Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Antenner för 2.4GHZ

  1. #1

    Standard Antenner för 2.4GHZ

    Tjoho, vad tror ni om att köpa någon av dessa och skicka på frsky mottagare i planet? eller ska man köpa ett UHF system istället, vad tycker ni?

    http://www.ebay.com/itm/Brand-New-La...item2ebfd85c3b

    http://www.ebay.com/itm/New-TYCO-Lap...00864689685%26

  2. #2

    Standard

    Jag förstår inte frågan ? Det är ju utbytes moduler till laptoppen vad har det med FrSky eller UHF å göra? Eller är ja fel ute nu?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Ja precis, det är antenner från laptop som jag funderar på att koppla till min frsky mottagare och undrar om man kan få bra resultat med dessa, läste om dem någonstans på RCGroups för ett tag sen.

    Som jag har det idag så litar jag inte riktigt på frsky då jag ibland får FS redan vid 300-500m så jag undrar väl mer om det är lönt att lägga ner mer tid på frsky eller om man ska skippa det och köpa UHF direkt istället.

  4. #4

    Standard

    Jag antar att du då kör FPV med 1,2länk? Det kan du glömma med FrSky, har alldeles för dåliga erfaranheter av det så kör själv bara Futaba eller Sherrers:s long range numera.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Jag antar att du då kör FPV med 1,2länk? Det kan du glömma med FrSky, har alldeles för dåliga erfaranheter av det så kör själv bara Futaba eller Sherrers:s long range numera.
    Ja, jag kör med 1.2ghz. Så du menar att du fick inte ordning på grejjerna? inte ens med ett lågpassfilter?

  6. #6
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    1.2 brukar inte lira så bra med 2.4, vissa får det att fungera skapligt andra inte.
    Vill du absolut använda 1.2 och vara säker på att ha bra rclänk så är UHF bästa lösningen.
    Om du är nöjd med den maximala räckvidden FrSky kan ge och vill behålla den lösningen så skulle jag byta videosystemet till 5.8 som inte har några problem med 2.4.

  7. #7

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Ja precis, det är antenner från laptop som jag funderar på att koppla till min frsky mottagare och undrar om man kan få bra resultat med dessa, läste om dem någonstans på RCGroups för ett tag sen.

    Som jag har det idag så litar jag inte riktigt på frsky då jag ibland får FS redan vid 300-500m så jag undrar väl mer om det är lönt att lägga ner mer tid på frsky eller om man ska skippa det och köpa UHF direkt istället.
    Inga större erfarenheter av FrSky räckvidden vid praktisk flygning men jag vra ute och skulle rangetesta videolänken med mina nygjorda 1,2 antenner. De var inte så imponerande=( (första försöket dock) men däremot blev jag förvånad över den lilla V8R4-II med sin pytteantenn. 2,2 km och inga tendenser till svaj. Mätte över en sjö och var en bit upp över sjöytan (10-20 m kanske med radion, mottagaren stod vid strandkanten). Har det någon påverkan på resultatet att mottagaren var stilla och inte flög omkring?

    Vad har ni för erfarenheter av räckvidd generellt med Frsky?

  8. #8

    Standard

    Fick lockouts på min dx8a när jag var ca 500m bort. Hade lowpass filter på min 1.3ghz 400mw vtx. Är osäker om det var videosändaren eller att jag var "nära" en radiomast gissar på att min vtx var för nära min mottagare. Hoppas att min nya open-lrs kommer fungera bättre.

  9. #9
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Inga större erfarenheter av FrSky räckvidden vid praktisk flygning men jag vra ute och skulle rangetesta videolänken med mina nygjorda 1,2 antenner. De var inte så imponerande=( (första försöket dock) men däremot blev jag förvånad över den lilla V8R4-II med sin pytteantenn. 2,2 km och inga tendenser till svaj. Mätte över en sjö och var en bit upp över sjöytan (10-20 m kanske med radion, mottagaren stod vid strandkanten). Har det någon påverkan på resultatet att mottagaren var stilla och inte flög omkring?

    Vad har ni för erfarenheter av räckvidd generellt med Frsky?
    Ren gissning men förmodligen är det gynnsamt att mottagaren och sändaren är stilla i förhållande till varandra men att det är på marknivå är och andra sidan ogynnsamt för räckvidden så det kanske tar ut varandra.
    2.2 km är i alla fall mycket bra för en oboostad FrSky. Räckvidden brukar ligga runt 1.5-2 km innan pipen i sändaren skriker vänd.
    När det gäller antennerna var det egenbyggda CL/SPW eller CL/Helix?
    Om CL/Helix prova att bara göra om CL:n först, det är sällan man misslyckas helt med en Helix.

  10. #10

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Det var med den "alternativa" varianten av CL/SPW à la TrueRC. Men jag är medveten om att windmill (CL) inte blev 100.

  11. #11
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Fick lockouts på min dx8a när jag var ca 500m bort. Hade lowpass filter på min 1.3ghz 400mw vtx. Är osäker om det var videosändaren eller att jag var "nära" en radiomast gissar på att min vtx var för nära min mottagare. Hoppas att min nya open-lrs kommer fungera bättre.
    99% säker på att din videotx dränkte din spekrummottagare trots låg uteffekt.
    Stor separation, om möjligt, och filter fungerar ibland men oftast är det problematiskt att få 1.2 och 2.4 att fungera bra ihop.
    Du kan prova ett notchfilter, enkelt att göra själv, men om lowpass inte hjälpte kommer förmodligen inte ett notchfilter göra det heller.

  12. #12
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Det var med den "alternativa" varianten av CL/SPW à la TrueRC. Men jag är medveten om att windmill (CL) inte blev 100.
    På det igen bara!
    If at first you don´t succeed...try again. (För dom som spelat Lemmings på sin Commodore 64.)

  13. #13

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Absolut, letar bara efter måtten för Windmill till varianten där man utgår från tvådelade lober som man löder ihop, det var betydligt enklare att få till exakta mått så. Har dock inte hittat några... Eller så ger jag mig på en vanlig CL, det är ju stora saker jfrt 5,8 Och så ska det bli en Helix också!

  14. #14

    Standard

    Beställer nog ett UHF system istället då, känns inte värt att jobba vidare på det med frsky och 1.3ghz

  15. #15

    Standard

    Vad är det för stora problem som du har råkat ut för? Genom att placera FrSky-mottagaren en bra bit från 1.3GHz sändaren samt att ha ett lågpass-filter på sändaren så kommer man mycket långt.

    Med en enkel wifi-patch på frsky-sändaren så borde man utan större problem kunna flyga över 2km. Med en kraftigare sändarantenn på frsky så kan du flyga längre. Om man är händig så kan man även bygga in riktade antenner på modellen och flyga över 80km med frsky, längre än de flesta lyckas flyga med UHF.

    Vad har du för mål och hur långt vill du kunna flyga?

  16. #16

    Standard

    Får testa det, varför kör du UHF och inte 2.4GHz med tex booster och patch?

  17. #17
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Kanske för att booster inte är tillåtet?
    Hur som är nog UHF en stabilare lösning.

  18. #18

    Standard

    Booster behövs inte om du använder en riktad antenn så kan man flyga bra långt med grundsystemet. Största anledningen till att jag började med TSLRS är att jag ville använda 2.4GHz videolänk. UHF är inte direkt problemfritt, min erfarenhet är att det är känsligare än 2.4GHz då det är så mycket elektronisk utrustning som stör just inom 430-450MHz. Men har man koll på det är det inga större problem.

  19. #19

    Standard

    Hur fungerar det med 2.4GHz videolänk, är det inte mycket störningar från tex wifi?

  20. #20

    Standard

    Om man flyger i direkt anslutning till bostäder, ex på grönområde eller i park, så är det störningar. Det kan även bli störningar om man flyger i närheten till andra som flyger med 2.5GHz RC. Det värsta tycker jag är de som flyger med 2.4GHz telemetri när både radion och modellen stör.

    Men oftast går det jättebra, nedan en film med min HK Mini Swift. Videosystemet är en liten 0,1W Airwavesändare och mottagaren är den som är inbyggd i mina Fatshark Aviator 2010.


Liknande ämnen

  1. Nya Antenner från Immerson
    Av jugg i forum FPV Antenner
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 09:21
  2. Mottagare och antenner
    Av Timtimtim i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 20:26
  3. En fråga ang Clowerleafs antenner
    Av Tokaz i forum FPV Antenner
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 11:41
  4. 2.4GHz antenner?
    Av bogieboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 00:15
  5. Detta med antenner på 2,4GHz
    Av Krille i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-24, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •