Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Första modellen, hemmabygge. ESC med 6v BEC?

  1. #1

    Standard Första modellen, hemmabygge. ESC med 6v BEC?

    Sitter och fnular med ett flygplan som jag hade tänkt få upp i luften till våren men den gamla mottagaren jag har går lite risigt på låga volt. Testade elektroniken med 5v och fick oönskade ryckningar i servona, bytte till lite fräschare batterier så volten kom upp i 5.5 och det gick mycket bättre. "Köp ny mottagare" tänker du nog nu, men nej, ska hålla detta i största mån till de delarna jag har.
    Jag har räknat lite på motorn och kommit fram till motorn bör ligga på ca 1100kv och batteriet som är tänkt är 3S 25C 1500mah (samma som till min heli)

    Så, några bra tips på ESC som helst ger 6v och lirar schysst med ovanämnda motorstorlek och batteri? Gärna med ett lågt pris

    För de nyfikna så har jag gett mig inpå att bygga ett MiG7 plan i kartong med en vingspann på drygt en meter.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag tänker snarare köp nya servon ?
    Eller är det hv servon ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Denna är den enda jag känner till i den storleken:
    HobbyWing Platinum 40 A PRO

    Annars är detta ett alternativ som jag själv ska använda i projektet jag bygger nu:
    Hitec S-BEC 5A

  4. #4

    Standard

    Det är Arttechs 9g servon, inte några vidare servon men de låg och skräpade...

    Tänkte inte ens på att köra med separat BEC :P

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lite småskräp här och var brukar tyvärr sluta i storskräp...
    M a o - använd grejor som fungerar till 100 %. Idag är vår elektronik såpass billig så chansa inte - det blir säkert dyrare.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Så sant. Men jag har aldrig flugit med plan förut så jag räknar med att det inte kommer vara i flygbart skick efter jungfrufärden och jag har inga planer på att fortsätta med flygplan efter detta projekt. Man kan säga att jag ger skräpet en sista resa

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Men hallå - varför inte tro på att planet kommer att flyga och finnas kvar efter första flygturen? Det finns många sätt att hindra en krash och en grundförutsättning är att utrustningen skall fungera. Och att man kan flyga hyfsat underlättar ju också om man inte vill ha med sig flisor hem. Men sen kan du ju ta hjälp av en erfaren flygare. Servon är såpass billiga nuförtiden och det finns billiga som är rätt bra så att använda servon som inte är att lita på redan från början är som att be om problem. Men oavsett, hoppas premiären går bra - och att du fortsätter med lite flygande även efter premiären oavsett utgång.
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-02-26 klockan 23:49.

  8. #8

    Standard

    Eftersom det är gjort av kartong så räcker det med lite väta för att det ska rasa så har jag mentalt förberett mig för ett kortlivat flyg. Ju längre planet lever desto lyckligare blir jag i så fall. Sen har jag ingen bra flygplats i närheten. Det är mest en prova-på-flyg-grej. Har så många andra radiostyrda fordon att pyssla med också.
    Servona litar jag på, så länge de får tillräckligt med ström. All elektronik ska trippelkollas, räckvidd likaså innan premiären. Det ska vara min spakning som drar planet i backen, inte el- eller mekaniska fel.

    Om jag har förstått situationen rätt så finns det fullt med ESC som har 5v BEC några som har 5.5v och få som ger 6v?

Liknande ämnen

  1. Arado 555, 6-motorigt hemmabygge
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 13:10
  2. Crashtest hemmabygge
    Av Palleman i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 09:20
  3. Elektronik-val för hemmabygge
    Av T0bbe i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 09:57
  4. Hjälp med att klä första modellen.
    Av tronic2000 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 23:40
  5. Litet hemmabygge.
    Av colsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •