Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Futaba 6EX radio och Hitec servo

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    RödeBaron,
    Ta hjälp en en erfaren flygare om du skall ha upp 2-metersmaskinen i luften (och ner igen). Det är visserligen kul att prova själv men det är ju roligare att komma hem med (förhoppningsvis) hel modell än en modell i en plastpåse/sopsäck.
    Dessutom kan man lära sig mycket och få tips av en erfaren flygare.
    Hur som, ta med kamera/videokamera vid "premiären" sen, så får vi se om det blir som olyckskorparna tror eller om du (lite mot förmodan) kan flyga modellen.

    Posta gärna en bild på planet och motorn, alltid kul att se vad som skall upp i luften snart då (på ett eller annat sätt).

    /Bo
    Jag skall ta hjälp av en som kan det här och lära mig den vägen. Planet är alltför fint för att plantera i backen. Skall försöka få till en film.

    Jag skrev tidigare att det liknade en Mustang men jag får nog revidera detta. Planet liknar mer ett Katana 71. Bilder kommer.

  2. #22

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-03-06 13.29.18.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	87,8 KB 
Id:	37358

    Så här ser mitt nybörjarplan ut. Duger nt fiåt mig

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag det planet såg väl fint ut. Då det är lågvingat är det förstås inte så lämpat som nybörjarplan men det går att lära sig även på ett lågvingat plan men då får man ta hjälp av en erfaren flygare längre tid än annars. Många lågvingade plan är inte så snälla för nybörjare med de misstag och felbedömningar (avstånd, fart osv) som gärna blir i början.

    Det är noga förstås att tyngdpunkten ligger hyfsat till på modellen innan ni försöker få upp den i luften men det kommer den erfarne flygaren att kolla får jag hoppas (om inte påminn om det).

    Har planet varit i luften tidigare (förre ägaren)?

    /Bo

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RödeBaron Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2013-03-06 13.29.18.jpg 
Visningar:	153 
Storlek:	87,8 KB 
Id:	37358

    Så här ser mitt nybörjarplan ut. Duger nt fiåt mig
    Hej - ja, nån Warbird var det ju inte direkt men det var nog lika bra det. Nu kanske det kan fungera att lära sig på men räkna med hjälp med start och landning till du känner dig säker på manövreringen i luften. Sen kan du försöka starta och när allt sitter bra är får du övergå till att också försöka landa. Fast t ex en Multiplex Funcub skulle nog egentligen sitta bra för dig att träna på innan du tar dig an så här stora och relativt ömtåliga kärror. Om inte annat så ger den träning och förhoppningsvis det självförtroende som skapas av lyckade flygturer. Dessutom är den kul att flyga !
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Jag det planet såg väl fint ut. Då det är lågvingat är det förstås inte så lämpat som nybörjarplan men det går att lära sig även på ett lågvingat plan men då får man ta hjälp av en erfaren flygare längre tid än annars. Många lågvingade plan är inte så snälla för nybörjare med de misstag och felbedömningar (avstånd, fart osv) som gärna blir i början.

    Det är noga förstås att tyngdpunkten ligger hyfsat till på modellen innan ni försöker få upp den i luften men det kommer den erfarne flygaren att kolla får jag hoppas (om inte påminn om det).

    Har planet varit i luften tidigare (förre ägaren)?

    /Bo
    Ja, jag skall som sagt titta på och lära mig av en kille som kan det här.
    Planet har varit i luften ett antal gånger och skall enligt uppgift flyga fint.

    Har motorkåpa och huv till planet och tänkte lacka om det i svart och orange.

    Letar efter ett lämpligt bygge till en ASP stjärnmotor, byggsats, halvfärdigt bygge etc, P-47, Fleet, allt av intresse. Hojta gärna till om du vet om något.

  6. #26

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det hade varit lite enklare om du skrivit var i landet du befinner dig.
    Det finns en hel del stora fina byggen ute i bygderna hos äldre "herrar" som inte längre flyger.
    Men det krävs nog att man själv kan ta kontakt så att man inte köper något man inte vill ha på distans.

    Det kommer ut annonser lite då och då på stora fina saker om man nu inte vill investera i en (C)arf.

    Mitt tips är att du åker runt lite till de större meetingarna i sommar så att du kan kolla runt lite och få lite kontakter.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det hade varit lite enklare om du skrivit var i landet du befinner dig.
    Det finns en hel del stora fina byggen ute i bygderna hos äldre "herrar" som inte längre flyger.
    Men det krävs nog att man själv kan ta kontakt så att man inte köper något man inte vill ha på distans.

    Det kommer ut annonser lite då och då på stora fina saker om man nu inte vill investera i en (C)arf.

    Mitt tips är att du åker runt lite till de större meetingarna i sommar så att du kan kolla runt lite och få lite kontakter.

    Tack för tipset, det lär bli besök på några meetings i sommar.
    Jag bor förresten i Göteborg.

  8. #28

    Standard

    Nu är Futaba FASST mottagare installerad och allt el funkar finfint (tack för den Dani).

    Sparkade igång planet idag och motorn går ca 30 sekunder innan den dör. Tycker också att den är svårstartad.

    Någon som har tips om rätt grundinställning för blandskruven på glödstiftsmotor ASP 72P-108A?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	72P-108A.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	48,8 KB 
Id:	37451

  9. #29

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Att radion funkar är ju en bra start.

    Kan man anta att du startar på tomgång och att motorn dör på tomgång efter 30 sekunder?
    Det är ju antingen för mycket eller för lite soppa.......
    Har motorn stått så kan det vara skräp som dras fram till nålen. Har du kollat så att filter inte är igensatt?

    Enligt bilden så är det ju lätt att se på slangen hur lätt bränslet sugs fram om man håller ett finger över insuget när man drar runt proppen. På ett par varv ska det rinna någon droppe ur förgasaren. Om man har slagit runt proppen några gånger så att man ser att motorn har fått smörjning så att allting går lätt så ska den tända direkt om man sätter till glödaren och drar runt.

    Har motorn bra glöd och bränsle fram så ska den tända.
    Är den snålt ställd så stannar den av det liksom om den är för fett ställd.
    Jag brukar prova med ca 2,5 varv öppen på de flesta motorer men när de blir gamla kan vad som helst hända.
    Kan du inte hitta någon i grannskapet som är van att ställa in metanolare som kan visa dig?

    Det stora problemet är ju att det är så jäkla kallt att ha fingrarna i propellerblåsten så här års...................
    Och så måste man ha kvar glöden rätt länge så här års när det är så kallt.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Att radion funkar är ju en bra start.

    Kan man anta att du startar på tomgång och att motorn dör på tomgång efter 30 sekunder?
    Det är ju antingen för mycket eller för lite soppa.......
    Har motorn stått så kan det vara skräp som dras fram till nålen. Har du kollat så att filter inte är igensatt?

    Enligt bilden så är det ju lätt att se på slangen hur lätt bränslet sugs fram om man håller ett finger över insuget när man drar runt proppen. På ett par varv ska det rinna någon droppe ur förgasaren. Om man har slagit runt proppen några gånger så att man ser att motorn har fått smörjning så att allting går lätt så ska den tända direkt om man sätter till glödaren och drar runt.

    Har motorn bra glöd och bränsle fram så ska den tända.
    Är den snålt ställd så stannar den av det liksom om den är för fett ställd.
    Jag brukar prova med ca 2,5 varv öppen på de flesta motorer men när de blir gamla kan vad som helst hända.
    Kan du inte hitta någon i grannskapet som är van att ställa in metanolare som kan visa dig?

    Det stora problemet är ju att det är så jäkla kallt att ha fingrarna i propellerblåsten så här års...................
    Och så måste man ha kvar glöden rätt länge så här års när det är så kallt.

    Testade att göra rent filter/nål och ställde den på drygt 2 varv (stod på mindre än ett varv innan). Startade upp den i garaget -går klockrent.

    Tack..

  11. #31

    Standard

    Hittade ett vin som kanske lämpar sig på bordet vid sammankomster bland RC-folk. Gott är det också. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	red_baron.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	37485

  12. #32

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RödeBaron Visa inlägg
    Hittade ett vin som kanske lämpar sig på bordet vid sammankomster bland RC-folk. Gott är det också. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	red_baron.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	37485
    Var bor du? Du ser ut att behöva lite hjälp ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Var bor du? Du ser ut att behöva lite hjälp ;-)

    Ja du Patrik, synd att du bor så långt söderut, jag kan behöva några flyglektioner av ett proffs när det blir litet varmare.
    Jag bor utanför Göteborg och det kanske finns någon vänlig själ som har lust att offra en eftermiddag eller två längre fram.

Liknande ämnen

  1. Hitec Aurora 9 vs Futaba T10C
    Av Ompa i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 15:30
  2. Styra servo utan radio?
    Av Zekee i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 19:14
  3. Köpa Futaba / Hitec i Linköping. Var?
    Av gimbo i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:07
  4. Hitec servo problem!!
    Av krokko i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 08:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •