Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med Futaba F606FS mottagare??

  1. #1
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard Problem med Futaba F606FS mottagare??

    Hallå! Jag har just köpt mig en begagnad Futaba FX30 och till den förjde det med en F606FS FASST mottagare. Allt frid och fröjd så långt. Monterar in mottagaren i min 30cc Sbach, fixar så alla roder går rätt och åker ut till fältet för att testflyga. När jag startar motorn (DLE30V2) så får rodren spatt. Skevorna går tidvis ut i ändläge och höjdrodren fladdrar som asplöv en höstdag. Dessutom slår tändningen ifrån. på den sitter det en "remotswitch" utan namn.

    Åker hem, lite sur över att det inte funkar. Väl hemma flyttar jag runt det som går (accar sladdar och kontakter) så det separeras så mycket jag kan.

    Efter 2 dagars funderande och testande har jag nu dragit slutsatsen att: när tändsystemet ger en gnista till stiftet, så får mottagaren en störning via signalkabeln, vilket gör att "alla" roder rycker. Detta resulterar i att tändswitchen slår av strömmen till tändningen. Typ failsafe. VARFÖR?? Och finns det någon lösning?
    Jag har kört systemet med bara en standard futababrytare på tändningen och då har jag varken störningar eller motorstopp.
    Till saken hör att maskinen har flugit ca 80 timmar i nuvarande skick, dock med ASSANsystem och Kinesradio.
    Kan det räcka med att sätta en kondensator på mottagaren?? Eller är switchen skit?Mottagarfel? Ge mig lite tankar tack!

  2. #2

    Standard

    Jag skulle tro att det är fel på mottagaren.

    Men för att kolla om störningarna kommer in till mottagaren från kablarna eller in genom antennen kan du testa att starta motorn med ett extra batteri som bara är kopplat till motorn.
    Klubb: MFK-hudik

  3. #3
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Kör jag motorn helt "lös", bara batteri direkt till tändningen, så får jag inga störningar eller motorstopp. Tyvärr har jag ingen annan switch att koppla mellan mottagare och tändning heller.

  4. #4

    Standard

    Ingen vettigare kommentar heller än att fungerar det med assan så bör det fungera med fasst också. Antar du gjort det, men påminner ändå: räckviddskollat radion o mottagaren? Har mottagaren åkt in och ur plan så finns tex. möjlighet antenn skadad.
    Utgår från att du monterat mott. o antenner på samma ställe/sätt som med Assan, och inte närmare tändning tex.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Hej!

    606FS slutade tillverkas för ganska många år sedan och en anledning har jag för mig var att den var långsam att komma igång efter spänningsbortfall jämfört med 617fs och senare mottagare. Jag skulle sätta dit en annan nyare mottagare på en 30cc kärra. Sedan kan man fundera på om mottagaren är grundorsaken, men ett räckviddstest med motorn igång bör ge svar på den frågan.

    /Ingemar

  6. #6
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Är du snäll kan du låna en mottagare av mej o testa
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  7. #7
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    LAB! Jag hör av mig under lördaseftermiddan/kvällen. då kanske jag får bekräftat det jag misstänker, att killswitchen är kass....

Liknande ämnen

  1. Problem med mottagare till futaba
    Av lixxer i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 12:43
  2. Futaba mottagare!
    Av Carl i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 20:07
  3. Futaba mottagare problem
    Av poodi i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 18:11
  4. har problem med futaba mottagare.
    Av elcamel i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 10:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •