Reklam

 
Sidan 62 av 65 FörstaFörsta ... 1252575859606162636465 SistaSista
Resultat 1 221 till 1 240 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #1221

    Standard

    Redo för montering

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150103_213502.jpg 
Visningar:	188 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	49734

    E3d V6 1.75mm. 0.3mm munstycke men har även 0.6 för tex Laywood

  2. #1222
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Håll mig uppdaterad på för/nackdelar
    Superhero

  3. #1223

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150105_195605.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	49807

    Dags att prova lite annan plast

  4. #1224

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cyberpete Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150105_195605.jpg 
Visningar:	179 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	49807

    Dags att prova lite annan plast
    t-gla verkar ju väl prövad men bridge har jag missat, vad är det för plast ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #1225

    Standard

    Bridge är en Nylon som printar ut lättare än Taulmans andra nyloner och dessutom lite billigare.

    taulman3D is today releasing a new high strength Nylon co-polymer to testers around the world for review. The new material is named "Bridge" as it is a consolidated effort by thousands of nylon 618 and nylon 645 users along with the help and support of both our extrusion house and chemical company.
    Dubbed "Bridge" by our local St Louis testers as bridging the strength of nylon 645 together with the price of current ABS and PLA thermoplastics, allows any user the flexibility to determine the best choice in material for their printing needs.
    From our customers, we have logged and prioritized the most sought after features of a high strength printing material. These were in order:

    A Lab certified measure of tensile strength.
    Better Adherence to the Printing platform.
    Price
    Reduced water up-take from local humidity
    Non-destructive evaluation (Opacity)
    Reduced Shrinkage

    Base Reference:
    Starting with our strongest base polymer used for a percentage of nylon 645, we began working all of these requests.

    Adherence to the Printing platform:
    First, was the adherence to the Printing platform. Those that follow the use of nylon in posts, blogs and 3DP discussion rooms know of using garolite (LE) as a print surface. While this works well for all of taulman3D nylons, garolite is not always easy to acquire and even so, requires a properly cut section that fits each user's unit. Our thanks goes out to our chemical company for helping to change this requirement. The surface properties of most nylons is extremely slippery making adherence to the printing platform difficult. Our chemical company was able to make minor adjustments, to reduce the surface effect just slightly, thus allowing for the use of most PVA glues, either full strength or diluted. Initial testing shows that in some cases, the PVA was better with Bridge than garolite is with 618. Thus, some dilution was used. The specific PVA used in our labs is a very low cost "ELMER'S Glue-All" White PVA.

    Reduced water up-take:
    Next was Reduced water up-take from local humidity. While it is not possible to eliminate the water uptake by nylon, it is possible to localize it to the surface through final processing changes. Therefore when printing, rather than water creating a subtle popping that can effect the surface finish, Bridge will hold the water to the outer portion resulting in a slight steam when wet. The result of this is that Bridge needs little or no drying in the winter and just needs to be warmed in the summer months. This is a manufacturing process that our extrusion house developed and added to our existing taulman3D processes.

    Reduced Shrinkage:
    We found that the same process that reduces water uptake also helps to reduce shrinkage. While nylon will always have a slightly higher amount than ABS, we were able to reduce it to an in/in value less than our current nylons. These changes also led to a slight reduction in stringing as the extruded threads are a thicker melt.

    Non-destructive evaluation:
    Non-destructive evaluation of 3D Printed parts is a function of the transparency of Bridge. Like nylon 645, this transparency allows for visual inspection of printed parts. This is a combined request from our industrial and clinical customers. As noted early on, parts can be printed "too fast" for some polymers. While the outside of the part may look acceptable, a part printed too fast will not have internal fill material that actually adheres to the inside of the perimeter. With Bridge and nylon 645, Non-destructive evaluation is a simple visual verification.

    Certified measure of strength:
    With this combination of advancements, taulman3D proceeded with a limited test run. From this initial test run, we printed test samples to be sent out to the St Louis test labs. A fully accredited testing facility supporting the central US. The lab reported a Tensile Stress PSI of 4,800 for Bridge when 3D printed.

  6. #1226

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    intressant, måste testas
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #1227

    Standard

    Någon mer än jag som har hakat på detta kickstarterprojekt?
    https://www.kickstarter.com/projects...-smart-stylish

    Tyckte att priset 299GBP för en ihopbyggd deltaskrivare känns rätt bra. Ska bli kul att testa. Betydligt mindre printarea än min SD3 men man kan skriva högre delar och det går snabbare.

  8. #1228

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Har ägnat helgen tillsammans med sonen till att montera ett Mini Kossel kit (deltaprinter). Har gått förvånansvärt (har inget att jämföra med iofs men det har hittills varit raka gatan enligt instruktionerna) enkelt. Har dock inte kommit igenom helt men nu är det kalibrering och skrivning av ny firmware som är nästa punkt. Förhoppningsvis ska det bli en första testutskrift ikväll. Verkar iallafall lovande=)

  9. #1229

    Standard

    Nu har jag nästan allt för att fräscha upp min SD3:a förutom ett SSR från reprap.me. Har väntat snart en månad på den och hunnit få paket från Kina och England medans den från Danmark låter sig vänta.

    Har till och med hunnit få hem 2st olika uppvärmda plattor. En mk2 som bara är en PCB samt en MK3a eller så som är en 3mm uppvärmd aluplatta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150116_223902.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	142,0 KB 
Id:	49989

  10. #1230

    Standard

    För någon som inte vet så är ett SSR ett Solid State Relay.


  11. #1231

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det kan du ju köpa på elfa eller annan elektronikbutik. Vet du vilken ström den måste tåla?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #1232

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Det kan du ju köpa på elfa eller annan elektronikbutik. Vet du vilken ström den måste tåla?
    30A eller därikring. Finns tyvärr ingen butik i närheten som har sådant.

    Jo jag vet att Elfa o liknande har men hittade ett bra pris och så så beställde via reprap.me men det sket sig.......

  13. #1233

    Standard

    Någon som råkar ha ett SSR på 30A liggandes och kan sälja ?

    Köper gärna....

  14. #1234

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    största jag har är tyvärr på 6A , solidstate är dyrt , måste du ha solidstate då ? visst håller dom längre men kanske inte nödvändigt?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #1235

    Standard

    Är det någon som har printat eller har ritning på en liten pan/tilt servo gimbal ?
    vill ha en så lite som möjligt till kamera mobius

  16. #1236

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag kan intyga att BuildTak fungerar mycket bra. Det håller dock inte för evigt och när utan blir glansig är det dags att byta, men med tanke på hur mycket strul man slipper är det helt klart värt det. Numer kan jag börja skriva ut ABS vid 70°C utan att det släpper.
    Ni som använder Buildtak, har ni inget problem med att PLA släpper? Har fått igång Minikosseln nu och håller på att experimentera med inställningar. Allt funkar bra förutom att det släpper från vissa delar av bordet verkar det som. Vad rengör ni med? Har kört med alkohol men det verkar inte räcka. Känns som jag inte vill prova aceton eller håller den för det? Vill ju inte förstöra den innan jag kommit igång...

    Kör ni värme på plattan med PLA? Jag upplever att det fäster bättre med än utan, men det ska ju inte behövas på PLA. Eller... ??

  17. #1237
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Jag brukar ha 50 på bädden och buildtaken gör jag rent med isopropanol fins på kjell.com men vist vissa saker kan resa sig i någit hlrn ibland iaf. Gäller att hitta en sweetspot på spetsens höjd på första lagret. Men buildtak är suveränt enligt mig. Nör den väl har lagt flrsta lagret vet jag att den kommer sitta hela printen även om ett hörn reser sig lite.

  18. #1238

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Jag brukar ha 50 på bädden och buildtaken gör jag rent med isopropanol fins på kjell.com men vist vissa saker kan resa sig i någit hlrn ibland iaf. Gäller att hitta en sweetspot på spetsens höjd på första lagret. Men buildtak är suveränt enligt mig. Nör den väl har lagt flrsta lagret vet jag att den kommer sitta hela printen även om ett hörn reser sig lite.
    Märkligt, men det här med fäste är kanske en märklig historia =/ Fick tag i isopropanol och gjorde rent men det verkade nästan sämre efteråt... Extrudern drar med sig strängen i princip direkt och det blir pannkaka.

    Det funkade bra några printar när materialet var nytt... men det ska väl hålla längre än 5-10 prints, eller?

  19. #1239
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Jag har printat över 100 printar på min buildtak. Och det fäster fortfarande bättre än nått annat jag testat.

  20. #1240
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har liknande erfarenhet som Flahultarn. De första printarna på buildtak sitter som berget, men ganska snabbt blir fästet sämre. Isopropanol ger i ingen större förbättring för mig. Men drar man upp värmen lite och ser till att trycka ned filament i bädden så fastnar i alla fall PLA fint även efter ett antal printar. ABS har jag däremot inte haft någon framgång med.

    Å andra sidan har alla andra metoder jag provat varit sämre. Limstift på glas är det jag skulle använda om jag inte hade Buildtak. Det sitter bättre, men det är skönt att slippa kladda.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •