Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Futaba 6EX radio och Hitec servo

  1. #1

    Standard Futaba 6EX radio och Hitec servo

    Hej på er.

    Jag är en glad nybörjare som har några frågor som jag förhoppningsvis kan få svar på här.
    Har köpt ett begagnat flygplan modell större (2 m mellan vingspetsarna). I planet sitter det Hitec servon och mottagare och till detta har jag en Futaba 6EX radio. Mitt första problem är att jag inte kan få dessa att kommunicera med varandra, jag vet inte om de någonsin har använts ihop. När jag laddar ackumulatorn i planet och slår på strömbrytaren så får servona fnatt och börjar att leva sitt eget.

    Fråga: Hur får jag radio och mottagare att kommunicera?
    (Ni lär få stå ut med fler dumma frågor från min sida innan det är dags för första flygturen:-).

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du måste ha en Futaba FASST mottagare i planet så ska det gå fint.
    Det finns FASST mottagare av andra fabrikat som är kompatibla.

    Nu kan jag ha totalt fel om det är så att du har en 6EX med 35 MHz. I så fall gäller det att det sitter samma frekvens/kanal i både sändaren och mottagaren.
    Typ - om det står 35.110 på sändarens kristall så ska det stå samma siffror på mottagarens kristall alternativt kan det stå typ - 71 på båda kristallerna.

    För övrigt gäller att du ska ha sändaren påslagen innan du slår till mottagaren.
    Mottagaren ska sedan stängas innan du stänger av sändaren.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Hej och tack. Skall genast kolla detta, hade förresten ingen aning om att man skulle sätta på/stänga av i en viss ordning.

    Nu fick man lära sig något nytt efter bara fem minuters medlemsskap. Jag skall nog trivas här

  4. #4

    Standard

    På mottagaren står det.

    HFD-07RA
    Ultra Narrow Band
    Dual Conversion

    På mottagarens sida står det:

    CH61
    35.010

    På kristallen i mottagaren står det:

    CH64 - 35.040 RF

    Var sitter kristallen i radion? Bara att skruva isär?


    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du måste ha en Futaba FASST mottagare i planet så ska det gå fint.
    Det finns FASST mottagare av andra fabrikat som är kompatibla.

    Nu kan jag ha totalt fel om det är så att du har en 6EX med 35 MHz. I så fall gäller det att det sitter samma frekvens/kanal i både sändaren och mottagaren.
    Typ - om det står 35.110 på sändarens kristall så ska det stå samma siffror på mottagarens kristall alternativt kan det stå typ - 71 på båda kristallerna.

    För övrigt gäller att du ska ha sändaren påslagen innan du slår till mottagaren.
    Mottagaren ska sedan stängas innan du stänger av sändaren.

  5. #5

    Standard

    Är antennen utdragbar på radion = MHz, är den kôrt som typ en wlan/router/etc. antenn så är den GHz. Med kort sändarantenn så måste du byta mottagare.
    Med lång antenn så tror jag kristallen sitter bakom "fyrkant" på baksidan radion, rätt högt upp - har för mej kristall satt där i chassiet iallafall, och på GHz-versionerna satte de statusdioderna för sändning/påslag där...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Standard

    Det en en svart kort gummiantenn. På baksidan högt upp på radion kan man lossa en plugg. Där innanför sitter det mycket riktigt en röd och en grön diod.

    Bara att byta mottagare alltså?

    Servon heter Hitec HS-422
    Dessa funkar väl med i stort sett vilken mottagare som helst?

    Vad skall jag köpa för mottagare?
    Såg att det fanns en Futaba R617FS i saluforumet, funkader den?

  7. #7

    Standard

    futabas mottagare upp till 7 kanaler funkar, fasstmottagarna och just 617 ligger på ~500kr ny. Alternativet är tex TFR6 ur
    http://www.frsky-rc.com/Products.asp...&BigClassID=18
    (finns hos svenska handlare, tex aircpro.com, sen hobbyking förstås)'

    (Du har väl FASST-loggan th om displayen på sändaren också?)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8

    Standard

    Bock och tack för snabb support härinne. Nu skall jag nog få till det. Återkommer med bilder på det kraschade planet..


    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    futabas mottagare upp till 7 kanaler funkar, fasstmottagarna och just 617 ligger på ~500kr ny. Alternativet är tex TFR6 ur
    http://www.frsky-rc.com/Products.asp...&BigClassID=18
    (finns hos svenska handlare, tex aircpro.com, sen hobbyking förstås)

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RödeBaron Visa inlägg
    Bock och tack för snabb support härinne. Nu skall jag nog få till det. Återkommer med bilder på det kraschade planet..
    Lite dumma frågor tillbaks..

    Du har aldrig flugit innan?
    Har du flugit simulator? (bra sätt att lära sig grunderna i spakandet och ett bra sätt att spara in på reparations- och limkostnader)
    Vad är det för flygplan?
    El- eller förbränningsmotor?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Futaba FASST (2.4 GHz) mottagare som du kan använda med din Futaba 6EX 2.4GHz sändare:
    http://www.futaba-rc.com/receivers/f...ss-compat.html

    R606FS
    R6004FF
    R616FFM
    R6106HF
    R6106HFC
    R607FS
    R617FS

    Det är R617FS mottagaren som levereras med en ny Futaba 6EX idag.

    /Bo

  12. #12

    Standard

    Tack för info Bo, då finns det en mottagare till rätt kurs i säljforumet..

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Futaba FASST (2.4 GHz) mottagare som du kan använda med din Futaba 6EX 2.4GHz sändare:
    http://www.futaba-rc.com/receivers/f...ss-compat.html

    R606FS
    R6004FF
    R616FFM
    R6106HF
    R6106HFC
    R607FS
    R617FS

    Det är R617FS mottagaren som levereras med en ny Futaba 6EX idag.

    /Bo

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jocke undrade vad det är för kärra du skall börja flyga med och det skulle nog vara bra om du berättar så att du kan få tips om det kan fungera eller ej...
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Jocke undrade vad det är för kärra du skall börja flyga med och det skulle nog vara bra om du berättar så att du kan få tips om det kan fungera eller ej...
    Roger

    Har missat Jockes inlägg. All hjälp och tips är välkommet.

    Jag har köpt ett enkelt hemmabyggt plan som mäter ca 2 meter mellan vingspetsarna, ser ut ungefär som en Mustang från andra världskriget.
    Det sitter en ASP 108A 2 Stroke Glow engine som jag startade upp idag för första gången. Tycker att den verkar litet klen för planet och har beställt en betydligt roligare motor, en femcylindrig stjärnmotor ASP FS400AR 4 Stroke Four-Stroke.

    Började flyga förra sommaren och efter 5-6 darriga flygturer så kraschade jag till slut mitt gamla plan. Start och flygning funkade, det var landningarna som var/är darriga

    Fick tag i en korrekt FASST mottagare via säljforumet härinne och får den i brevlådan i morgon. Sedan är det väl bara att ge sig ut och provflyga.

    Startar motorn med en laddningsbar borrmaskin och hylsa, några tips om hur mycket gas jag bör ha för att enklast starta upp en kall motor?

  15. #15

    Standard

    Tack för svenska manualen till radion, PGRTS, uppskattas..

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det låter ju inte som att du skall försöka flyga din Warbird överhuvudtaget. Sen hoppas jag att du skojar när du säger att du skall ersätta en motor som väger ca: 800 g med en som är 2 kg tyngre...
    Roger

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det låter ju inte som att du skall försöka flyga din Warbird överhuvudtaget. Sen hoppas jag att du skojar när du säger att du skall ersätta en motor som väger ca: 800 g med en som är 2 kg tyngre...
    Roger
    Jo, självklart skojade jag, stjärnmotorn är tänkt till ett framtida bygge, hittade en till bra pris på nätet.

    Men vad menar du med att jag inte skall försöka flyga överhuvudtaget? Hört talas om "Learning by doing"?

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - men man bör ju ha förutsättningar att starta, flyga och landa maskinen också. Om du hade problem ifjol så känns det som att du har väldigt liten chans att klara en Warbird med 2 m spännvidd som ju inte är nån nybörjarkärra direkt. Köp en enkel och hållbar kärra och lär dig flyga och se till att alla landningar blir lyckade landningar innan du försöker med en stor Warbird.
    Roger

  19. #19

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är alltid darrigt i början - och även i början med ett nytt plan.
    Plan är till för att förbrukas och när man inte lyckas med det så blir det alldeles för många som samlas i hög.
    Kör hårt med ditt hemmabygge. Hemmabygge kan vara riktigt bra och flyga som en trainer fast de ser ut som en häftig warbird.
    De kan förstås också vara riktigt oflygbara monster men det märker man ju tämligen snabbt.
    Naturligt urval kallas det väl för.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    RödeBaron,
    Ta hjälp en en erfaren flygare om du skall ha upp 2-metersmaskinen i luften (och ner igen). Det är visserligen kul att prova själv men det är ju roligare att komma hem med (förhoppningsvis) hel modell än en modell i en plastpåse/sopsäck.
    Dessutom kan man lära sig mycket och få tips av en erfaren flygare.
    Hur som, ta med kamera/videokamera vid "premiären" sen, så får vi se om det blir som olyckskorparna tror eller om du (lite mot förmodan) kan flyga modellen.

    Posta gärna en bild på planet och motorn, alltid kul att se vad som skall upp i luften snart då (på ett eller annat sätt).

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Hitec Aurora 9 vs Futaba T10C
    Av Ompa i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 15:30
  2. Styra servo utan radio?
    Av Zekee i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 19:14
  3. Köpa Futaba / Hitec i Linköping. Var?
    Av gimbo i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:07
  4. Hitec servo problem!!
    Av krokko i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 08:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •