Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hane eller hona? Vad anser Ni?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    39
    Jobb
    Verktygsslipare, CNC
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Hane eller hona? Vad anser Ni?

    Hej.

    När man synar handlare/tillverkare etc på kontakter av typen XT60, JST, EC serien etc har jag noterat att det ibland kan skilja mellan vad som definieras hane och/eller hona.
    En del verkar gå efter den strömförande hylsan/stiftets utseende, medan andra ibland går efter den isolerande plasthylsans utseende.
    Hur definierar Ni det?

    Vad anser Ni om exemplet nedan.....hane eller hane.....

    Mvh

    Ola
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	XT90_1 kopiera_hane_hona.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	200,5 KB 
Id:	36608  

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Traditionellt sett så brukar det vara den strömförande delen man avser, dvs kontakten till vänster är hane.

    Hobbyking däremot går efter plasthylsan, dvs kontakten till höger är hane. Så också på servokontakter, kabeln på servot är hane enligt deras sätt att se på saken.


    // Fredrik W

    Edit: Men det där är ju en modern kontakt - så den måste ju vara en hen, skyll dock inte på mig när allt blir kortslutet...
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  3. #3

    Standard

    Hane är stiften, hona är det som hanen ska in i

  4. #4
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg


    // Fredrik W

    Edit: Men det där är ju en modern kontakt - så den måste ju vara en hen, skyll dock inte på mig när allt blir kortslutet...
    Hehe, helt rätt. Snart blir nog dessa förbjudna pga risk för diskriminering. Endast unisex kontakter tillåtna.

  5. #5
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Då slipper vi också förvirringen om det skall vara en hona eller hane på batteriet/mottagaren/sändaren osv.
    Svaret på alla frågor blir: - Det skall vara en hen.

  6. #6

    Standard

    Vänstra är hane, högra är hona. Har ej vart med om att höljet skulle bestämma könet. "Piggen" = hane, hålet = hona. HobbyKing... öuhm, jo. Udda!

    Men vissa kontakter märks ej så, ta tex vanliga USB-kontakten, den heter inte hone eller hane, där heter de A eller B... om jag minns rätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har också alltid ansett att det är stiften som är utgångspunkt för hane eller hona men har sett att bl a Hobbyking tycks använda plasthylsorna istället som referens vilket jag personligen tycker är fel.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Har också alltid använt elektriska kontakten som standard för vad som är hane resp. hona - inte hylsans utformning då det kan bli vadsomhelst då. Men kineserna skriver ju åt annat håll än vi, varför inte vända på kortslutningarna också?

    USB:na - A o B är formfaktor, ena är kvadratisk med avfasade kanter (B - vanlig tex. scanner, printer, diskar o andra större enheter) och andra är platt rektangel (A - den som brukar sitta i datorändan).


    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ---
    Men vissa kontakter märks ej så, ta tex vanliga USB-kontakten, den heter inte hone eller hane, där heter de A eller B... om jag minns rätt.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9

    Standard

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...g_GENUINE.html

    På dessa kontakter verkar de iaf gå efter kontaktstiften som det ska vara.

Liknande ämnen

  1. 35 eller 2,4
    Av rc9 i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 17:39
  2. Hane till hane servo-kabel
    Av Vindfrisk i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 23:11
  3. Futaba, Hitec eller Spektrum, en smaksak eller finns det skillnader?
    Av FlygareFröjd i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 12:05
  4. 2.4Ghz modul eller inte eller ny radio??
    Av Patrik J i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •