Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Futaba 6EX radio och Hitec servo

  1. #1

    Standard Futaba 6EX radio och Hitec servo

    Hej på er.

    Jag är en glad nybörjare som har några frågor som jag förhoppningsvis kan få svar på här.
    Har köpt ett begagnat flygplan modell större (2 m mellan vingspetsarna). I planet sitter det Hitec servon och mottagare och till detta har jag en Futaba 6EX radio. Mitt första problem är att jag inte kan få dessa att kommunicera med varandra, jag vet inte om de någonsin har använts ihop. När jag laddar ackumulatorn i planet och slår på strömbrytaren så får servona fnatt och börjar att leva sitt eget.

    Fråga: Hur får jag radio och mottagare att kommunicera?
    (Ni lär få stå ut med fler dumma frågor från min sida innan det är dags för första flygturen:-).

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du måste ha en Futaba FASST mottagare i planet så ska det gå fint.
    Det finns FASST mottagare av andra fabrikat som är kompatibla.

    Nu kan jag ha totalt fel om det är så att du har en 6EX med 35 MHz. I så fall gäller det att det sitter samma frekvens/kanal i både sändaren och mottagaren.
    Typ - om det står 35.110 på sändarens kristall så ska det stå samma siffror på mottagarens kristall alternativt kan det stå typ - 71 på båda kristallerna.

    För övrigt gäller att du ska ha sändaren påslagen innan du slår till mottagaren.
    Mottagaren ska sedan stängas innan du stänger av sändaren.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Hej och tack. Skall genast kolla detta, hade förresten ingen aning om att man skulle sätta på/stänga av i en viss ordning.

    Nu fick man lära sig något nytt efter bara fem minuters medlemsskap. Jag skall nog trivas här

  4. #4

    Standard

    På mottagaren står det.

    HFD-07RA
    Ultra Narrow Band
    Dual Conversion