Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Veco 21

  1. #1

    Standard Veco 21

    Har en motor Veco 21 som kletat igen hur rengör man och kan man få tag på delar till den hur stor är den?

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Värme är bra för att få igång igenkletade motorer - kör med t ex en varmluftspistol så brukar dom släppa. Sen kan du pytsa i lite soppa och dra runt den för hand så brukar den bli betydligt trevligare att hålla på med. Sen kan du om du vill ta isär rovan och rengöra den "inifrån". Den är på ca: 3,5 cc. Om du frågar mig så skulle jag köpa en ny motor för en gammal Veco .21 är inte speciellt värdefull. Men skall du bygga nån äldre kärra och vill ha en tidstrogen motor är det ju en annan sak. Annars är moderna motorer så mycket bättre. Har en gång i världen använt sådana här i främst RC-bilar och den motorn är ingen jag saknar - om man säger så... Men andra tycker säkert annorlunda - det är jag övertygad om...
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Håller med dig McGregor!

  4. #4

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Håller med ingen krutmaskin direkt, delar, möjligt om du får tag i en lika dan att slakta. Kanske Perra på Minicars kan ha, han hittade åt mig ett par perroyförgasare till Veco 60 i ett föråd för några år sedan, men som sagt va tveksamt B-Å

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 379
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Janne M H,

    Ta lite bilder och lägg ut här får vi se i vilket skick motorn är.

    Andra alternativ kan vara att lägga motorn i hett vatten ett tag, eller i ungnen ca 100 grader en stund - ta bort förgasaren innan så ev gummipackningar inte förstörs. När motorn värmts upp tillräckligt och den stelnade ricinoljan mjuknat bör den gå att dra runt, ha i lite olja. Byt stift och provkör.

    Om du vill ha bort all fastbränd ricinolja kan du plocka isär motorn helt och sen sjuder du delarna i ren glykol i en kastrull (utomhus) t ex på ett spritkök eller liknande. Kan behöva ligga i flera timmar så i den sjudande glykolen innan motorn är helt ren, men det funkar jag lovar för jag har själv använt denna metod. Kanske du behöver sätta i nya lager i motorn, det finns nog att få tag på. Skall du köra med den är det 80% metanol och 20% ricinolja den vill ha, kanske med en skätt (5%) nitrometan.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco21_del1av2_test_Allt_om_hobby_nr7_1979.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	115,8 KB 
Id:	37796   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Veco21_del2av2_test_Allt_om_hobby_nr7_1979.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	37797  
    Senast redigerat av bem den 2013-03-23 klockan 09:16.

  6. #6

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    3
    Jobb
    Combatpilot
    Klubb
    Älmhults RC-Klubb

    Standard

    Värm inte, då kocksar ricinoljan.
    Några timmar, dygn i ren metanol brukar lösa upp, sedan tandborsten. Ta bort lagren och blås rent med Brakleen eller liknande. Biltemas bromsrengöring billigare.
    Nya lager från USA, K&B om de inte finns i Sverige. Det var en förhållandevis vass motor på 60-70-talet.
    M-Julle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •