Reklam

 
Sidan 5 av 65 FörstaFörsta 123456789101555 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #81

    Standard

    Grattis!

    Då antar jag att det blir "Free filament for everyone!"?

  2. #82
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    http://www.creativetools.se/hardvara...gsats-komplett

    Den är jag på väg att köpa! Måste bara bearbeta frugan lite mera först. ..

    Dom har även makerbot på creativ tools. Och plast.

    Och här är ett bra forum http://www.animate.se/viewforum.php?f=198

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  3. #83

    Standard

    Ah animate.se, där var man ju och hängde när man modellerade Su-15 åt Strike Fighters Project 1.

    Dags att återvända kanske...

  4. #84
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ah animate.se, där var man ju och hängde när man modellerade Su-15 åt Strike Fighters Project 1.

    Dags att återvända kanske...
    Det tycker jag!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  5. #85
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Har ni inte fått era skrivare än. Själv är jag på g att köpa en reprappro mendel. :-)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  6. #86

    Standard

    Är 8-10 veckors leverans på Solidoodle 3 så jag får vänta till Maj tror jag

  7. #87
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Det är väl deras generella svar angående leveranstid, om man följer på forumet så verkar dom vara nere på 6 veckor nu.

    //Matte

  8. #88
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Många steg i att tillverka soppatankar, nu är 3D printade delarna på plats iaf!


  9. #89

    Standard

    Har börjat lägga upp lite designer på Shapeways nu. Det dyra priset står dock Shapeways för.

    http://www.shapeways.com/shops/boopidoo

  10. #90

    Standard

    Det är fegt att köpa färdigt - jag vill ha en Prusa i3.
    Senast redigerat av UndCon den 2013-05-15 klockan 13:31.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #91
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Har börjat lägga upp lite designer på Shapeways nu. Det dyra priset står dock Shapeways för.

    http://www.shapeways.com/shops/boopidoo

    Svårt att veta när någon är ironisk. Du kan inte påstå att shapeways är dyra. Dem är i särklass de billigaste (och sämsta) 3D printarna i världen.

  12. #92

    Standard

    Klart att de kan anses dyra när man jämför med gjutna massproducerade plastdelar vilken en potentiell konsument gör. En plastdetalj som troligtvis inte kostar mer än $2-3 kostar ca $20-30 på Shapeways.

    För prototypframställning är det givetvis inte så dyrt men då kan man ju nästan lika gärna skriva ut själv.

  13. #93
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Klart att de kan anses dyra när man jämför med gjutna massproducerade plastdelar vilken en potentiell konsument gör. En plastdetalj som troligtvis inte kostar mer än $2-3 kostar ca $20-30 på Shapeways.

    För prototypframställning är det givetvis inte så dyrt men då kan man ju nästan lika gärna skriva ut själv.
    Mjä, nu är du fel på det. EN plastdetalj som kostar 200kr på Shapeways kostar ungefär 100000kr att spruta fram (det brukar ingå ett gäng råprover i verktygskostnaden). Du har ju ingen som helst chans att göra dina plastdetaljer formsprutade utan verktyget.

    Samma detalj som Shapeways tar 300kr för tar de svenska aktörerna 3000kr+moms för, men då får du leverans av en detalj som är det du beställt och på ett par dagar istället för ett par veckor och allt som oftast saknade delar och detaljer körda i laserskarvar etc.

    Skriva ut själv i FDM går ju bra, men väldigt få har tid och pengar att köpa en egen SLS maskin som ger resultat närmast den formsprutade detaljen.

  14. #94

    Standard

    Nope, jag har inte fel men du missförstår mig. Jag vet vad det kostar att ta fram verktyg, jag har själv tagit fram en hel del saker som har gjutits. Dock har det knappast kostat 100tkr för en del. Men det kan givetvis bli dyrare om det är större och mer komplicerade delar.

    Det jag pratar om är vad en konsument tycker att exempelvis en plastpryl är värd jämfört med andra plastprylar. En konsument är alltså inte en producent/tillverkare. Sen så skiljer det säkert på mer avancerade delar men det som jag har skrivit om är de delar som jag har modellerat och laddat upp på Shapeways vilket knappast är avancerade delar. Bäst att diskutera samma saker annars blir det bara mer missförstånd.

    Jag tror nog att det flesta som betalt ca $20 för en KK2.0 FC tycker att det kan verka dyrt att betala det dubbla för en låda till den. Ingen sådan konsument skulle betala ytterligare 10ggr mer för en från svenska leverantörer. De skulle än mindre betala 100ggr mer för att ta fram verktyg. Men skulle HK börja sälja en gjuten låda för KK2.0 skulle den nog inte kosta mer än några dollar. Det är denna jämförelse jag menar att en potentiell konsument står inför.

  15. #95
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Nope, jag har inte fel men du missförstår mig. Jag vet vad det kostar att ta fram verktyg, jag har själv tagit fram en hel del saker som har gjutits. Dock har det knappast kostat 100tkr för en del. Men det kan givetvis bli dyrare om det är större och mer komplicerade delar.

    Det jag pratar om är vad en konsument tycker att exempelvis en plastpryl är värd jämfört med andra plastprylar. En konsument är alltså inte en producent/tillverkare. Sen så skiljer det säkert på mer avancerade delar men det som jag har skrivit om är de delar som jag har modellerat och laddat upp på Shapeways vilket knappast är avancerade delar. Bäst att diskutera samma saker annars blir det bara mer missförstånd.

    Jag tror nog att det flesta som betalt ca $20 för en KK2.0 FC tycker att det kan verka dyrt att betala det dubbla för en låda till den. Ingen sådan konsument skulle betala ytterligare 10ggr mer för en från svenska leverantörer. De skulle än mindre betala 100ggr mer för att ta fram verktyg. Men skulle HK börja sälja en gjuten låda för KK2.0 skulle den nog inte kosta mer än några dollar. Det är denna jämförelse jag menar att en potentiell konsument står inför.
    I så fall har man helt missförstått vad Rapid prototyping handlar om. Men så kommer det givetvis alltid vara, nybörjare som inte förstår vad de skall köpa, varför eller till vilket pris. Med dagens utveckling kommer det inte bli färre av dem heller tyvärr.

  16. #96

    Standard

    Nej varför skulle man ha missförstått det? Man kanske inte vill annat än att köpa lite plast formad som man vill? Att tro att alla som pysslar med 3d-printing gör det för att skapa prototyper är i min mening rätt naivt.

    Jag skulle faktiskt gå så långt att säga att de flesta som köper från Shapeways inte gör det för att göra en produktionsprototyp. De flesta har nog inte ens produktion i åtanke när de handlar därifrån.

    Det kommer också alltid att finnas förståsigpåare som tror sig veta vad alla andra egentligen borde tycka och hur de borde bete sig.

  17. #97
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Det kommer också alltid att finnas förståsigpåare som tror sig veta vad alla andra egentligen borde tycka och hur de borde bete sig.
    Oki, tack.

  18. #98

    Standard

    Det var sagt med glimten i ögat men dina inlägg visade rätt klart att du missförstod vad jag menade. Samt att jag anade en viss ton av överlägsenhet men det kanske var missförstånd från min sida?

    Och varför kalla mig eller konsumenter för nybörjare? Dels är det irrelevant samt att du inte har någon aning om folks erfarenhet. Sedan spelar väl just det ingen som helst roll om man exempelvis vill köpa en specialanpassad plastpryl (exempelvis låda för KK2.0)?

    Att allt fler börjar att printa själv samt att fler och billigare tjänster, än billigare, än Shapeways är väl ingenting annat än bra?

  19. #99

    Standard

    ordbajs...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #100

    Standard

    Och vad är en post som enbart nämner "ordbajs..."?
    Senast redigerat av Boopidoo den 2013-04-04 klockan 10:30.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •