Reklam

 
Sidan 55 av 65 FörstaFörsta ... 5455051525354555657585960 ... SistaSista
Resultat 1 081 till 1 100 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #1081
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det verkar vara lite random vad som funkar och för vem. Jag kör idag Cura-Repetier-marlin men det låter ju lockande att köra Cura-repetier-repetier också.
    Superhero

  2. #1082


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det verkar vara lite random vad som funkar och för vem. Jag kör idag Cura-Repetier-marlin men det låter ju lockande att köra Cura-repetier-repetier också.
    Vet inte om du var in och tittade på Repetier firmware, men där bygger man ju firmwaren innan man laddar ner den. På det viset borde det ju inte bli så mycket pillande i efterhand kan man tycka. Jag ska nog prova den igen, nu när jag börjar få ordning på alltihop.

  3. #1083

    Standard

    jag har bara laddat ner Repetier och kört det direkt- utan att bygga...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #1084


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    jag har bara laddat ner Repetier och kört det direkt- utan att bygga...
    Jo, så kan man också göra. Genom Github då antar jag? Tar man den genom deras hemsida får man ju gå igenom deras konfigurationsverktyg innan man laddar ner den.

  5. #1085


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Sådär, nu är skrivaren klar och förhoppningsvis rätt intrimmad. Ska testköra senare idag är planen.
    Råkade ut för en sak som jag brukar ha tur med annars, död elektronik. När jag kopplade upp skrivaren i går så betedde sig Arduinokortet märkligt. Det gick att ansluta till det, men det svarade inte på några kommandon, och inte heller gick det att flasha om det. Envägskommunikation så att säga. Det här hände plötsligt, gången före fungerade det ypperligt. Som tur var hade kompisen en hel driva Mega-kort från Dealextreme, så jag åkte och hämtade ett och var på banan igen. Så nu fungerar allt som det ska.

    Repetier Host tillsammans med Repetier firmware har ju den finessen att man kan torrköra en utskrift utan att extrudern är med. På så sätt ser man ju om allt fungerar som det ska med x-z-y axlarna och ändstoppen.

    Om det är nån mer som kör Repetier firmware så berätta gärna hur ändstoppen fungerar för er. På min skrivare så går respektive axel mot ändstoppet och backar sen tillbaka, kör sen fram igen och backar precis så lampan på ändstoppet slocknar, sen är den nöjd. Marlin backade inte tillbaka så mycket andra gången att lampan slocknade utan alla tre ändstoppen var påverkade när man kört allt till hemmaläge. Hittar inte i konfigurationen var man ändrar det här och har jämfört med Marlin. I och för sig kanske det inte har nån betydelse för funktionen men det vore trevligt att veta skillnaden mot Marlin.

  6. #1086

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jäklar vad builtak funkar bra. Biter fast bra och det med mycket lägre bäddtemp än tidigare.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  7. #1087


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Jäklar vad builtak funkar bra. Biter fast bra och det med mycket lägre bäddtemp än tidigare.
    Blev lite nyfiken angående det där. Vad har du för bäddtemperatur och vad skriver du ut med för material?

    Jag har nu fått igång min skrivare och gjort ett par provutskrifter. Eftersom jag inte har annat än glasskivan som följde med att skriva ut på så testade jag det. PLA ska ju gå att skriva direkt på glas. Och det gör det... Det biter fast ordentligt och väntar man för länge så är det nästan svårt att få loss det utskrivna. Jag kör på 60 grader bäddtemperatur, och har inte provat att experimentera nåt särskilt, filamentet tog slut nu på kvällen...
    Det enda jag hann med att testa var lite olika extrudertemperaturer. Vid 180 grader kletar huvudet ihop och den slutar mata tråd.. 200 grader funkar jättebra men lite grov yta. 220 grader, jämnt och fint, men ena hörnet lyfte lite.
    Är det nån mening med att prova Build Tak med tanke på det sista, att ett hörn lyfte lite? Finns det några andra fördelar? Om jag nu skulle vilja skriva ut ABS exempelvis?

  8. #1088

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Körde 75 grader på bädden igår och 205 på extruderna med ABS och det satt ritkigt bra. Har tidigare varit tvungen att köra minst 102 grader på bädden för att det skall fastna med ABS och med Kaptontape på bädden som jag slipat med sandpapper på för att rugga upp ytan

  9. #1089

    Standard

    Ja, BuildTak är verkligen helt underbart. Jag har ställt in bädden på 90°C men börjar skriva vid 70°C utan problem så jag ska nog sänka lite. För att det inte ska sitta extremt hårt har jag minskat första lagets tjocklek med ca 40%. Ska helt klart beställa fler så att jag har när detta är utslitet.

    Hade dock ett annat problem som jag har dragits med av och till. Det var att delar av en del lager inte verkade skrivas till 100%. Följden blev att det blev ränder och fula hörn. Jag trodde hela tiden att det var min extruder som var dålig och kanske behövde rengöras eller bytas till en bättre (ex E3D). För några dagar sedan insåg jag att det inte var extrudern utan matningen som kärvade.

    För att fixa detta så ordnade jag så att tråden löper så friare än innan. Innan så kunde matningen tydligen vara lite trög om rullen var full, tråden stel och utskriften began sig på ett visst ställe. Dock kvarstod problemet lite ändå så jag tog några tops doppade i aceton och rengjorde matningsdrevet. Det visade sig att tänderna var igensatta av filament. Sagt och gjort, efter detta blev det otroligt mycket bättre resultat.

    Bilden visar skillnaden, ingen skillnad i inställningarna, bara åtgärdad matning.

    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-08-16 klockan 14:28.

  10. #1090
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jo jag läste för längesen om trådmatningen att man får hålla lite koll på den. Tycker det borde finnas bättre material för matningen , typ gummihjul.

    //Matte

  11. #1091
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Inget för er som bara printar saker man har nytta av, men jag var för nyfiken för att inte printa en JPG.

    Senast redigerat av henke2 den 2014-08-24 klockan 09:01. Anledning: bildlänken var död av någon anledning
    Superhero

  12. #1092
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Senast redigerat av henke2 den 2014-08-24 klockan 09:01. Anledning: bildlänken var död av någon anledning
    Superhero

  13. #1093
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Kul, men hur får man en stl file från en jpg bild, konverteringsprogram?
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  14. #1094
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlägg
    Kul, men hur får man en stl file från en jpg bild, konverteringsprogram?
    Ja, postprocessorn kan öppna JPG
    Superhero

  15. #1095
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ja, postprocessorn kan öppna JPG
    Hej igen. Ny på detta så har inte alla termer klara i huvet ännu, men "postprocessorn"? Var finns den? I vilket program? I printer firmware?

    Jag har en Prusai3 Marlin frimware, Repetier för att skriva ut STL
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  16. #1096
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlägg
    Hej igen. Ny på detta så har inte alla termer klara i huvet ännu, men "postprocessorn"? Var finns den? I vilket program? I printer firmware?

    Jag har en Prusai3 Marlin frimware, Repetier för att skriva ut STL
    Repetier är din postprocessor, den som gör G-koden. Jag använder Cura som jag upplever som riktigt bra.
    Superhero

  17. #1097

    Standard

    För de med Solidoodle har jag nyligen designat en fläkthållare för kylning vid extrudern. Har precis skrivit ut den men ännu inte hunnit provmontera den.

    http://www.thingiverse.com/thing:439867

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	140824-front.jpg 
Visningar:	324 
Storlek:	35,9 KB 
Id:	47284 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	140824-rear2.jpg 
Visningar:	314 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	47285
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-08-25 klockan 13:17.

  18. #1098
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    För de med Solidoodle har jag nyligen designat en fläkthållare för kylning vid extrudern. Har precis skrivit ut den men ännu inte hunnit provmontera den.

    http://www.thingiverse.com/thing:439867

    Bifogad fil 47282 Bifogad fil 47283
    Riktigt snygg. :-D

  19. #1099
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Simon , kör du PLA i printern?


    //Matte

  20. #1100

    Standard

    Inte än, men jag hade tänkt göra det snart efter att ha installerat fläkten.

    Hållaren bör nog dessutom skrivas ut i ABS för att hålla formen vid högre temperaturer.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2014-08-25 klockan 18:40.

Sidan 55 av 65 FörstaFörsta ... 5455051525354555657585960 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •