Reklam

 
Sidan 58 av 65 FörstaFörsta ... 8485354555657585960616263 ... SistaSista
Resultat 1 141 till 1 160 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #1141
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Henke! vilken givare använder du, och vad har den för arbetsområde och noggrannhet?
    jag ska fixa autoleveling
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #1142
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Henke! vilken givare använder du, och vad har den för arbetsområde och noggrannhet?
    jag ska fixa autoleveling
    http://aotoro.en.alibaba.com/product...d_quality.html

    Något sådant är det, minns inte exakta numret nu.

    Den tar ca 4mm mot alutape och verkar vara noggrann.

    Jag måste bygga ett nytt extruderhuvud efter egen design med fäste för givaren för det ska bli riktigt bra.
    Superhero

  3. #1143
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    http://aotoro.en.alibaba.com/product...d_quality.html

    Något sådant är det, minns inte exakta numret nu.

    Den tar ca 4mm mot alutape och verkar vara noggrann.

    Jag måste bygga ett nytt extruderhuvud efter egen design med fäste för givaren för det ska bli riktigt bra.
    OK Tack!
    Själv brottas jag med marlin och firmwaren för auto leveling på instruktionsvideon så ser det inte likt ut som i nya firmwaren som jag laddat ner från marlin, som man ska göra enligt instruktionsvideon. och då blir jag lite lost och behöver hjälp! Men vattenkylningen av magman fungerar bra i alla fall
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #1144
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    OK Tack!
    Själv brottas jag med marlin och firmwaren för auto leveling på instruktionsvideon så ser det inte likt ut som i nya firmwaren som jag laddat ner från marlin, som man ska göra enligt instruktionsvideon. och då blir jag lite lost och behöver hjälp! Men vattenkylningen av magman fungerar bra i alla fall
    Det är en del pyssel med att programmera sin egen mjukvara, även om vi i stort bara saxar saker hit och dit.
    Superhero

  5. #1145

    Standard

    Vad i konfigurationen är det du behöver hjälp med?
    Jag uppdaterade Marlin-mjukvaran och konfigurerade den för auto level i början på sommaren så det kanske är samma version som du sitter med nu?

  6. #1146
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkronk Visa inlägg
    Vad i konfigurationen är det du behöver hjälp med?
    Jag uppdaterade Marlin-mjukvaran och konfigurerade den för auto level i början på sommaren så det kanske är samma version som du sitter med nu?
    Har kommit en bit längre nu men har fortfarande problem, bland annat när mikrobrytaren har fått kontakt med ytan så vrider servot upp armen innan Z lyfter för att gå vidare till nästa mätpunkt, då drar man ju brytaren i sidled och tar i glasskivan när den går upp har även svårt att få den att göra likt varje gång jag provar att köra auto leveling! och ja det är med största sannolikhet bakom tangenterna det största problemet sitter.
    Är det möjligt att få en kopia på din mjukvara för att kunna jämföra?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #1147

    Standard

    Min arm lyfter inte heller Z-axeln innan den fäller upp den efter att ha "probat" bädden.
    Men armen på mikrobrytaren som jag använder har en form som gör att det inte är något problem, dock borde det ju då att konfigurera tycker man..

    Absolut kan du få kika på min konfiguration, PMa en e-post adress som jag kan skicka filen till bara

  8. #1148
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zkronk Visa inlägg
    Min arm lyfter inte heller Z-axeln innan den fäller upp den efter att ha "probat" bädden.
    Men armen på mikrobrytaren som jag använder har en form som gör att det inte är något problem, dock borde det ju då att konfigurera tycker man..

    Absolut kan du få kika på min konfiguration, PMa en e-post adress som jag kan skicka filen till bara
    Tack för det du har ett PM
    Måste byta mikrobrytare nu! den tålde inte misshandeln
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #1149
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Så där ja då har jag haft tid (läs ork) att jobba med autoleveling, Zkronks och min konfiguration var nästan likt, ja förutom dom maskinspecifika sakerna då. Att jag inte gjort detta tidigare! rekommenderas.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  10. #1150
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Behöver tips på bra leverantörer av bra nylon filament i 3mm
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  11. #1151

    Standard

    Vad jag inte förstår är varför man skall kompensera höjd pga skevt underlag.

    Varför inte justera underlaget så att höjden kan vara konstant?

    Det kan tom ske med hjälp av externa komponenter dvs det behöver inte byggas in någon kompensering i mjukvaran.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #1152
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Varför inte justera underlaget så att höjden kan vara konstant?
    Jag kan bara tala för mig själv och jag är helt säker på att minst någon kommer säga att jag har fel haha. Min maskin är inte bra nog för att man skall kunna kalibrera den mekaniskt och sen är det bra, utan jag måste göra justeringar hela tiden. Man lossar och återmonterar byggplattan, man bräcker loss bitarna från byggplattan, men byter tape på byggplattan etc etc. Förutsättningarna ändras hela tiden. Till och med riktiga CNC maskiner har en probe som de nollar emot.

    Så att varje gång känna in höjden på byggplattan har visat sig vara enormt behändigt för mig och min maskin.

    Stratasys som säljer "riktiga" 3D printers har löst det genom att alltid bygga ett lager med supportmaterial som de sen bygger sin del ovanpå. Det kunde jag med gjort, men då går det år massa support samt en extruder till att hålla koll på.
    Superhero

  13. #1153

    Standard

    Att känna efter vart höjden är är helt OK även inför varje print, men kompenseringen borde ändra plattan - inte höjden på extrudern.

    Problemen ligger väl då i att hitta tillräckligt små "linear actuators" (vad det nu heter på svenska)
    Alternativt en växlad stegmotor med gängad axel som höjer/sänker bordet i varje hörn.

    Totalt sett skulle då bordet bli mycket tyngre men samtidigt stadigare och då får man kliva upp ett steg i storlek på maskinen
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #1154
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Att känna efter vart höjden är är helt OK även inför varje print, men kompenseringen borde ändra plattan - inte höjden på extrudern.
    Varje maksin har sitt sätt. För min är det absolut otänkbart att ge mer vikt åt byggplattan eftersom den rör sig. Det skulle ge lägre precision och långsammare printar - i mitt fall.
    Superhero

  15. #1155

    Standard

    Jag håller på att skriva ut ett stort objekt som består av flera delar som sedan ska limmas ihop. Dock kommer det att bli lite skarvar så jag kommer att behöva spackla och måla för att få det snyggt. Vad ska man använda för spackel och färg om plasten är ABS?

  16. #1156


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Om spalterna är små så borde det väl fungera med att smälta plasten med aceton och få det att flyta ihop.
    Färgen vet jag inte..

  17. #1157

    Standard

    I sället för att krångla med tejp och lim på byggplattan.
    http://www.3dprima.com/sv/tillbehor/...t-surface.html
    Funkar kanon på mina vänners skrivare.

  18. #1158

    Standard

    Jag kan intyga att BuildTak fungerar mycket bra. Det håller dock inte för evigt och när utan blir glansig är det dags att byta, men med tanke på hur mycket strul man slipper är det helt klart värt det. Numer kan jag börja skriva ut ABS vid 70°C utan att det släpper.

  19. #1159
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag håller på att skriva ut ett stort objekt som består av flera delar som sedan ska limmas ihop. Dock kommer det att bli lite skarvar så jag kommer att behöva spackla och måla för att få det snyggt. Vad ska man använda för spackel och färg om plasten är ABS?

    Spackla med samma material! Antingen montera korta bitar i en dremel och "måla" längs skarven, eller köp en 3D penna från exempelvis delayking http://hobbyking.com/hobbyking/store...r_Adapter.html

    När du lagt på material kan du skära och slipa skarven jämn.

    Massa jobb och slipa är INTE min grej så jag finlirar hellre bitarna så dem passar med minsta möjliga spalt och acetonar ihop dem.
    Superhero

  20. #1160

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    När jag skarvar abs så blandar jag abs plast med aceton och penslar på
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Sidan 58 av 65 FörstaFörsta ... 8485354555657585960616263 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •