Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

mne: E-flite Blade 450 bnf som nsta steg fr nybrjaren?

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard E-flite Blade 450 bnf som nsta steg fr nybrjaren?

Hejsan!

Jag r nybrjare p det hr med helikopter och tnkte kolla med er om en blade 450 frn e-flite kanske skulle kunna vara ngot att g p?
    Verkar ju vara ltt att f tag p delar som lr behvas
    Har en del timmar i ryggen med en blade msr men det r ocks det enda men dock inga strre problem att flyga den i alla fall!
    Sg nmligen att Lindinger sljer den fr ca 1500:- spnn nu och blev lite sugen

Kan det vara nt tro?

Mvh:Pierre

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Kr i vind! Har fr mig att det r ett BeastX system ocks s det r bara att kpa, bra prylar mao.
    Sjlva helin vet jag inte s vrst mycket om, mer n att jag har sett den p ntet, och lst lite. Men lr fungera bra, ta det bara stegvis fr det r ett stort hopp mellan msr till denna 450 maskinen, dvs skynda lngsamt och om du har mjlighet s ta hjlp av helifolk fr ev instllningar mm. =)
    Lycka till!
    EDF Pilot och Slinge bo! :P
    Google r en skmotor, Goggles r glasgon.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Jag har en KDS450 som r flugen och uppgraderad vid varje del som behvde bytas och har ett gng reservdelar som ingr. Matchande 7kanals radio etc. Allt som behvs fr att komma i luften med en instegs collective pitch heli i 450 storlek. Enda r att jag rekommenderar att skaffa nya LiPo (2200Mah 3s) d de som ingr r ngot puffiga.

ppen fr bud och finns i Gteborg (skickar ogrna)

(Slnger ven med en Gaui 250 som r i behov av lite krlek och reservdelar)

Annars ser Blade450 trevlig ut, Inget man kr tic-toc med direkt men god nog fr roll/loop inverterad hover etc.

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Hej!
    Jag glmde ju lite i rubriken sg jag nu hmm
    Helikoptern som jag tittar p heter blade 450 3d bnf basic.
    Sg att det fanns en som bara hette blade 450 ocks men den r det allts inte.
    Spelar kanske ingen roll eller?

Hr r en lnk p den jag hade tnkt mig i action i alla fall:
    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=Goq3KOZEYl8

Kan den vara lmplig tro?
    Verkar ju vara enkel att komma igng med,i stort stt bara binda och flyg vad jag lst mig till och den r ju billig nu
    Om det blir s att man kper sig en sn hr kan man flyga den p 3cells 2600mah lipos?
    Originallipon r 3 cells 2200mah!
    Anledningen till varfr jag frgar r att jag har 2st 2600mah liggandes.

Senast redigerat av darkling76 den 2013-03-05 klockan 22:41.

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb

Standard

Jess d hnger jag med p vilken heli det r , flybar gr ju att det blir lite mer instllningar p sjlva helikoptern, men inget som r svrt, bara man r beredd att lra sig. Flygklart rakt ur kartong har jag svrt att tnka mig att det r, ven om det str s fint p frpackningen man har ftt lra sig att det inte alltid r s, utan snarare regel n undantag att g igenom helin innan frsta start. De kan ju ha missat t.ex gnglsning p ngon viktig mutter te.x. S lnge reservdelar finns tillgngliga ser jag inget fel att du skaffar den helin alls, r ju vanligare p flten med T-rex o dess kloner, s kul med annat alternativ.
    Hur som, kr p som sagt, men lt ngon helikille/tjej titta ver koptern s att allt r okej innan frsta lyftet. 2600mAh borde fungera, det som kan vara r att de r en aning lngre n 2200mAh och kanske tar i huven, eller inte riktigt fr plats i ackfstet.. Vet inte hur blades fsten ser ut. Du fr prva

Mvh
    /K

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 842
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Modernare, lite mindre, dyrare och med E-Flites nya stabiliseringssystem svitt jag kan frst - http://shop.lindinger.at/product_inf...04&language=de
    Bara mottagaren som fljer med kostar 170 Euro och innehller stabiliseringen....
    ...fast Kenneth fr nog uttala sig om ven denna fr jag r ingen heli-flygare...
    Roger

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlgg
    Jess d hnger jag med p vilken heli det r , flybar gr ju att det blir lite mer instllningar p sjlva helikoptern, men inget som r svrt, bara man r beredd att lra sig. Flygklart rakt ur kartong har jag svrt att tnka mig att det r, ven om det str s fint p frpackningen man har ftt lra sig att det inte alltid r s, utan snarare regel n undantag att g igenom helin innan frsta start. De kan ju ha missat t.ex gnglsning p ngon viktig mutter te.x. S lnge reservdelar finns tillgngliga ser jag inget fel att du skaffar den helin alls, r ju vanligare p flten med T-rex o dess kloner, s kul med annat alternativ.
    Hur som, kr p som sagt, men lt ngon helikille/tjej titta ver koptern s att allt r okej innan frsta lyftet. 2600mAh borde fungera, det som kan vara r att de r en aning lngre n 2200mAh och kanske tar i huven, eller inte riktigt fr plats i ackfstet.. Vet inte hur blades fsten ser ut. Du fr prva

Mvh
    /K
    Hej Ken!
    Inte ltt i helikopterdjungeln om man r ny p att men nu har jag i alla fall bestllt en
    Den var ju billig om inget annat s flyger den s flyger den hehe
    Mina Hyperion 2600mah 45c r endast 3mm strre p hjden och 3mm p bredden och 2mm p lngden n e-flites lipo s man fr hoppas dom passar.
    Dremot vger dom 40 gram mer men det br vl g nd.
    Det blir ju en hel del mer flygtid om dom fr plats ocks.
    Jaja terstr att se helt enkelt.
    N som du sger s fr man kanske rkna med lite finjusteringar och kanske inte bara binda flyga som e-flite hvdar!
    Men men alltid lr man sig nt nytt om man fr skruva lite
    Tnkte jag skulle ha tag i ett trningsstll(kycklingstll ven kallat tydligen) s hr i brjan men lyckas inte hitta var man kan kpa ett.
    r det nn som vet s fr ni grna tipsa!
    Tack fr hjlpen allihop

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb

Standard

Kycklingstll r inte fel, det knpar du ihop av ngra lmpliga pinnar, typ kolfiber,tr, etc. De fr inte vga fr mycket bara.
    Stt en pingisboll i var nda och fst kalaset i stllen med gummiband eller buntband. =)
    Kolla annars rubinrc.se eller rchobby.se, som r mer renodlade kopter sidor, eller mft.nu rentav.

Alltid kul att lra sig ngot nytt, sjlv r jag fortfarande grn inom koptrar, och r ingen mstare p ngot stt. Bara delar med mig av det lilla jag frhoppningsvis kan bidra med )

Lycka till med spakandet!
    //Kenneth

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Ken1 du r snart veteran, tiden gr fort

Accarna borde inte vara ngra problem s lnge dom inte r fr tunga s cg'n hamnar fr lngt fram, r man d helt ny i hovringsvrlden s blir det extra jobbigt

r ganska sker p typ 98% att det r beastx som sitter p den , versionen med inbyggd mottagare, beastx r otroligt enkelt men som alla andra fblsystem s r det en liten trskel i brjan , ett mycket bra system till ett mycket bra pris.

kanon bra med kycklingstll men ta bort det s fort du har lite koll, stllet str balansen i maskinen lite s det blir bttre nr det ker av dock riktigt bra dom frsta lyften s du inte lyckas vlta den , vilket r ganska ltt
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 842
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jag r nog inte lika sker p att denna modell har beastx - http://www.bladehelis.com/Products/D...ProdID=BLH1650
    Dessutom r ju 450 ingen flybarless-heli.
    Dremot har denna modell - http://www.bladehelis.com/Products/D...ProdID=BLH4580 - den nya mottagaren med inbyggd beastx.
    Sen kan ju 450-modellen nd fungera bra.
    Roger

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Du har rtt.

Visste inte att dom hade gjort en flugsmlleversion av den. finns tydigen dom som gillar sdant
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb

Standard

Flugsmlle versionen var frst, FBL versionen kom ut bara fr ngot r sedan.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Missade den helt trodde det va deras frsta 450
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Hej igen!

I vntan p helikoptern s har jag gjort mig ett trningsstll nu utav 5mm bjrk/blompinnar(hade ingen kolfiber hemma) och s ritade jag upp och 3d-printade en centrumplatta fr att kunna dela p det.
    Hittade inga lmpliga bollar eller kulor sen slog det mig att sambons julgranspynt/plastkulor med lite ny lack p skulle bli perfekta med en diameter p 40mm hehe
    Nu nr jag ftt det klart s slog det mig att det kanske ska vara en speciell storlek p det till en 450 heli?
    Jag gjorde det i alla fall 520*520 mm i fyrkant.
    r det fr stort eller fr litet eller kanske rent av bra som det r?
    S hr ser det ut i alla fall och vikten blev 35 gram:

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0084.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	37458

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Storleken funkar nog det tror jag, r lite mer orolig fr att blompinnarna smller av , har varit med om att mittplattan gtt av och d flyger pinnarna jttefint upp i rotordisken och gr brasved av maskinen kanske blir liknande fenomen om pinnarna gr snder.
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    Storleken funkar nog det tror jag, r lite mer orolig fr att blompinnarna smller av , har varit med om att mittplattan gtt av och d flyger pinnarna jttefint upp i rotordisken och gr brasved av maskinen kanske blir liknande fenomen om pinnarna gr snder.
    Fy satans!
    Det vill man ju inte vara med om!
    Kanske skrast att kpa ett frn hobbybutiken istllet som man vet funkar.
    Tack fr infon!

//Pierre

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Hej igen.
    Nu har jag programmerat min dx6i till bladen enligt E-flites rekommenderingar fr intermediate.
    Men jag har hittat en instllning som jag inte begriper riktigt och det r i throttlecurve och i pitchcurve.
    Dr finns ngot som heter HOLD och dr str det 10% p alla 5 rader i throotlecurve.
    Likadant i pitchcurve men med olika vrden: 42% 46% 50% 75% 100%
    Vad betyder detta?
    Kan det vara s att med throotlehold brytaren p s varvar motorn upp till 10%? i s fall vad ska det vara bra fr?
    r dr nn som vet?

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Pitchkurvan lter som en hyffsat bra kurva fr normal hovring, om du vill f lite mer koll p det s borde du nog flyga ngonstans dr det finns en kunnig helikille, pitchen r ju hur mycket bladen r vinklade, vill man ha den lite lugnare s kan man snka 75% lite s hnder det inte lika mycket nr du rr lite p stickan.
    trottlecurve r helt enkelt hur mycket gas du ska ha p ett visst stlle p stickan. ska du tillex flyga inverterat framver s mste du se till s du ven har gas nr gasstickan r i sina nedre regioner.

Trottle hold r som om jag inte minns fel trolltlecut p flygplan. man stnger av motorn, i detta fall fr man 10% kvar vilket i mina ron lter dumt . trottleholden skall vara en skerhetsswtich som garanterar att motorn r avstngd.
    detta rddar ondiga reparationer d kan du f motorn att st still nr du krashar , d klarar sig mer drev m.m
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlgg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    Pitchkurvan lter som en hyffsat bra kurva fr normal hovring, om du vill f lite mer koll p det s borde du nog flyga ngonstans dr det finns en kunnig helikille, pitchen r ju hur mycket bladen r vinklade, vill man ha den lite lugnare s kan man snka 75% lite s hnder det inte lika mycket nr du rr lite p stickan.
    trottlecurve r helt enkelt hur mycket gas du ska ha p ett visst stlle p stickan. ska du tillex flyga inverterat framver s mste du se till s du ven har gas nr gasstickan r i sina nedre regioner.

Trottle hold r som om jag inte minns fel trolltlecut p flygplan. man stnger av motorn, i detta fall fr man 10% kvar vilket i mina ron lter dumt . trottleholden skall vara en skerhetsswtich som garanterar att motorn r avstngd.
    detta rddar ondiga reparationer d kan du f motorn att st still nr du krashar , d klarar sig mer drev m.m
    Tack fr hjlpen!
    Jag googlade lite och hittade lite info om dx6i och det verkar som vad jag kunde frst att 10% i throotlehold r detsamma som 0% allts motor av i dx6an.
    Hade nt att gra med (arm the esc).
    Ganska frvirrande men tror det ska vara s.
    Ska kolla igenom alla instllningar en gng till sen blir det till att testa lite hovring.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Ok. kanske r s ja. ven futaban har nn grns dr har jag sett. krde 0% ven nr jag hade dx6 knns bttre med 0

Lycka till med hovringen .stll ut en gopro eller liknande s vi fr se ocks
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande mnen

1. Nsta steg
    Av bosv i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2012-10-18, 20:36
  2. Nsta steg i heli flyg?
    Av Hartin i forum FPV Allmnt
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2012-05-08, 12:11
  3. Blade 450 - bra som nsta stegs helikopter?
    Av waqr i forum Helikopter
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2012-02-09, 10:06
  4. Svar: 29
    Senaste inlgg: 2012-01-31, 21:09
  5. Nsta steg (quadro)
    Av bosv i forum Quad
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2011-08-27, 16:32

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar