Reklam

 
Sidan 3 av 65 FörstaFörsta 123456781353 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #41

    Standard

    Jag skickade iväg en enkel fråga till S3-gänget

    vilken typ av mått de använder sig av - metriskt eller imperial...


    svaret:
    Any kind of replacement parts that you may need, we are able to provide you with should anything break.
    Specific information about our parts are proprietary information.


    Dåligt svar tycker jag - är det tum-skit är det svårare att fixa å dona själv då utbudet av tum-skit inte är så stort på vår sida vattnet.

    Det slutar väl med att bygga själv....
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Hittade en lite annorlunda 3d-printer!

    http://www.youtube.com/watch?v=Z8MaV...e_gdata_player

  3. #43

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Företaget som ajg var delägare av tidigare i Älvkarleö har en liknande som man kan 3D printa gjutformar i. Riktigt häftigt och man kan göra gjutformar som inte har traditionella delningsplan etc.

    MVH / Kajaken

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Häftigt! Man har ju lite våta drömmar om att kunna gjuta i metall. Finns många duktiga hempulare på youtube, bl.a. "myfordboy" som bygger fungerande motorer.

  5. #45

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Hur fungerar skrivaren förresten? Vad är det för typ av resin? Hur härdar det?

    Vad skulle det kosta att köpa gjutformar till ex. en bilmotor ifrån egna cad-filer? (bara nyfiken)

  6. #46

    Thumbs up Tevetips!

    Hej!

    Ikväll kl. 21.30 på SVT1 - - Kobra om 3D-revolutionen.

    Länk: http://www.svt.se/kobra/kobra-om-3d-revolutionen

    Trevlig kväll

    /Lasse
    Blåbär under inlärning med DJI F450, Naza + GPS och en Spektrum DX8.

  7. #47

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lassekar Visa inlägg
    Hej!

    Ikväll kl. 21.30 på SVT1 - - Kobra om 3D-revolutionen.

    Länk: http://www.svt.se/kobra/kobra-om-3d-revolutionen

    Trevlig kväll

    /Lasse
    Tack för tipset!

    --
    S

    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    hmm vet inte riktigt vad det är för resin men den fungerar som en bläckstråleskrivar kan man säga men papperet är ett lager med ett pulver som stelnar då resinen sprayas på. Nytt lager sand osv osv så blir det till slut en form.

    Printning kostar kanske runt 10-20 kr/cm2 i en vanlig ABS+ skrivar om du köper tjänsten och jag vet att de maskiner som printar gjutformar är snabbare i printhastighet så låt oss säga ungefär samma pris eller något billigare.

  9. #49


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kollade nyss Kobra och för mig som oinsatt i 3D-skrivarträsket så blev man ju smått imponerad - t ex av flexibla kläder utskrivna i 3D-skrivare och t o m utskrivna vapen...
    Här känns det som att utvecklingspotentialen är enorm - var skall det sluta...
    Roger

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja, det var då iallafall riktigt häftigt!

    Farsan håller på och renoverar en Stutz Roadster 1928 i princip ifrån noll, många delar som ska gjutas där. Som tur är har han en 1927:a också som han kan mäta och sandgjuta delar efter. Tycker dock att kvaliteten är riktigt usel på avgjutningarna. Tur att han är en jäkel på att slipa/polera .

    En sån där maskin tillsammans med bra kunskaper i cad skulle vara perfekt att ha hemma i garaget vid ett sånt projekt.
    Ta gärna reda på lite mer om hur den fungerar, hur ser munstyckena ut, typ av resin mm. Hittade förresten recept på uv-härdande katalysator som gick att använda till olika resiner, intressant.

    Har själv bestämt mig för att lära mig Solidworks "på riktigt", har börjat hårdplugga på jobbet då jag har mycket tid över där. Känner att man blir så låst i sina ideér när man inte kan behärska ett cad-program. Många bra/dåliga ideér har man som skulle behöva komma ut på ritning. Har bara använt mig av autocad samt sketchup tidigare men aldrig tagit tag i att lära mig mjukvaran ordentligt. Först ska jag lära mig rita, sen ska det byggas Cnc-maskiner är tanken. Har möjlighet att laserskära i höghållfasta stål till väldigt bra pris samt har bra kontakter inom svarvning/fräsning så en maskin ska inte vara några problem att få ihop rent mekaniskt iallafall.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1363209927979.jpg 
Visningar:	220 
Storlek:	103,6 KB 
Id:	37602  
    Senast redigerat av SteffeB den 2013-03-13 klockan 22:54.

  11. #51
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg

    Har själv bestämt mig för att lära mig Solidworks "på riktigt", har börjat hårdplugga på jobbet då jag har mycket tid över där. Känner att man blir så låst i sina ideér när man inte kan behärska ett cad-program.
    Det är givetvis grunden att kunna ett CAD-system, men man blir ju inte författare bara av att kunna Word :-)

    Oavsett vad man bestämmer sig för att rita så krävs det mycket erfarenhet innan man blir duktig. Det krävs ju helt olika tänk beroende på om man ska Formspruta, fräsa, gjuta, bocka eller 3D-printa fram någonting. Köper man en egen FDM-maskin så kommer man efter ett par år bli riktigt duktig på att konstruera FDM-detaljer.

    Renoverar man någonting befintligt så kan man ju kopiera originaldelarna, men börjar man rita nytt krävs det en hel del för att få det att hålla och för att det skall gå att tillverka till rimliga pengar.

    Jag får betalt för att rita på dagarna och lär mig mängder om olika tekniker hela tiden, perfekt att applicera på modellflyget eller bilbyggandet på kvällarna.

    Gjorde en tank till ett flygplan genom att yxa till en plugg i frigolit, 3D scannade in den i datorn för att sedan rita en modell efter den. Vill du träna på CAD så kan du få 3D-scannade filen att rita av hehe :-)










    PS, fick en offert på att få en del 3D printad i titan till mitt turbopropprojekt, en pryl stor som en espresso kopp med godstjocklek på 0.5mm, jag fick ett kompispris men tyckte ändå 47000 var lite väl saftigt (dollar) :-)

  12. #52

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Haha, nej det är klart att jag inte kommer bli någon expert direkt men man måste ju börja någonstans. Nu sitter jag och läser en tjock bok på jobbet för att få lite överblick över Solidworks innan det börjas i datorn. Ska anmäla mig till kurs på högskolan hade jag tänkt.

    Har väl inte direkt som mål att göra grejer så lätta som möjligt och därför får problemet att det inte ska hålla, utan strävar mest efter att kunna visualisera en idé och testa funktionen utan att behöva skita ner i verkstan.

    Går för det mesta runt och funderar på diverse små uppfinningar som jag skulle vilja göra verklighet av, papper och penna räcker dock inte till känner jag...

    Inga modellflygrelaterade saker, på det området är jag nog en som mest köper färdigt.

  13. #53

    Standard

    Nya program för 3D CAD är rätt så användarvänliga och bra mycket enklare än Pro/E 2001 jag började med. Jag är i stort sett självlärd men har lärt mig massor i och med RVJET-projektet. Det är som sagt mycket annorlunda att modellera för EPO-gjutning, plastgjutning, 3d-printing eller exempelvis vanlig plåtbockning etc. Men inget är egentligen svårt att lära sig.

  14. #54

    Standard

    Nu har jag gjort ett par lådor till både channel wizard och kk2.0. Man kan väl säga att de är under utprovning hos berthseda som fått några. Om någon är mycket intresserad kan jag nog skriva ut för en billig penning. Till skillnad från många andra liknande lådor så behövs inga skruvar för att öppna/stänga/låsa lådan.

  15. #55

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Hur ser lådan ut?

  16. #56

    Standard

    För KK2.0 eller CW?

  17. #57

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    kk2

  18. #58

  19. #59

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Haha, nej det är klart att jag inte kommer bli någon expert direkt men man måste ju börja någonstans. Nu sitter jag och läser en tjock bok på jobbet för att få lite överblick över Solidworks innan det börjas i datorn. Ska anmäla mig till kurs på högskolan hade jag tänkt.

    Har väl inte direkt som mål att göra grejer så lätta som möjligt och därför får problemet att det inte ska hålla, utan strävar mest efter att kunna visualisera en idé och testa funktionen utan att behöva skita ner i verkstan.

    Går för det mesta runt och funderar på diverse små uppfinningar som jag skulle vilja göra verklighet av, papper och penna räcker dock inte till känner jag...

    Inga modellflygrelaterade saker, på det området är jag nog en som mest köper färdigt.
    Hej Steffe.
    Om du har möjlighet att få utbildning på Solidworks genom ditt arbete kanske så har Mp-Engineering(plm-group) grymma utbildningar som börjar med en 4 dagars grundkurs i Solid Works som du sedan kan bygga på med en uppsjö av olika inriktningar i modellering mm.
    Har själv börjat där en gång i tiden och kan varmt rekommendera detta om du har möjlighet till det.

    Mvh:Pierre

  20. #60

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Har tyvärr inget sådant jobb där det skulle vara motiverat.

    Är mest ett övervakningsjobb, har iallafall tid att läsa böcker!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •