Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: E-flite Blade 450 bnf som nästa steg för nybörjaren?

  1. #1

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard E-flite Blade 450 bnf som nästa steg för nybörjaren?

    Hejsan!

    Jag är nybörjare på det här med helikopter och tänkte kolla med er om en blade 450 från e-flite kanske skulle kunna vara något att gå på?
    Verkar ju vara lätt att få tag på delar som lär behövas
    Har en del timmar i ryggen med en blade msr men det är också det enda men dock inga större problem att flyga den i alla fall!
    Såg nämligen att Lindinger säljer den för ca 1500:- spänn nu och blev lite sugen

    Kan det vara nåt tro?

    Mvh:Pierre

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kör i vind! Har för mig att det är ett BeastX system också så det är bara att köpa, bra prylar mao.
    Själva helin vet jag inte så värst mycket om, mer än att jag har sett den på nätet, och läst lite. Men lär fungera bra, ta det bara stegvis för det är ett stort hopp mellan msr till denna 450 maskinen, dvs skynda långsamt och om du har möjlighet så ta hjälp av helifolk för ev inställningar mm. =)
    Lycka till!

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har en KDS450 som är flugen och uppgraderad vid varje del som behövde bytas och har ett gäng reservdelar som ingår. Matchande 7kanals radio etc. Allt som behövs för att komma i luften med en instegs collective pitch heli i 450 storlek. Enda är att jag rekommenderar att skaffa nya LiPo (2200Mah 3s) då de som ingår är något puffiga.

    Öppen för bud och finns i Göteborg (skickar ogärna)

    (Slänger även med en Gaui 250 som är i behov av lite kärlek och reservdelar)


    Annars ser Blade450 trevlig ut, Inget man kör tic-toc med direkt men god nog för roll/loop inverterad hover etc.

  4. #4

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej!
    Jag glömde ju lite i rubriken såg jag nu hmm
    Helikoptern som jag tittar på heter blade 450 3d bnf basic.
    Såg att det fanns en som bara hette blade 450 också men den är det alltså inte.
    Spelar kanske ingen roll eller?

    Här är en länk på den jag hade tänkt mig i action i alla fall:
    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=Goq3KOZEYl8

    Kan den vara lämplig tro?
    Verkar ju vara enkel att komma igång med,i stort sätt bara binda och flyg vad jag läst mig till och den är ju billig nu
    Om det blir så att man köper sig en sån här kan man flyga den på 3cells 2600mah lipos?
    Originallipon är 3 cells 2200mah!
    Anledningen till varför jag frågar är att jag har 2st 2600mah liggandes.

    Mvh:Pierre
    Senast redigerat av darkling76 den 2013-03-05 klockan 22:41.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jess då hänger jag med på vilken heli det är , flybar gör ju att det blir lite mer inställningar på själva helikoptern, men inget som är svårt, bara man är beredd att lära sig. Flygklart rakt ur kartong har jag svårt att tänka mig att det är, även om det står så fint på förpackningen man har fått lära sig att det inte alltid är så, utan snarare regel än undantag att gå igenom helin innan första start. De kan ju ha missat t.ex gänglåsning på någon viktig mutter te.x. Så länge reservdelar finns tillgängliga ser jag inget fel att du skaffar den helin alls, är ju vanligare på fälten med T-rex o dess kloner, så kul med annat alternativ.
    Hur som, kör på som sagt, men låt någon helikille/tjej titta över koptern så att allt är okej innan första lyftet. 2600mAh borde fungera, det som kan vara är att de är en aning längre än 2200mAh och kanske tar i huven, eller inte riktigt får plats i ackfästet.. Vet inte hur blade´s fästen ser ut. Du får pröva

    Mvh
    /K

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Modernare, lite mindre, dyrare och med E-Flites nya stabiliseringssystem såvitt jag kan förstå - http://shop.lindinger.at/product_inf...04&language=de
    Bara mottagaren som följer med kostar 170 Euro och innehåller stabiliseringen....
    ...fast Kenneth får nog uttala sig om även denna för jag är ingen heli-flygare...
    Roger

  7. #7

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Jess då hänger jag med på vilken heli det är , flybar gör ju att det blir lite mer inställningar på själva helikoptern, men inget som är svårt, bara man är beredd att lära sig. Flygklart rakt ur kartong har jag svårt att tänka mig att det är, även om det står så fint på förpackningen man har fått lära sig att det inte alltid är så, utan snarare regel än undantag att gå igenom helin innan första start. De kan ju ha missat t.ex gänglåsning på någon viktig mutter te.x. Så länge reservdelar finns tillgängliga ser jag inget fel att du skaffar den helin alls, är ju vanligare på fälten med T-rex o dess kloner, så kul med annat alternativ.
    Hur som, kör på som sagt, men låt någon helikille/tjej titta över koptern så att allt är okej innan första lyftet. 2600mAh borde fungera, det som kan vara är att de är en aning längre än 2200mAh och kanske tar i huven, eller inte riktigt får plats i ackfästet.. Vet inte hur blade´s fästen ser ut. Du får pröva

    Mvh
    /K
    Hej Ken!
    Inte lätt i helikopterdjungeln om man är ny på att men nu har jag i alla fall beställt en
    Den var ju billig om inget annat så flyger den så flyger den hehe
    Mina Hyperion 2600mah 45c är endast 3mm större på höjden och 3mm på bredden och 2mm på längden än e-flites lipo så man får hoppas dom passar.
    Däremot väger dom 40 gram mer men det bör väl gå ändå.
    Det blir ju en hel del mer flygtid om dom får plats också.
    Jaja återstår att se helt enkelt.
    Nä som du säger så får man kanske räkna med lite finjusteringar och kanske inte bara binda å flyga som e-flite hävdar!
    Men men alltid lär man sig nåt nytt om man får skruva lite
    Tänkte jag skulle ha tag i ett träningsställ(kycklingställ även kallat tydligen) så här i början men lyckas inte hitta var man kan köpa ett.
    Är det nån som vet så får ni gärna tipsa!
    Tack för hjälpen allihop

    Mvh:Pierre

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Kycklingställ är inte fel, det knåpar du ihop av några lämpliga pinnar, typ kolfiber,trä, etc. De får inte väga för mycket bara.
    Sätt en pingisboll i var ända och fäst kalaset i ställen med gummiband eller buntband. =)
    Kolla annars rubinrc.se eller rchobby.se, som är mer renodlade kopter sidor, eller mft.nu rentav.

    Alltid kul att lära sig något nytt, själv är jag fortfarande grön inom koptrar, och är ingen mästare på något sätt. Bara delar med mig av det lilla jag förhoppningsvis kan bidra med )

    Lycka till med spakandet!
    //Kenneth

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ken1 du är snart veteran, tiden går fort

    Accarna borde inte vara några problem så länge dom inte är för tunga så cg'n hamnar för långt fram, är man då helt ny i hovringsvärlden så blir det extra jobbigt

    Är ganska säker på typ 98% att det är beastx som sitter på den , versionen med inbyggd mottagare, beastx är otroligt enkelt men som alla andra fblsystem så är det en liten tröskel i början , ett mycket bra system till ett mycket bra pris.

    kanon bra med kycklingställ men ta bort det så fort du har lite koll, stället stör balansen i maskinen lite så det blir bättre när det åker av dock riktigt bra dom första lyften så du inte lyckas välta den , vilket är ganska lätt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag är nog inte lika säker på att denna modell har beastx - http://www.bladehelis.com/Products/D...ProdID=BLH1650
    Dessutom är ju 450 ingen flybarless-heli.
    Däremot har denna modell - http://www.bladehelis.com/Products/D...ProdID=BLH4580 - den nya mottagaren med inbyggd beastx.
    Sen kan ju 450-modellen ändå fungera bra.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du har rätt.

    Visste inte att dom hade gjort en flugsmälleversion av den. finns tydigen dom som gillar sådant
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Flugsmälle versionen var först, FBL versionen kom ut bara för något år sedan.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Missade den helt trodde det va deras första 450
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej igen!

    I väntan på helikoptern så har jag gjort mig ett träningsställ nu utav 5mm björk/blompinnar(hade ingen kolfiber hemma) och så ritade jag upp och 3d-printade en centrumplatta för att kunna dela på det.
    Hittade inga lämpliga bollar eller kulor sen slog det mig att sambons julgranspynt/plastkulor med lite ny lack på skulle bli perfekta med en diameter på 40mm hehe
    Nu när jag fått det klart så slog det mig att det kanske ska vara en speciell storlek på det till en 450 heli?
    Jag gjorde det i alla fall 520*520 mm i fyrkant.
    Är det för stort eller för litet eller kanske rent av bra som det är?
    Så här ser det ut i alla fall och vikten blev 35 gram:


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0084.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	37458


    Mvh:Pierre

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Storleken funkar nog det tror jag, är lite mer orolig för att blompinnarna smäller av , har varit med om att mittplattan gått av och då flyger pinnarna jättefint upp i rotordisken och gör brasved av maskinen kanske blir liknande fenomen om pinnarna går sönder.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Storleken funkar nog det tror jag, är lite mer orolig för att blompinnarna smäller av , har varit med om att mittplattan gått av och då flyger pinnarna jättefint upp i rotordisken och gör brasved av maskinen kanske blir liknande fenomen om pinnarna går sönder.
    Fy satans!
    Det vill man ju inte vara med om!
    Kanske säkrast att köpa ett från hobbybutiken istället som man vet funkar.
    Tack för infon!

    //Pierre

  17. #17

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej igen.
    Nu har jag programmerat min dx6i till bladen enligt E-flites rekommenderingar för intermediate.
    Men jag har hittat en inställning som jag inte begriper riktigt och det är i throttlecurve och i pitchcurve.
    Där finns något som heter HOLD och där står det 10% på alla 5 rader i throotlecurve.
    Likadant i pitchcurve men med olika värden: 42% 46% 50% 75% 100%
    Vad betyder detta?
    Kan det vara så att med throotlehold brytaren på så varvar motorn upp till 10%? i så fall vad ska det vara bra för?
    Är där nån som vet?

    Mvh:Pierre

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Pitchkurvan låter som en hyffsat bra kurva för normal hovring, om du vill få lite mer koll på det så borde du nog flyga någonstans där det finns en kunnig helikille, pitchen är ju hur mycket bladen är vinklade, vill man ha den lite lugnare så kan man sänka 75% lite så händer det inte lika mycket när du rör lite på stickan.
    trottlecurve är helt enkelt hur mycket gas du ska ha på ett visst ställe på stickan. ska du tillex flyga inverterat framöver så måste du se till så du även har gas när gasstickan är i sina nedre regioner.

    Trottle hold är som om jag inte minns fel trolltlecut på flygplan. man stänger av motorn, i detta fall får man 10% kvar vilket i mina öron låter dumt . trottleholden skall vara en säkerhetsswtich som garanterar att motorn är avstängd.
    detta räddar onödiga reparationer då kan du få motorn att stå still när du krashar , då klarar sig mer drev m.m
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Pitchkurvan låter som en hyffsat bra kurva för normal hovring, om du vill få lite mer koll på det så borde du nog flyga någonstans där det finns en kunnig helikille, pitchen är ju hur mycket bladen är vinklade, vill man ha den lite lugnare så kan man sänka 75% lite så händer det inte lika mycket när du rör lite på stickan.
    trottlecurve är helt enkelt hur mycket gas du ska ha på ett visst ställe på stickan. ska du tillex flyga inverterat framöver så måste du se till så du även har gas när gasstickan är i sina nedre regioner.

    Trottle hold är som om jag inte minns fel trolltlecut på flygplan. man stänger av motorn, i detta fall får man 10% kvar vilket i mina öron låter dumt . trottleholden skall vara en säkerhetsswtich som garanterar att motorn är avstängd.
    detta räddar onödiga reparationer då kan du få motorn att stå still när du krashar , då klarar sig mer drev m.m
    Tack för hjälpen!
    Jag googlade lite och hittade lite info om dx6i och det verkar som vad jag kunde förstå att 10% i throotlehold är detsamma som 0% alltså motor av i dx6an.
    Hade nåt att göra med (arm the esc).
    Ganska förvirrande men tror det ska vara så.
    Ska kolla igenom alla inställningar en gång till sen blir det till att testa lite hovring.

    Mvh:Pierre

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Ok. kanske är så ja. även futaban har nån gräns där har jag sett. körde 0% även när jag hade dx6 känns bättre med 0

    Lycka till med hovringen .ställ ut en gopro eller liknande så vi får se också
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Nästa steg
    Av bosv i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 20:36
  2. Nästa steg i heli flyg?
    Av Hartin i forum FPV Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 12:11
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 10:06
  4. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 21:09
  5. Nästa steg (quadro)
    Av bosv i forum Quad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •