kontakt i sidan på radion. Brukar ladda den kvällen innan eller samma dag jag ska flyga, i övrigt ingen specialbehandlig..

    "Lieferumfang
    DX7s Sender DSM-X
    AR8000 8-Kanal Empfänger
    Netzstecker mit Länder-Adaptern
    Tragegurt
    SD Karte
    DX7s Anleitung"
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jovisst, o den ligger på laddning just nu, den första laddningen. Men, NiMh mår väl bra av att cyklas lite ibland o det görs ju bäst med en mer avancerad laddare. Ett sånt här arrangemang där man själv måste hålla reda på tiden,o där jag förmodar enda sättet att ladda ur är att lämna radion på,,.. -känns lite jobbigt.
    En annan fråga, hur kommer det sej att vissa sändare klarar sej med fyra celler o andra behöver åtta NiMh-celler?
    /Lars

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Radion har kommit, tur var den redan i mode 2, ingen ombyggnad behövs direkt. Har en fundering kring detta med sändar-ackarna. Hur ska man sköta dom, att ladda ur regelbundet mm. Bäst vore det väl om man hade en sladd som passar till den programmerbara laddaren, hur göra annars? Jag tycker att anslutningen är lite klen där innanför luckan för att ständigt jobbas med, kanske. Hur gör man om man ist har LiPo-sändarack, den ska ju inte ligga fulladdad?
    /Lars
    Vad blev det för radio (fabrikat och modell)?

    I de flesta nya sändare idag kan de sitta NiMh (Nickelmetallhydrid), LiFe(Litium ion järnfosfat) eller LiPo (Litium polymer). Tror inte du hittar NiCd(Nickel cadmium) batterier i nya sändare nuförtiden (möjligtvis in nån billig kinaradio men de kan nog ha vanliga torrbatterier, alkaliska, som ej går att ladda.)

    Den nya generationen NiMh som t ex Eneloope (de vita) och Recyko (gröna) kan man ha liggande fulladdade för de har väldigt låg självurladdning. Men de bör inte ligga urladdade. Laddar gör man i regel med långsamladdning (ca C 1/10 - exempelvis ett 2000 mAh NiMh kan laddas med upp till 0,1 x 2000 dvs 2000 mA=0,2 ampere i ca 14 tim (om det är helt tomt). Laddprocessen är inte 100% effektiv så lite längre kan det ta.
    Man kan snabbladda NiMh med upp mot 1C men man bör nog hålla sig till långsammladdning i de flesta fall.
    Du ställer du in en programmerbar laddare på NiMh och antal celler/volt (varje cell har 1,2 volt standard spänning, har man ett 4 cell pack blir det 4,8 volt), batteriets kapacitet (mAh) och strömstyrkan du vill ladda med (t ex 1/10 av kapacitetsvärdet). Sen brukar laddaren sköta resten själv när du startar laddningen, när batteriet är fulladdat kan antingen laddningen avbrytas helt av sig själv eller laddaren gå över i underhållsladdning med låg ström (läs i handboken till din laddare vad som står där).

    LiPo batterier får man se upp lite mer med p g av den (dock ganska låga) explosionsrisken vid laddning. Ladda LiPo under övervakning (ifall det osannolika skulle hända) och när man inte använder LiPo på ett tag bör man ladda dem så de har ca 50-60% av kapaciteten kvar innan man lägger undan dem (de skall alltså inte ligga fulladdade om du inte skall använda dem på ett tag, en vecka eller längre kanske kan vara ett bra riktmärke men man ser även batteritillverkare kan skriva att man skall storageladda om man inte skall använda batterierna redan nästa dag). De skall således inte ligga varken fulladade eller urladdade. En del har sina LiPo liggande fulladdade och säger att det verkar gå bra och ett LiPo batteri i en sändare är ju inget batteri som skall leverera så höga strömmar som när de används för drivning av elmotorer i plan, helikoptrar osv och den försämring de kan få genom att ligga fulladdade har nog nästan ingen betydelse när den används som sändarbatteri.
    LiPo laddar du genom att ställa in laddaren på den typen av batteri, sen ställer du in antal celler som batteriet har och kapaciteten (mAh) som batteriet har. Resten brukar gå att köra på de standardinställningar laddaren är inställd på t ex att laddningen avbryts automatiskt när varje cell uppnått 4,2 volt som betyder att en cell är fulladdad.

    Man skall inte ladda LiPo batterier när de sitter i prylen som den driver egentligen (p g av explosionsrisken), så man bör alltid ta ur LiPo accen ur t ex sändaren, planet osv och ladda under uppsikt och helst i en LiPo säkerhetspåse.
    Visst kan du ha LiPo batteriet sittande kvar i sändaren under laddning men skulle det hända nåt med batteriet under laddningen kan hela sändaren gå upp i rök (och har man ej uppsikt över detta kan ju hela bostaden börja brinna).
    När du laddar LiPo (fler än 1 cell) bör man även balanseringsladda så du ansluter då även balanseringskontakten som då finns på LiPo batteriet till laddarens balanseringskontakt (med balanseringsbord inkl sladd är enklast, och du sätter den i balanseringsbordets kontakt som passar för det antal celler som batteriet har som skall laddas - observera att det är lite olika balanseringskontakter beroende på fabrikat på LiPo batteriet).

    LiFe laddas enligs samma princip som för LiPo med den skillnaden att här är explosionsrisken inget man behöver ta hänsyn till och man kan ladda med batteriet sittande i prylen. LiFe batteri kan även ligga fulladade utan at försämras. De går även att dra ur mer kapacitet lägre än 20% utan att de tar skada (LiPo bör inte dras ur mer än att man har 20% kvar innan man laddar igen, t ex har du ett LiPo på 1000 mAh skall du inte dra ur det så det har lägre kapacitet än 200 mAh, annars kan det ta skada).

    I stort sett alla LiPo och LiFe batterier kan laddas med åtminstone 1C (men många klarar 3C och somliga 5C, ända upp mot 12C klarar vissa men batteritilvlerkarens specifikation skall ge info om max ström man kan ladda med. Om man är osäker håller man sig till 1C.

    Om det följde med en laddare med radion som är anpassad för laddning av LiPo batteri, och radion kom med LiPo som standard kan man ju ladda med den laddaren om man vill. Men det går lika bra att ladda med en mer universell programmerbar laddare som kan ladda LiPo (och andra typer av batterier med).

    Vad har du för programmerbar laddare?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-03-08 klockan 09:04.

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gör inte saker och ting mera komplicerade än de är...
    M a o - gör som Jocke säger - svårare är det inte.
    Sen kan du ev komplettera med att ta ur acken och cykla den en gång om året mest för att se hur mycket kapacitet du har kvar.
    Hälsningar
    Roger

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    lekman,
    Utvecklingen går framåt och sändarna blir strömsnålare och kräver/anpassas till lägre spänning numera. Förr var 8 celler (9,6 volt) NiCd standard i stort sett alla sändare. Sen kom NiMh och en del har även LiIon (jag har LiIon 7,4 volt, 2 celler, i min Futaba 14MZ). Numera kommer LiFe mer och mer i sändare men även LiPo förekommer. Många eftermonterar LiPo i sina radio om de är anpassade att klara den spänning som 2-3 cell Lipo levererar.
    Spektrum har 4 celler/4.8 volt batteri i många av sina sändare (DX18 och DX10t har dock 2 cell LiPo och i DX8 går det använda 2 cell LiPo men radion levereras med NiMh).

    Kör med den laddare som följde med radion, det är enklast, eftersom du nämner att du har NiMh i sändaren.

    Är det en Spektrum DX7S eller DX8 du har?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-03-08 klockan 10:34.

  15. #35

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Har just fått hem en DX7S. Nu blir det lite ny inlärning att jobba med, Får anse att det är bra för hjärnan!
    OK , jag siktar på att cykla cellpaketet hyfsat sällan. Jag är van att köra cykling av mina NiMh hyfsat ofta, och tycker att jag sett att de mått bra av det, men, OK. relativt sällan funkar nog oxå bra. Ger mej mer tid att leta efter en passande koppling också
    /Lars

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Bra val av radio, den kommer du att kunna ha ett bra tag.
    /Bo

  17. #37

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det samma batteri till DX7S som till DX8?
    Jag tyckte att det kändes som att mitt originalbatteri "kändes" svagt men det kan bero på att spänning var ovan att se på displayen. Jag investerade snabbt i ett LiPo till min DX8 och det känns numera som en "duracellkanin" - bara flyga och flyga och flyga.........
    Det fina i kråksången är att den inbyggda laddaren i radion stöder båda typerna - bara att montera och ställa in i en meny i radion.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  18. #38

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Om man väljer att sätta i ett LiPo; hur förvarar man den då mellan flygningarna? Borde finnas en inbyggd urladdningsfunktion?
    /Lars

  19. #39

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Många programmerbara laddare har en funktion som heter "storage charge" dvs förvaringsladdning. Med den laddas LiPo batteriet automatiskt till den kapacitet laddaren har inställt (som kan gå att ändra själv), vanligtvis mellan 50-60% kapacitet.

    Man får väl använda lite sunt förnuft, men helst skall man förvara LiPo batterier i en brandsäker påse (finns speciella sådana att köpa) eller t ex en keramikkruka med lock kan gå bra också. Robbe och Graupner har speciella säkerhetsväskor för den som anser sig ha råd med sånt. Egentligen bör man inte ha LiPo batteri sittande i sändaren när den inte skall användas på ett tag. Men det kanske inte är så vanligt att man gör detta, vad vet jag.


    Om jag själv hade en sändare med ett LiPo batteri i så skulle jag dels ta ur det när jag skulle ladda, dels ta ur det för förvaring när jag vet att radion inte kommer användas inom nån dag eller längre. Men det är jag det, better safe then sorry som det brukar heta. Även om risken är liten för att det skall hända nåt med accen under laddning eller förvaring så finns risken där och konsekvensen om batteriet skulle ta eld kan bli förödande. Fråga nån som råkat ut för en LiPo brand.

    /Bo

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Åter - gör inte saker mera komplicerade än dom är. Kör på de ackar som levererades med - visar dom sig helt värdelösa så ta det problemet då. För de allra flesta av oss fungerar den typen av ackar alldeles utmärkt i våra sändare. Även om LiPo har sina fördelar så finns det nackdelar också som skall beaktas - inte minst i samband med laddningen. Så kör du med den ack du har.
    Roger

Liknande ämnen

  1. Val av ny radio ???
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 17:48
  2. Radio 2.4
    Av harmon i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 16:59
  3. JR radio
    Av tex i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 21:13
  4. Radio
    Av klampe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44
  5. radio
    Av jocken90 i forum Helikopter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •