Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: En nybörjare presenterar sig.

  1. #1

    Standard En nybörjare presenterar sig.

    Hej alla flygentusiaster! Jag vill bara hälsa vänligt på er alla, för jag inser att jag kommer behöva några att ställa alla mina dumma frågor till.

    Äntligen har jag kommit ut ur garderoben. Började lite enkelt före jul och är nu helt uppslukad! Läser allt jag kan komma över och lite till. Är fullständig nybörjare på allt vad RC heter och allt runt omkring som det verkar som om man måste kunna. Har inte den minsta koll på lödning, elektricitet, balsabygge, klister, elektronik, radioantenner, sladdar, kontakter, batterier eller var man skaffar sig utrustning och delar. Det enda jag kan hyggligt är att flyga i simulator efter några tusen flygtimmar i alla möjliga hemdatorsimulatorer. Började med SubLogics Flight Simulator en gång i tiden. Och övar på RealFligth nu för att få lite ryggradskänsla i nervbanorna.

    Den praktik jag har på RC-flyg fram till i julas är ett par lektioner som jag och min frun tog med Bosse Gårdstad (hej hej Bosse!) för 15 år sedan samt en mycket kort flygtur med en trainer som så klart slutade i en krasch pga jag glömt att skruva fast något roder.

    Det har inte varit lätt att komma igång med denna hobby må jag säga! Jag har försökt många gånger allt sedan jag var grabb. Men det är märkligt många hinder i vägen för att kunna komma igång på ett vettigt sätt. Men kraschande plan, ekonomi och avsaknad av verktyg har varit det marigaste för mig. Men nu jäklar ska det bli flyga av! Har varit hos alla handlare i stan samt en handfull skumma internetbolag i tre värdsdelat för att införskaffa flygplan, radioaparater, telemetriprylar, bombplan, lödkolvar, jättesmå skruvmejslar, en massa lim, kardborrband och allt annat jag tror man behöver…

    Så här ser min plan över vad jag ska göra framöver ut. Lite av följande lista har jag klarat av sedan i julas. Men det mesta är kvar att utforska.


    1. Parkflyer för att flyga i trädgården
    2. Flyga en modell av B17, flygande fästning
    3. Flyga lågvingat WW2 jaktplan.
    4. Fota och filma från 50-100 meters höjd över mitt hus
    5. Flyga FPV
    6. Flyga FPV med en HUD och telemetri.
    7. Programmera drönare
    8. Flyga med drönaren till kollegans hus Huddinge, fota lite och flyga tillbaks (7 km tor).
    9. Programmera en drönare att fota och lära mig göra ortografis bilder.
    10. Sätta ihop en quadrokopter och få upp en systemkamera
    11. Sätta ihop en quadrokopter somkan programmeras att flyga fotouppdrag på 1 mil


    Ser fram mot en vår och sommar fylld med flygning och bygge!

    /Axel

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Första tre förslagen är ju lysande!Det är ungefär vad jag klarat av sen jag började!
    Åttan och elvan måste nog dessvärre gå bort,det är klart utanför lagens råmärken dessvärre..
    ..med råge..
    Men FPV kunnigt folk finns det gott om här så jag tror du kommit rätt,finns mycket att läsa upp sig på i FPV delen..
    Lycka till!
    Senast redigerat av bokis den 2013-03-12 klockan 15:02.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Helt rätt att börja med nån form av parkflyer men du får nog ha en väldigt stor trädgård om du skall lära dig flyga där...
    Sen tror jag att vännen Bokis avsåg punkt 8 och 11 avseende vad som går utanför lagens råmärken för där talar man om "inom synhåll" och då utan optiska hjälpmedel.
    Men kör igång med en lättflugen parkflyer - fast flyg på ett stort och öppet fält.
    Lycka till hälsar
    Roger

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    1, 3 och 4 check för egen del, började med flygplan (kört lite heli innan) i somras. Det är kul och man blir snabbt biten

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Nu vet jag inte exakt hur långt du kommit i lärandet men har du bara lite koll på det och vill ha nått litet att flyga med
    kan jag rekomendera Parzones krigsfåglar. har själv en wildcat , mycket lättflugen men ändå med lite fart i roll och sådant.
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6580
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Även jag har en Parkzone-fågel och visst är många av dom väldigt snälla att flyga men om jag förstått det rätt så är Axel total nybörjare så då är det nog den gamla vanliga rekommendationen nämligen en Easy Star eller nån av kopiorna. Sen som jag nämnde i förra inlägget - man behöver en stor yta och inte bara en trädgård när man skall flyga de allra flesta flymaskiner av parkflyer-typ. Och inte minst när man är nybörjare...
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    då rekomenderar jag bixler1.1 lättare maskin att flyga och mer krashtålig har jag inte hittat , och till ett grymt bra pris
    Hobbyking.com säljer dom. brukar finnas i tyskland .

    kör förövrigt fpv med den nuförtiden , så kanon att starta med och sedan att testa på fpv med.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Simon - får man fråga varför man inte skall köpa Bixler 2.0...
    Sen kan det nog vara bra att tipsa om vilket av alla utföranden som en nybörjare skall välja om han skall börja med en Bixler av nån version.
    Sen är det många som säger att det är snabbare att beställa från Holland än från Tyskland - om man har brådis...
    Roger

  9. #9

    Standard

    Det känns som att bixler 2.0 inte är lika stryktålig som föregångaren...

  10. #10

    Standard

    Brukar bli billigare överhuvudtaget att köpa flygplan ifrån holländska warehouse för frakten är MYCKET lägre än Kina.

    Du kan nog skippa 8 och 11 för som någon nämde så är det mot reglerna att flyga längre än LoS (line of sight).

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    En vinge av och hela nosen mos vid första markkänningen, brutal skillnad i hållbarhet, har båda men gillar 1an bättre dock är tvåan lite mer rollbar och lättare att kasta.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Standard

    Kul med alla tipsen!

    Jora, jag har hunnit med att flyga en del sen jag startade i julas. Dels övar jag med Bixler så ofta jag får chansen och har kraschat den otaliga gånger. Men den är verkligen ohyggligt lätt att tejpa ihop! Jag har även lyckats få upp en jättestor B17 och dessutom landat den några gånger (tills jag missade landningsbanan). Men den är lite för nervöst att flyga, så nu hänger den under taket tills jag har bättre koll.

    Vad det gäller att skicka upp drönare med last tänkte jag undersöka vad för tillstånd som krävs. Kanske inte ens är möjligt att få tillstånden till det. Känns rätt avlägset...

  13. #13

    Smile

    Hej AxelM8 och Välkommen!

    Jag är själv nybörjare (blåbär) i den här fantastiska hobbyn.

    Här en länk till vad lagen säger om FPV: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-lagar-ang-FPV

    Lycka till med hobbyn

    /Lasse
    Blåbär under inlärning med DJI F450, Naza + GPS och en Spektrum DX8.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AxelM8 Visa inlägg
    Vad det gäller att skicka upp drönare med last tänkte jag undersöka vad för tillstånd som krävs. Kanske inte ens är möjligt att få tillstånden till det. Känns rätt avlägset...
    Varför inte göra som alla "andra" och skita i allt vad tillstånd heter och bara köra. Målsmans tillstånd kanske är det som borde verkställas innan man kastar sig ut....vh/m

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag utgår från att du skämtar
    Men allvarligt talat och för tydlighetens skull: "Alla andra" skiter inte i lagar och förordningar och kör luftfartyg eller bil utan behörighet och/eller tillstånd.
    ironisk ja men common sense är det som gäller i denna sändarstyrda avart vh/m
    Senast redigerat av multipass den 2013-03-13 klockan 19:07.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Varför inte göra som alla "andra" och skita i allt vad tillstånd heter och bara köra. Målsmans tillstånd kanske är det som borde verkställas innan man kastar sig ut....vh/m
    Jag utgår från att du skämtar
    Men allvarligt talat och för tydlighetens skull: "Alla andra" skiter inte i lagar och förordningar och kör luftfartyg eller bil utan behörighet och/eller tillstånd.
    /Leif

  16. #16
    MattiasPaps avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    57
    Klubb
    Norra Upplands flygklubb

    Standard

    Om man inte använder "caller" vid fpv flygning när man flyger igenom goggels så går man inte längre under vanlig försäkring utan man ligger under luftfartsverkets regler istället. Bra att tänka på.
    "Team Pappen" Junior

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MattiasPap Visa inlägg
    Om man inte använder "caller" vid fpv flygning när man flyger igenom goggels så går man inte längre under vanlig försäkring utan man ligger under luftfartsverkets regler istället. Bra att tänka på.
    Höh? Berätta mer! Caller? Vad gäller för regler i så fall?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I norden är det såvitt jag förstått dessa få FPV-regler som vi har att förhålla oss till - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF...rstPersonView/
    Sen står det väl i princip samma sak i RCFFs regelverk:
    6. Flygning med videolänk (first person view, FPV) och/eller autonom flygning

    FPV-flygning och/eller autonom flygning får endast utföras så att den inte utsätter allmänheten för onödiga risker. Undvik därför särskilt att flyga över människor, bebyggelse och trafikerade vägar.

    Vid FPV-flygning, dvs. flygning med farkoster där piloten kontrollerar flygningen utan direkt ögonkontakt med farkosten exempelvis genom använding av videoglasögon, får flygningen inte ske på större avstånd än att piloten när som helst kan övergå till att observera farkosten visuellt utan andra optiska hjälpmedel än glasögon eller kontaktlinser avsedda för korrektion av nedsatt syn. Flygningen får inte heller genomföras så att farkosten vid något tillfälle skyms av hinder, exempelvis träd, byggnader och moln, som kan hindra piloten från att observera farkosten genom direkt ögonkontakt.

    Vid autonom flygning, dvs. flygning där farkostens styrs av någon form av autopilot ska flygningen ske så att pilotern närsomhelst kan återta den manuella kontrollen av farkosten och genom direkt ögonkontakt kan observera farkosten utan andra hjälpmedel än glasögon eller kontaktlinser avsedda för korrektion av nedsatt syn. Även vid denna typ av flygning gäller att farkosten inte vid något tillfälle får skymas av hinder, exempelvis träd, byggnader och moln, som kan hindra piloten från att observera farkosten genom direkt ögonkontakt.

    Det åligger piloten att säkerställa att all radiokommunikation, för styrning och exempelvis video och telemetri, sker på frekvensband och med utrustning i enlighet med Post- och telestyrelsens bestämmelser. Tänk på att det för vissa frekvensband och effekter krävs amatörradiocertifikat som utfärdas av Föreningen Experimenterande Svenska Radioamatörer (ESR), Sveriges Sändareamatörer (SSA) samt Frivilliga Radioorganisationen (FRO).

    Länk till Transportstyrelsens definition av UAS - http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

    Hur det förhåller sig försäkringsmässigt om man bryter mot regelverket har jag dock ingen aning om men visst kan det det finnas en risk att det kan påverka möjligheten till ersättning vilket ju är mycket allvarligt om det skulle inträffa en personskada då ersättningsbeloppen kan bli avsevärda.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2013-03-13 klockan 19:08.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •