Reklam

 
Sidan 1 av 65 1234561151 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #1

    Standard 3d-skrivare

    Hej, har lånat en Up! Plus och precis insett att jag inte kommer att överleva utan en 3d-skrivare. Så mao måste jag snart köpa en, om inte annat så för att klara livhanken.

    Jag gillar konceptet med Up!, dvs allt ingår och är otroligt kompakt och lättanvänt. En mjukvara som gör allt, bara att importera en STL och trycka på print. Men jag gillar inte priset på 1500USD samt upplösningen på 0.15mm (iofs inte helt dåligt).

    Jag tycker att Solidoodle 3 verkar mycket intressant, där ingår allt för 800USD men mjukvaran som används verkar betydligt krångligare än för Up. Men det verkar som det krånglet snarare är norm än undantag för hobbyskrivare. Replicator verkar intressant också men prisskillnaden gör att intresset svalnar betydligt. Då köper jag hellre en Up och slipper krångla.

    Helst vill jag hamna en bra bit under 10kkr inkl frakt/tull/moms.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2013-04-22 klockan 22:04.

  2. #2

    Standard

    Ja, det är rätt skoj med 3d-skrivare.
    Har du kollat på Cubify också?
    http://cubify.com/cube/index.aspx?tb_cube_learn

  3. #3

    Standard

    Jepp, designen är ju tilltalande men man får nog räkna med betydligt högre driftkostnad än ex Up och lägre upplösning.

  4. #4
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har sneglat lite på skrivare med, tror man testar en makerbot replicator 2

    //Matte

  5. #5

    Standard

    Vad är egentligen fördelen med en Makerbot Replicator 2 mot en Solidoodle 3? På pappret ser jag inga direkta fördelar förutom prisskillnaden som är gigantisk.

  6. #6
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja den har jag inte kollat på, antar att den har samma upplösning då.

  7. #7

    Standard

    Jo, 0,1mm har väl bägge och med möjlighet att gå ännu lägre om man trixar lite.

  8. #8

    Standard

    En skillnad lär vara kvalitet och tillgänglighet etc. Jag kollade mycket på att köpa solidoodle 2 men gjorde det inte av olika orsaker. Lika glad är jag för det. Det visade sig vara närmare 6 månader leveranstid är slutändan pga antalet beställningar. Dessutom har jag jag läst att extruder head strulat för många, och det har varit svårt att få tag på ersättning till den.

    I allmänhet, räkna med att solidoodle är en hobbyist sak, går lätt sönder etc.

    Allt det sagt så hade jag bara haft tiden till ytterligare en leksak så hade jag inte tvekat att skaffa en solidoodle. Tanken är otroligt lockande och jag har beställt en del 3d delar från Shapeways.com. Mycket roligt helt enkelt :-)

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  9. #9

    Standard

    Bägge är för hobbyister tror jag, en bra bit för Replicator att ta sig in på proffsarenan. Det är väl sedan ungefär samma komponenter men jag kan tänka mig att kvalitetsgranskning och montering kanske är sämre för s3 än r2. Sen kan väl det lägre priset locka en del köpare som inte egentligen vet vad det handlar om och förväntar sig plug'n'play och så fort det strular ger upp.

    Problem med extrudermunstycket har jag också hört på flera forum men ALLA länkar tillbaka till samma kille som hade problem när han skulle printa en robotarm, sen har han lyckats skriva detta och länka till sin egen review överallt verkar det som. Att munstycket kleggar igen har jag hört är vanligt på alla 3d-skrivare men det handlar ju om att hantera det på rätt sätt.

    En stor nackdel för Solidoodle är fraktkostnaderna, 109USD i frakt känns ju i plånboken och en enhetfrakt på kring 40USD för även små reservdelskomponenter ökar ju inte intresset. Jaja, bara att fortsätta läsa på.

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    På solidoodle , måste man ha datorn ansluten under hela processen eller laddar man bara upp det som ska printas och sen kan man ta bort datorn?

  11. #11

    Standard

    Boop, jaja som alltid man får antagligen lite vad man betalar för.

    Min känsla har ändå varit att r2 har fått bättre kritik. S2 har fått mycket kritik, iofs mest kopplat till otroligt lång leverans tid, men har sett andre problem kopplade till extrudern etc. Som du sa verkar det vara ett extremt vanligt problem på alla 3d printers som extruderar plast.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  12. #12

    Standard

    Jag tror att R2 har mycket bättre mjukvara och det är en mycket viktig del. Som jag skrev i början så behöver jag bara trycka på print på den Up-Plus jag använder nu och jag har insett att det är mycket ovanligt för hobby-skrivare.

    På S3 måste man använda open source mjukvara och de är ju oftast inte lika bra dessvärre. Jag har hört att R2 har bättre mjukvara. Däremot finns det rykten om att S3 snart ska kunna nyttja Replicator-mjukvara vilken vore trevligt.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    På solidoodle , måste man ha datorn ansluten under hela processen eller laddar man bara upp det som ska printas och sen kan man ta bort datorn?
    Jag tror att den måste vara ansluten hela tiden, för mig är det inget problem då jag inte ser fördelen med motsatsen. Datorn kommer alltid att vara där.

  14. #14
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja det är ju inget större problem , oftast står ju datorn ändå på samma ställe

    Nåja, får väl ta hem och prova en då...skriva ner värdet tordes dom då inte göra )

    //Matte

  15. #15

    Standard

    Skulle vara mycket intressant om du gjorde det, jag är mycket nära att beställa en själv. Själv så har jag from någon vecka börjat skriva upp det jag säljer på en lista så att man kan motivera för frugan att 3d-skrivaren är betald av annat. Vi får väl se hur det går.

    Just nu bygger vi om i källaren så det finns ändå ingen plats att ställa den och jag kan ju låna Up Plus en månad till.

    Jag håller med dig om priset... går nog knappt att sälja billigare. Plockar man ihop samma komponenter själv för en DIY-printer landar man ofta högre.

  16. #16

    Standard

    Jag har funderat länge på 3dprinters också...

    Om de bygger på samma teknik dvs en Arduino som tex Reprap så kan du ladda in programvaran om du vill..
    Till Reprap kan du skaffa en SDkortläsare och då lägger du filen där så behöver inte datorn vara inkopplad.
    Replicator har anammat SDkort också...

    Solidoodle har redan reprap.

    intresssant test
    http://www.youtube.com/watch?v=lbgGmtk6ibo

    /UndCon
    Senast redigerat av UndCon den 2013-03-04 klockan 10:24.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Den är beställd nu, jag konvertera till särbo så nu slipper man argumentera för sina inköp )

    Kollar man på forumet så verkar många ha fått dom 2-3 veckor efter beställning, bara vänta och se.

    //Matte

  18. #18

    Standard

    Kul - vilken blev det?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #19
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    S3

  20. #20

    Standard

    Grejt - eftersom de använder RepRap Sanguinololu v1.3a Electronics så måste du skaffa en SD-kortläsare så du slipper ha en dator igång hela tiden

    http://reprap.org/wiki/SDSL
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •