Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Starmax Panther F9 - hjälp!

  1. #1

    Standard Starmax Panther F9 - hjälp!

    Kämpar med att få min Starmax Panther att flyga. Köpte den då den skulle vara ett bra insteg till EDF - ser ju lovande ut när jag kollat olika forum och filmer etc. Första flygningen blev en katastrof då en kabel till motorn satt löst med glapp och inget drag i grejorna. Slutade i backen med uppbränd ESC. Andra försöket med en ESC på 30A gav härligt drag så upp kom jag men sen flaxade jag mest omkring. Mycket överstegrande men stall som resultat och självklart hård kontakt med isen. Flyger med ett 1300 mha bat. som gör att CG ligger lite långt fram.Tacksam för lite hjälp - roderutslag, EXPO, CG etc??

    Min tidigare erfarenhet av EDF är begränsad till en Tech One Neptune vinge som flyger som en dröm - även när det blåser (5-6 msek). Använder den som kameraplattform för en liten mikrokamera:
    http://www.youtube.com/watch?v=LayMy...ature=youtu.be

    /Pelle

  2. #2

    Standard

    Om du överstegrar så låter det snarare som att den är baktung, eller så gör du EDF nybörjarmisstaget #1, att du flyger den som du flyger en propellermaskin, en EDF vill ha fart och långa svepande svängar, en snabb sväng och den stannar upp i luften, sen är det kört ner i backen med noll roderverkan, den lilla fläkten orkar inte hämta upp fart tillräckligt snabbt, (gjorde själv det misstaget häromdan trots många timmar i luften med min Starmax Gripen, rollade, låg uppochner och skulle ta en upphämtande dyk ner mot marken och ner gick det, tappade så mkt fart i svängen att den var helt okontrollerbar och förvandlades till ett par stora frigolitbitar, elektroniken flög säkert 10 m bort.......).
    Flyger min Starmax Gripen med 1800 eller ibland 2200 mAh och den är rätt okänslig för tyngdpunkt.
    Kör med rekommenderat roderutslg enligt din manual, expo är en smaksak, jag kör utan.

  3. #3

    Standard

    Låter som en mycket bra förklaring - hade precis tagit en sväng med min RC Factory Flash 3D innan jag gjorde ett försök med Panthern. Så på den igen gen och långa svepande svängar...

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Du kan jämföra ett propellerflyg med en fotbollspelare och en jet/fläkt med en cyklist. Samma effekt in men den ena går fort och accelererar dåligt medan den andre går sakta men vänter tvärt och accar fort.

    Kolla på youtube hur den riktiga Panthern flög när det begav sig och försök efterlikna det :-)


  5. #5

    Standard

    Hej. Jag har en likadan och den hade jag trassel med i början, bland annat
    så losnade motorn ganska direkt. Nu flyger den bra om man håller fart på den,
    en 1330 acc räcker inte mer en ca: 4,5 minuter till den så man får landa i god
    tid för att slippa trava i snö efter den.

Liknande ämnen

  1. Ziroli F9F Panther sista fixet innan maden....
    Av Jensus i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 18:27
  2. Starmax MX-2
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 20:13
  3. Min Starmax Salamander
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 11:10
  4. BYGGTRÅD: Ziroli F9f Panther
    Av petera38 i forum Byggdagboken
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 20:29
  5. BYGGTRÅD: Ziroli F9f Panther
    Av petera38 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •