Reklam

 
Sidan 4 av 65 FörstaFörsta 1234567891454 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 1295

Ämne: 3d-skrivare

  1. #61

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Har tyvärr inget sådant jobb där det skulle vara motiverat.

    Är mest ett övervakningsjobb, har iallafall tid att läsa böcker!
    Ok!
    Det går lära sig ändå bara man har tålamod.
    Det finns ett litet hjälpmedel som du kan ta nytta av när du ska börja rita i alla fall!
    När du har installerat Solid Works och ska börja jobba med det så utöver att försöka läsa sig till som kan vara jobbigt då bara grundkursen är på 500 sidor så kan du träna på tutorials som finns med programmet dvs hur du skapar tex en solid part från början till slut genom att rita upp/följa steg för steg till en färdig part tex

    Ett riktigt bra hjälpmedel i början och sedan finns det en massa roliga tutorials att uppdatera med när man blir varm i kläderna
    Tror det ligger en del tutorials på youtube som Solidanvändare ritar upp.
    Här hittade jag ett exempel på vad du kan göra i Solid:
    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=4MzYp7vFtp0

    Som du ser här kan du också göra animationer och hållfasthetsberäkningar mm
    Så det är bara nöta på

    Mvh:Pierre
    Senast redigerat av darkling76 den 2013-03-15 klockan 19:43.

  2. #62

    Standard

    Ett bra sätt att lära sig kan vara att titta på en designad modell och studera varje feature var för sig och hur den är definierad. Det är så jag lärde mig plastdesign (injection molding).

    Jag kan nog skicka någon modell, men måste kolla först om jag har någon som inte är anknuten till Rangevideo. Jag har en hel del sk fulmodellerade kameror och servon som jag modellerat bara för utseende och placering.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2013-03-15 klockan 20:01.

  3. #63

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Ett bra sätt att lära sig kan vara att titta på en deignad modell och studera varje feature var för sig och hur den är definierad. Det är så jag lärde mig plastdesign (injection molding).
    Absolut!
    Kanonbra tips,segt som f-n i början men när man väl börjar få snurr på det är det ett fantastiskt program utan nån större konkurrens i cadvärlden
    Ett litet bekymmer som jag stöter på varje dag är att du som användare kan rita på så fantastiskt många olika sätt och gör det också trots att slutresultatet kan se lika ut så kan det sätta käppar i hjulet när man börjar titta närmare på filen innan printing.
    Själv ritar jag på en ny canopy(modell större) till min blade 450 som jag ev kör ut i Eden 500(objet) då jag lyckades köpa på mig för stora lipos givetvis
    Senast redigerat av darkling76 den 2013-03-15 klockan 20:54.

  4. #64

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ja, det är lite trögt nu i början, mycket att ta in. Lite annorlunda tänk gentemot Autocad och sketchup som jag pulat lite smått i förut. Sitter och läser i den här nu: http://www.amazon.com/Solidworks-201.../dp/1118508408
    Nu sitter jag och läser om i vilken ände man ska börja rita ett objekt, nyttigt för mig!

    Tänkte läsa igenom den en gång och sedan börja rita, sedan ha boken som stöd. Har som sagt mer tid på jobbet än hemma, haha.


    Nån som har koll på några slags lathundar eller dylikt som man kan få tag i, eller använder man inte sånt ? Tänkte på förklaringar på knappar osv..

    Tack för alla tips!

  5. #65

    Standard

    Jag börjar alltid med ett antal definierande skisser. Sedan så hänvisar jag kommande ritningar till grundmåtten i de första ritningarna. Det blir enklare att ändra senare då.

    Ett annat tips är att ALLTID definiera dina ritningar till 100%, detta besparar många problem vid mer avancerade modeller.

    RVJETen hade varit omöjlig att göra utan att arbeta på det här viset, vi har ändrat det mesta genom projektets gång och det är mycket smidigt att allting "följer med" och uppdateras utan problem. Tror att vingen nu består att många hundra features. Det räcker med att en av dessa har en ritning/skiss som inte är fullständigt definierad för att det ska gå åt skogen.

  6. #66

    Standard

    Nu är en Solidoodle 3 på väg! Jag håller på att bygga om hela källaren men nu hinner man ju förbereda plats, kabeldagning etc när man inreder hobbyrummet på nytt.

  7. #67
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ahh..perfekt

    Hur långt efter mig hamna du? jag väntar på printer 9445

    //Matte

  8. #68

    Standard

    #9995 hamna jag på =)

    / Johan

  9. #69
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Dom verkar få sälja en hel del

    //Matte

  10. #70

    Standard

    @Johan_vv
    När beställde du? Min beställdes igår...

  11. #71

    Standard

    Vart i Sverige kan man köpa plasttråd till SD3 ?

  12. #72

    Standard

    Tagit nån öl och råkade klicka på ett ställe

    Order ID: #10029

  13. #73

    Standard

    Ingen aning men det finns massor av säljare inom EU: http://www.amazon.co.uk/1-75mm-Filam.../dp/B008BSYJGE

  14. #74

    Standard

    Hur långt räcker 1 kilo plast ?

  15. #75
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Kolla på ebay, finns en hel del material i england/kina. Vad man läst så räcker 1kg ett tag, beror ju helt på hur och vad man skriver ut. Det man får med räcker väl till en visselpipa eller kapsylöppnare typ

    //Matte

  16. #76
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cyberpete Visa inlägg
    Hur långt räcker 1 kilo plast ?
    Plocka lite plastprylar i köksskåpet och väg dem så får du en uppfattning om hur mycket som behövs.

  17. #77

    Standard

    Det var värst vad ni handlar....väldigt nära att trycka BUY igår...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #78
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Nära skjuter ingen hare

    //Matte

  19. #79

    Standard

    Kom igen UndCon, du vet att du vill ha en!

  20. #80

    Standard

    Nu är ni inte snälla mot mig...

    Jag väntar på en bättre lön - har precis bytt jobb - fredag är sista dagen och jag börjar nytt på måndag så jag räknar med att få ut en hel del cash...så är det inte sämre utan att det nya jobbet ger ca 7k mer i månaden
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •