Reklam

 
Sidan 39 av 65 FörstaFörsta ... 29343536373839404142434449 ... SistaSista
Resultat 761 till 780 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #761

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Och dyrt
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  2. #762

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    99
    Jobb
    Ljud tekniker
    Klubb
    EFK Eskilstuna

    Standard

    Är det för liberatorn ?

  3. #763
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jaaa! då är man äntligen igång
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p1010149.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	40664

    Men det tog över 30 min att värma skivan, kan det bero på dåligt nätagregat?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #764

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Till vilken temp?

    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #765
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    110 grader!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #766

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    då är det nog en rätt normal tid. dock stannar min på 102 sen upp till 107 tar typ 3 timmar
    dock startar jag mina printer vid 100 funkar bra.



    Skickat från min Transformer TF101 via Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #767
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Jaaa! då är man äntligen igång
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p1010149.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	40664

    Men det tog över 30 min att värma skivan, kan det bero på dåligt nätagregat?
    Ser ut som du kör slic3r, jag tankade cura också och nu kör jag till 95% där utom när jag kör spiralvasar.
    Superhero

  8. #768

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kjelle köttspak Visa inlägg
    Är det för liberatorn ?
    Jepp.

    Men dessa då? Tror att de med RVJET kanske skulle vara lite intresserade.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-09-02 20.46.42.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	93,4 KB 
Id:	40689

  9. #769
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ser ut som du kör slic3r, jag tankade cura också och nu kör jag till 95% där utom när jag kör spiralvasar.
    Ja! för slic3r följde ju som med kitet , har laddat in cura ikväll och där kan man ju vrida och välja vilken sida man vill printa mot glaset, det hittade jag inte på slic3r, har bara så svårt att veta vad som gör vad i alla inställningar, finns det några hyfsade grundinställningar att gå på tro ? och förklaringar.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  10. #770
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Ja! för slic3r följde ju som med kitet , har laddat in cura ikväll och där kan man ju vrida och välja vilken sida man vill printa mot glaset, det hittade jag inte på slic3r, har bara så svårt att veta vad som gör vad i alla inställningar, finns det några hyfsade grundinställningar att gå på tro ? och förklaringar.

    Det är det jag menar med att det lätt blir fel när alla amatörer börjar rita i 3d. Man kan ju lika väl rita biten på rätt håll från början. Jao, lätt att vända efteråt... men det skvallrar om ritarens kompetens i övriga detaljen också. Det är inte "bara" att rita kvalitativa saker.

    Använd inställningarna från slic3r i cura rakt av.
    Superhero

  11. #771
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det är det jag menar med att det lätt blir fel när alla amatörer börjar rita i 3d. Man kan ju lika väl rita biten på rätt håll från början. Jao, lätt att vända efteråt... men det skvallrar om ritarens kompetens i övriga detaljen också. Det är inte "bara" att rita kvalitativa saker.

    Använd inställningarna från slic3r i cura rakt av.
    Hehe! Vad är rätt håll när du ritar maskin och maskindelar i T,ex Solidworks? vore intressant att veta, eller gäller det bara när man ritar enstaka delar åt gången?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #772
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Hehe! Vad är rätt håll när du ritar maskin och maskindelar i T,ex Solidworks? vore intressant att veta, eller gäller det bara när man ritar enstaka delar åt gången?
    Man brukar ju tänka sig för hur man ritar kring nollan, dels för att smidigt kunna göra ändringar och dels för att smidigt kunna pussla ihop sin assembly. Men delar för strikt 3D printning kräver andra tänk. Vet man redan innan man börjar ungefär hur man tänkt sig och hur maksinen kommer hantera utskriften så blir resultatet mycket enklare.

    Skall du laga en middag så är det ju smidigare att handla före du börjar med maten, handla bara de prylar du behöver och inte en av varje i hela butiken. Också smidigare att ha rätt värme i ugnen, använda ägguret och ställa in gratängen i ugnen innan servering och inte efter. Så vad gör en bra kock? Vad gör en bra 3D printare? Varför gör Mannerström godare mat än jag gör när det bara är att blanda saker efter recept. :-)
    Superhero

  13. #773
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Man brukar ju tänka sig för hur man ritar kring nollan, dels för att smidigt kunna göra ändringar och dels för att smidigt kunna pussla ihop sin assembly. Men delar för strikt 3D printning kräver andra tänk. Vet man redan innan man börjar ungefär hur man tänkt sig och hur maksinen kommer hantera utskriften så blir resultatet mycket enklare.

    Skall du laga en middag så är det ju smidigare att handla före du börjar med maten, handla bara de prylar du behöver och inte en av varje i hela butiken. Också smidigare att ha rätt värme i ugnen, använda ägguret och ställa in gratängen i ugnen innan servering och inte efter. Så vad gör en bra kock? Vad gör en bra 3D printare? Varför gör Mannerström godare mat än jag gör när det bara är att blanda saker efter recept. :-)
    Japp! då är jag med och håller med dig!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  14. #774

    Standard

    Hittills har jag mest modellerat för injection molding och har inte riktigt börjat utnyttja fördelarna som finns med 3d-printing.

    Vad gäller riktningar är det ju lätt att kalla folk för amatörer men att en del inte per automatik blir optimalt vänd i slic3r behöver ju faktiskt inte ha med konstruktörens kompetens att göra. Exempelvis så man kan vilja dela riktningar och axlar med andra delar för att enklare och mer intuitivt bygga ihop en assembly.

    Sen är det ju otroligt enkelt att vrida och vända på saker I slic3r. Bara att mata in vinklar och mått. Visst hade det iofs varit enklare med drag-och-släpp men så krångligt är det väl inte?

  15. #775

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Hittills har jag mest modellerat för injection molding och har inte riktigt börjat utnyttja fördelarna som finns med 3d-printing.

    Vad gäller riktningar är det ju lätt att kalla folk för amatörer men att en del inte per automatik blir optimalt vänd i slic3r behöver ju faktiskt inte ha med konstruktörens kompetens att göra. Exempelvis så man kan vilja dela riktningar och axlar med andra delar för att enklare och mer intuitivt bygga ihop en assembly.

    Sen är det ju otroligt enkelt att vrida och vända på saker I slic3r. Bara att mata in vinklar och mått. Visst hade det iofs varit enklare med drag-och-släpp men så krångligt är det väl inte?
    Curas objekthantering är ännu lite smidigare. Bara att vrida sen ramlar Den på plats själv.

    Tur att det finns experter som kan berätta att det är så fel att rita i ett annat plan. Konstruktionen blir ju såå annorlunda.

    Sprid kunskap istället för att kalla alla för amatörer.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #776
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu är ni på fel väg igen, det jag skriver är tips och kunskap och inte kritik mot någon specifik person. Vi är alla amatörer vad gäller 3D printning utom Pierre som jobbar med det. Att tänka sig för och göra rätt från början är lättare än att uppfinna workarounds. Sen är det lätt att rotera en part i efterhand, men ännu enklare att göra rätt från början.

    kolla genom thingiverse, mycket där är ju inte speciellt genomtänkt. Denna går ju inte att printa på något håll hur man än gör(om man nu inte offrar hela ytan med support) http://www.thingiverse.com/thing:22955 Då är det ju inte lämpligt att alls ladda upp den i en databas för FDM maskiner :P





    Eller hur länge håller denna kofoten i plast där originalet är i metall?

    http://www.thingiverse.com/thing:145272




    Jag tycker inte det är fel att varna eller lyfta ögonen för denna typ av amatörjobb eller vad vi skall kalla det. Det är i all välmening grabbs.
    Superhero

  17. #777

    Standard

    Exempelvis min wing joiner för RVJET är modellerad för injection molding men med support så går det att skriva ut även om printern måste vara ganska bra inställd. Kanske någon tycker att jag är amatör pga det? Sedan ser man ju att thingiverse har orienterat den på ett vis som inte går att skriva ut så lätt. Att sedan orienteringen kan skilja mellan CAD-program samt att man kan byta default orientering år ju detta med amatörer och proffs intressant.

    http://www.thingiverse.com/thing:127057

    Jag kan gladeligen kalla mig för glad amatör även om jag modellerar kommersiella produkter. Dock kommer jag nog även i framtiden att lägga orienteringen beroende på hur delen ska passa med sin omgivning snarare än för hur den kommer att printas. Sen är det väl inte så konstigt att folk reagerar, din betoning på "så går det när amatörer..." låter ju inte direkt positivt och när man sedan inte heller håller med så kommer diskussionen igång.

    Happy printing folks! För egen del så sket sig nattens print totalt, än en gång så hamnade tråden vid sidan av spolen, låste fast vid spolhållaren och printen blev förstörd. Nu så ska jag ta och skriva ut en spolhållare anpassad för montering på kajakmannens plexiglaslåda.

  18. #778
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Sen är det väl inte så konstigt att folk reagerar, din betoning på "så går det när amatörer..." låter ju inte direkt positivt och när man sedan inte heller håller med så kommer diskussionen igång.
    Jao, men det skrev jag inte heller. Man får läsa helheten och greppa poängen och inte ta till sig precis allt. Vissa saker har man nytta av men de glömmer man tacka för medan det alltid är lättare att fokusera på små sakerna som råkar sticka i just mina ögon. Så är det ju alltid hos alla skulle jag vilja påstå. Jag testar sjukt mycket olika saker och delar med mig väldigt öppet men det är mycket mera poppis att whinea om att jag är köpt av HAB än att tacka för infon oavsett vad det är för sak jag skriver om.

    Jag blir dock irriterad när någon tycker emot för sakens skull. Sen att avgöra när det är är något jag tränar på löpande.
    Superhero

  19. #779

    Standard

    Detsamma!

    Allt det jag skriver är i god ton och jag blir inte irriterad även om jag inte alltid håller med. Jag är aldrig någonsin emot enbart för sakens skull men visst får man väl diskutera när man inte håller med. Och man måste väl klara av att alla inte alltid håller med. Det är väl trevligt att vi är olika?

  20. #780
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Printade en del jag hade uppritad som ska tillverkas i aluminium
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	p1010151.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	40719
    Inte snyggt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010155.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	52,1 KB 
Id:	40720
    det släpper från glaset i ena hörnet också har delen spruckit på några ställen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010156.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	39,0 KB 
Id:	40721
    225 grader på extrudern och 110 på skivan, skivan är preppad med abs och acetonsmörja, i väntan på kaptontejp
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010158.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	40722
    vad prova justera nu?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Sidan 39 av 65 FörstaFörsta ... 29343536373839404142434449 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •