Reklam

 
Sidan 2 av 65 FörstaFörsta 12345671252 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #21
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Den är beställd nu, jag konvertera till särbo så nu slipper man argumentera för sina inköp )

    Kollar man på forumet så verkar många ha fått dom 2-3 veckor efter beställning, bara vänta och se.

    //Matte
    Då kan du ju skriva ut en en ny sambo...
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #22
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Grejt - eftersom de använder RepRap Sanguinololu v1.3a Electronics så måste du skaffa en SD-kortläsare så du slipper ha en dator igång hela tiden

    http://reprap.org/wiki/SDSL

    Ja , inte dumt att ha den möjligheten iaf.

    //Matte

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har som många andra ochså funderat på 3D printer, men är osäker på driftsäkerhet och smidighet med de billiga som finns på marknaden. Sen är ju inte upplösningen 0.1mm utan ganska så mycket grövre. Det beror inte på maskinens kvalitet utan på FDM-tekniken som sådan. I vissa vinklaro ch lägen når du 0.1 mm, men den blir fort oanvändbar om vi snackar små snäppen etc. Exempelvis om du skulle printa ett nytt hus till ett servo, funkar i SLS eller SLA men inte FDM.

    SLS hade helt klart varit fräckt, men driften av en sådan är tidskrävande om inte annat.

    Sen är det intressant med att 3D printa när delarna är avsedda för skarpt bruk. Det blir helt annat tänk när man designar både i utseende som sådant och godstjocklekar samt i viss mån hela principen. Där skiljer det sig vilken printmetod man väljer också. SLS är i princip lika starkt åt alla håll medan FDM är bräckligt i XY planet


    FDM till vänster och SLA till höger, blir upplösningen bättre med solidoodle tro?

    Senast redigerat av henke2 den 2013-03-04 klockan 14:14.

  4. #24
    Flippers avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    40
    Jobb
    Egen företagare Konstruktör/Designer i 3D
    Klubb
    RFKSkilling

    Standard

    Henke de du skriver är helt rätt ang FDM maskinerna.
    SLS och SLA är ett helt klar bättre alt. dock är dom maskinerna en aning lite dyrare ;-)

    Jag har själv en Stratasys Dimension 768 SST den är bra men skulle hellre vilja ha en Objet 30Pro för där har man mer mer möjligheter att välja emellan olika material. Objeten har bättre upplösning och gör lager som är på 0.10mm det är klart mer användarvänligt.
    Dom här billiga maskinerna har 0,25mm lager och det tycker jag personligen är lite för grovt om man ska göra lite småpryttlar till flygetygen.
    /Mattias
    Cad Consult

  5. #25
    darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

    Standard

    Jag rekommenderar Objets Connex 500 så kan du köra olika material i samma part/stlfil tex durus white med tango black plus dvs ett flexibelt abs liknande material för snäppfunktioner mm med ett mjukt gummi liknande material som är flytande och härdar med uv och en tolerans som är bättre än sla dvs sintring.
    Bara fantasin som sätter gränserna med denna maskin.
    En uppsjö av material att välja mellan och leka med också
    Kolla länken:http://www.youtube.com/watch?feature...&v=67cev_zcXJw

    Mvh:
    3D-printare på heltid

  6. #26
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg

    FDM till vänster och SLA till höger, blir upplösningen bättre med solidoodle tro?

    Ja nog tror jag solidoodle printar bättre än än den vänstra ) Det går ju printa i 100 micron, men det tar ju längre tid.

    Vet inte vad han kör i sin 2:a men nog tycker jag det verkar vara bra finish för hobbybruk iaf: http://www.youtube.com/watch?v=Aafp7EnzmOY

    //Matte

  7. #27
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Då kan du ju skriva ut en en ny sambo...
    Blir en liten en då

    //Matte

  8. #28
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Ja nog tror jag solidoodle printar bättre än än den vänstra ) Det går ju printa i 100 micron, men det tar ju längre tid.

    Vet inte vad han kör i sin 2:a men nog tycker jag det verkar vara bra finish för hobbybruk iaf: http://www.youtube.com/watch?v=Aafp7EnzmOY

    //Matte
    Det tråkiga är att även stora saker lätt blir väldigt pilliga när det gäller RC-flyg. Låter kanske en smula nagativ, men det är absolut inte menat så. Tittar själv på att köpa en printer och klurar på vad jag kan ha den till och för/nackdelar, därav mina reflektioner.

    Det handlar som sagt tidigare om att rita sig runt skrivarens brister när man konstruerar. Om vi skall kalla det för "normalt sett" så som Pierre och jag jobbar till vardags så tar man ju fram en kopia av den tänkta detaljen som man är väl medveten om inte når samma egenskaper på alla sätt. (Pierre kör maskinen och jag ritar, dock på helt olika företag)

  9. #29
    darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

    Standard

    Tjena!
    Ja de här små hobbymaskinerna man ser på mässor och kan köpa för hemmabruk runt 10000:- tex cubify mm är ju inga precisionsmaskiner direkt,men mockups mm kan man ju göra och är man bekant med z-brush kan man rita/skapa riktigt coola grejer men för att printa fram typ reservdelar mm till rc så lär man bli besviken tyvärr.
    Objeten däremot som jag länkade till bygger på en helt annan teknik och kan mycket väl användas (med rätt materialval)
    till rc prylar/reservdelar mm om man det vill.
    Men detta är dock inga maskiner för hemmabruk då de ligger i runda slänger på 2 miljoner kronor lite beroende på byggyta mm.
    Här är en assemblyvideo med lite servo mm monterat i objetdetaljer.
    Dock 3år gammal nu så precisionen är nu ytterliggare lite vassare än 0,1mm som videon visar i dessa prover från tidigare maskiner


    Angående Zbrush som jag nämde tidigare så är här en länk på vad man kan göra med det programmet om man har lite konstnärlig ådra förstås
    Kanske inte har så mycket med rc att göra men f-n så coolt är det!


    Mvh:Pierre
    Senast redigerat av administrator den 2013-03-10 klockan 11:08.

  10. #30

    Standard

    Man kan definivt bygga saker för RC, vad är det för strunt att det inte skulle gå? Det beror ju helt på vad man bygger, vad det ska användas för och om designen är anpassad för 3d-utskrift.

    Jag har exempelvis designat lite grejer för plastgjutning (injection mold) och om jag skriver ut dem med 0,2mm upplösning så är kvaliteten lite lägre men de går definitivt att använda. Ett problem är att de spricker lättare men än en gång beror det ju på om man beräknar med detta. Det går ju relativt enkelt att lägga dit mer material och kompensera för detta.

    En sak jag tänkte modellera nu är en droppformad kamerabehållare för Sony 600TVL WDR som ska medge pan (ej tilt) och sitta ovanpå en elseglare. Alla dessa delar ska skrivas ut i 0,2mm och jag ser inte varför det inte skulle gå. Jag har precis skrivit ut ett skal med inbyggd vibrationsdämpning för KK2.0, även den i 0,2mm.

    Än en gång beror det ju på användningsområde. Tror man att man ska få exakt samma kvalitet som gjutna föremål kanske man blir besviken men 3d-printning möjliggör ju också en helt annan nivå av design av mycket starka och lätta delar som är omöjliga att gjuta, exempelvis sandwichelement. Min KK2.0-behållare är grymt stadig men har ihåliga väggar och är superlätt. Mycket lättare än om den var gjuten. Sen slippers man ju besväret med släppvinklar och split-linjer.

    För starkare och stadiga konstruktionsdelar så får jag väl förlita mig på frästa delar i aluminium och kolfiber från kajakens fräs.

  11. #31
    darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Man kan definivt bygga saker för RC, vad är det för strunt att det inte skulle gå? Det beror ju helt på vad man bygger, vad det ska användas för och om designen är anpassad för 3d-utskrift.

    Jag har exempelvis designat lite grejer för plastgjutning (injection mold) och om jag skriver ut dem med 0,2mm upplösning så är kvaliteten lite lägre men de går definitivt att använda. Ett problem är att de spricker lättare men än en gång beror det ju på om man beräknar med detta. Det går ju relativt enkelt att lägga dit mer material och kompensera för detta.

    En sak jag tänkte modellera nu är en droppformad kamerabehållare för Sony 600TVL WDR som ska medge pan (ej tilt) och sitta ovanpå en elseglare. Alla dessa delar ska skrivas ut i 0,2mm och jag ser inte varför det inte skulle gå. Jag har precis skrivit ut ett skal med inbyggd vibrationsdämpning för KK2.0, även den i 0,2mm.

    Än en gång beror det ju på användningsområde. Tror man att man ska få exakt samma kvalitet som gjutna föremål kanske man blir besviken men 3d-printning möjliggör ju också en helt annan nivå av design av mycket starka och lätta delar som är omöjliga att gjuta, exempelvis sandwichelement. Min KK2.0-behållare är grymt stadig men har ihåliga väggar och är superlätt. Mycket lättare än om den var gjuten. Sen slippers man ju besväret med släppvinklar och split-linjer.

    För starkare och stadiga konstruktionsdelar så får jag väl förlita mig på frästa delar i aluminium och kolfiber från kajakens fräs.
    Absolut kan du printa div grejer för rc såklart men det jag tänker på tex är mer avancerade detaljer som ska kanske ha en rörlig funktion mm.

    Kan tänka mig att många tror att man tex kan göra sina egna reservdelar typ en swashplatta kullinkar mm och sådana delar med denna teknik men det är bara glömma.
    Det var lite mer sådana detaljer jag tänkte på.
    Däremot finns det printrar som klarar det på marknaden men som sagt inget för hemmabruk.

    Mvh:Pierre

  12. #32

    Standard

    Nja då är nog en 3D-fräs det man ska ha istället. Skulle inte lita på en swashplatta i plast ändå. Som en vän sa för något år sedan, metall är metall och plast är skit.

    Nä skämt åsido så måste man givetvis veta vad det är man har att göra med. Jag ser massor med användningsområden inom RC och särskilt inom FPV där man ofta behöver göra egna grejer. Med en 3d-printer så slipper man pyssla med plywood och kydex för något som i slutänden ändå ser kasst ut. Möjligheten till att göra mer ändamålsenliga designer som ser bättre ut och som fungerar bättre ökar extremt mycket med en 3d-printer tycker jag.

    Det krävs ju dock att man måste rita upp i CAD men det gör jag oavsett om jag ska bocka en plåt eller skära ut en plywoodbit så för mig innebär det inget extra arbete.

  13. #33
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Man kan ju även använda delarna som form till skarpa detaljer. Din gondol som exempel är ju på tok för stadig i FDM och hade förmodligen räckt att ha vaccumformad i någon tunn plast. Då kan man printa formen för vaccumformningen

  14. #34

    Standard

    Vilken gondol?

    EDIT: Menar du kamerabehållaren jag nämnde ovan? Den kommer nog inte att väga så mycket att jag orkar med att vacuumdra den. Sedan vill jag ju även ha fästen invändigt för diverse saker samt kunna skruva fast den i modellen så jag vill nog inte ha vacuumformad plast.

    Men jag förstår argumentet, det går ju fort att formge saker.

  15. #35

    Standard

    Intressanta erfarenheter av en som äger både Solidoodle 2, Replicator och Replicator 2: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...43287494,d.bGE

  16. #36
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja , då känns det ju ännu bättre att ha beställt en SD3 Men man får nog räkna med lite justeringar även om SD säger att dom är kontrollerade då dom levereras. Har beställt en Reprap panelolu så man kan köra den utan dator om man vill, så nu är det bara beställa ABS.

    Simon, när beställer du?

    //Matte

  17. #37

    Standard

    Hur lång leveranstid är det? Hemsidan ger lite dubbla budskap, dels så står det "in-stock" men sen står det att de accepterar "pre-order".

  18. #38
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    6-8 veckor, men det verkar som att dom håller på att få upp farten, ser ut som vissa skickats efter 3 veckor. Kör simuleringar för fullt bara för att sätta sig in lite i det.

    Läste nånstans på deras forum att dom tillverkar 150-200 printrar i veckan, i den takten så borde det vara snabbare än 6-8 veckor.

    //Matte
    Senast redigerat av Impulze den 2013-03-11 klockan 19:50.

  19. #39

    Standard

    Hoppas att det är närmare 3v än 8v då. Själv är jag grymt sugen att trycka på knappen...

  20. #40
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Du får ju vänta ännu längre då du tvekar

    //Matte

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •