Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: 48in/1200mm Extra 330LX i EPP

  1. #21

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Tack Mikael!

    Jo, motorn är kanon! Massa kraft!
    Men det märks att mina 20C accar är på gränsen.

    Den flyger som de större modellerna i simulatorn, så nu måste jag jobba på mina rollande cirklar igen, de som gick så bra inomhus med de små modellerna, men nu inte längre funkar nå vidare.

    Det är bara lite smågrejor att justera. Motorn behöver lite mera högerriktning och jag tror stötstängerna till höjd & sida behöver styvas upp lite. Jag har gjort en enkel modifikation som jag ska testa lite senare idag.

    I övrigt flyger den väldigt bra!
    Det kommer bli många härliga timmar med denna modell.

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Då har den varit i luften! En lyckad premiär & en härlig dag i solen!

    Snygg Maiden känns den bra ?

    // Peter

  3. #23

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, den känns riktigt bra!
    Den flyger knivegg enkelt & lätt utan att dra åt nå håll samt tumlar och spinner helt galet så den har stor potential!

    Det gäller bara att vänja sig vid vanliga flygplan igen efter inomhussäsongen för den här flyger inte riktigt på samma vis som en Crack Yak, utan behöver lite mer yta och reagerar lite långsammare.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Jo, den känns riktigt bra!
    Den flyger knivegg enkelt & lätt utan att dra åt nå håll samt tumlar och spinner helt galet så den har stor potential!

    Det gäller bara att vänja sig vid vanliga flygplan igen efter inomhussäsongen för den här flyger inte riktigt på samma vis som en Crack Yak, utan behöver lite mer yta och reagerar lite långsammare.
    Jag har flugit lite easystar emellan crack tak minin,det var stor skillnad vända på en fotbollsplans bredd istället för flyga i en gympa hall så förstår va du menar kul att den verkar bra .....

    Håller på å laddar batt till easyn nu hoppas på en tur i em....

    //Peter

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    Tack Mikael!

    Jo, motorn är kanon! Massa kraft!
    Men det märks att mina 20C accar är på gränsen.

    ---
    Kanske missat, men hur tung är den? 40-50A på sådan kärra borde ju gå galant (om du inte menar att du också står inför ackbyte eller ev. kylan som stressar ackarna )
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #26

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Tack för påminelsen!

    Jag tog fram ampere metern & mätte. Det blev en liten chock...
    Motorn drar med nyladdad ack strax över 60A de första sekunderna för att efter en stund stabilisera sig på ca 49A. Accen blir snabbt ganska varm på fullgas så den orkar inte med riktigt. Nu är dock accarna väl använda & i slutet på sin livsvandring.
    Motorn är alltså vassare än jag trodde. Tur att jag satte i ett 60A reglage, men jag får nog ändå byta propeller från 13x6,5 till 12x6.

    Flygvikten blev 1280 gram.

  7. #27

    Standard

    Ja du, är det 3S du kör på så vete tusan om kV stämmer så bra (verkar högt iom amperena drar iväg sådär) Har du så prova med 4pitch på propp, borde dämpa suget lite på den rackar'n... Fast den är ju lite tyngre än de eppflax jag kör, brukar hamna på under kilot (trots att jag bygger tungt när det gäller de minsta flaxen)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #28

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Kv 915 på en ganska stor motor blir nog bra med ström. Värden verkar stämma på ett ungefär med kalkylatorn på Dualskys hemsida.

    Nu har jag flugit fyra accar till och börjar bli riktigt nöjd.

    I går var den lite skum för den tog mycket bättre på dyk än på höjd samt var lätt att flyga kniv med åt ena hållet, men betydligt klurigare åt andra så jag misstänkte att stötstängerna flexade.
    Med 4 mm rör över stötstängerna i 2 mm kolfiber så flyger den som den ska! Höjd blir lika brutalt som dyk och knivegg blir lika åt båda hållen!

    Högerriktningen av motorn blev kanon men den behöver nog riktas något uppåt (tror jag, blev osäker nu, får nog flyga en gång till först ) för att flyga helt rakt på vertikalen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3139.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	59,6 KB 
Id:	37472   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3143.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	37488  
    Senast redigerat av Rille Stark den 2013-03-11 klockan 06:39.

  9. #29

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard


  10. #30

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Jag har gjort 4 härliga flygningar på isen idag!
    Platsen var alldeles vid Bollnäs populäraste promenadstråk så det var gott om publik som har sett de härliga färgerna som denna modell har!

    De två första flygningarna var det nästan vindstilla, men under de två sista var det en frisk bris. Skillnaden att flyga var dock inte så stor för denna maskin tycks klara vinden bättre än någon av mina andra modeller.


    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Ja du, är det 3S du kör på så vete tusan om kV stämmer så bra...
    Jag kom på nu att jag ställde timingen i reglaget på hög. Jag ska ställa ner den ett steg så sjunker säkert strömförbrukningen lite.

    Citat Ursprungligen postat av Miracle Visa inlägg
    ...Högerriktningen av motorn blev kanon men den behöver nog riktas något uppåt (tror jag, blev osäker nu, får nog flyga en gång till först ) för att flyga helt rakt på vertikalen.
    Jorå, två tunna brickor i nederkant av motorn förutom de två tunna på högersidan (sett framifrån) fixade vertikalen. Nu går den rakt upp som en pil & rollar på lina gör den med!
    Senast redigerat av Rille Stark den 2013-03-11 klockan 06:42.

  11. #31

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jo, med timingen på medium sjönk strömförbrukningen med ca 5A & kraften räcker ju ändå.
    Det blir inge mer flyga med Extran idag dock. Nu ska jag ta en lång promenad i den nedåtgående eftermiddagssolen!

  12. #32

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Snart är det Helg igen!
    Det ser ut att bli fint väder!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3153t.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	45,1 KB 
Id:	37608  

  13. #33

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    En liten video från idag. Hovrade så nära kameran jag vågade i brisen på isen!


  14. #34

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

  15. #35

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    En video från dagens övningar!
    Ny kamera denna gång.
    Tack, David, för filmningen!


  16. #36

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Arrow

    Två bilder tagna idag vid samma tillfälle!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00041T.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	95,6 KB 
Id:	37826   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00040T.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	37825  

  17. #37

    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    56
    Klubb
    Shanghai International Flight Club....... MFK Jupiter

    Standard

    Håller som bäst på att testa olika setuper i Extran.
    Just nu sitter det en Dualsky XM3548CA med Kv850 och en APC 14 X 7E.
    42 Ampere och ca 470W med ett Dualsky GT-S 2250mAh 45/6C.
    Flygtid ca 6,5 minuter och en förbrukning på ca 1900mAh.
    Riktigt bra dragkraft och farten räcker till. Kör utan spinner och TP ligger rätt.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20120825_085917.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	38175
    Senast redigerat av MickeL den 2013-04-10 klockan 16:15.

  18. #38

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Härligt att höra Micke!

    Jag drar mig lite för att ta tag i att löda om kontakterna till mina nya accar, men ska ta mig i kragen & få det gjort snart är det tänkt. Löda reglagekontakt är enkelt, men löda accar är värre. Då måste man ju vara pigg & göra allt i rätt ordning, annars slutar det illa.

    Jag är också nöjd med EA varianten med KV 915. Med Xoar 13x7 så drar den ännu bättre än med APC 13x6,5 & det var ju bra det med!
    Det kommer ju bara bli bättre med fräscha batterier!
    Jag har timern på 5 minuter & flyger ofta ca 1 minut till efter det innan jag landar utan att dra ur dem helt så det är nog ganska lika.

  19. #39

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inte är det några större problem att löda kontakter på ackarna. Se bara till att det inte kan bli kortis (en pol i sänder - krympslang på den andra som isolering) och om det är kontakter typ Deans eller andra med båda polerna i ett gemensamt plasthölje så låt honkontakten och hankontakten sitta ihop under lödningen så kantrar inte stiften av värmen.
    Roger

  20. #40

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    412
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Tack Roger!
    Jo, det är Deans som jag löder. Jag ska ta det lugnt, så blir det ingen kortis.

Liknande ämnen

  1. Extra 300
    Av Ilfrazr i forum Allmänt om flyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 16:07
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 09:51
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:21
  4. Servoarm till kyosho edge 540 1200mm epp
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:16
  5. TP på en Above All Extra 300 XL
    Av Matsa i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •