Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Helikopterverktyg

  1. #1
    teamleaders avatar
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    255
    Blogginlägg
    16
    Jobb
    Arbetslös se presentationsblogg.
    Klubb
    F.n ingen alls men funderar på medlemskap i KMFK eller AKMG.

    Standard Helikopterverktyg

    Hej

    Jag ska snart iväg till kjell&Co eller Clas Ohlson och skaffa ett sånt där miniskruvset till helikoptrar, men vilka behövs? Såg ett 70 bitars set på classe för 200:- samt ett mindre skruvmejselset på Kjelle i Krom//Vanadium stål för 139:-. Vilket ska jag ta?

    Såg dessa hos Classe. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8984813436958.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	37603 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8873665757214.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	37604

    Finns det några Torx skruvar på en helikopter?
    Senast redigerat av teamleader den 2013-03-14 klockan 13:07.
    Mathias, simulatortränad.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Köp gärna ett lite dyrare om du har råd, de allra billigaste brukar ha en olidligt dålig kvalitet.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den "gula" har jag själv - ingen superkvalitet men det finns rätt många smådimensioner så man hittar i regel nån som passar. Det finns säkert vissa "standarddimensioner" och för dessa skall man säkert köpa verktyg av mycket bra kvalitet och inte nöja sig med dessa enklare nycklar.
    Roger

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    De absolut flesta helis jag har sett är insex (både mm och tum skala som är rätt snarlika i den storleken, använd rätt).

    Det kan vara bra att ha en grundläggande bits-sats men när du börjar skruva en del så kommer verktygen ta slut och dra runt huvuden på löpande band. När du vet exakt vilka dimensioner som är de mest använda på dina modeller rekommernderar jag VARMT att investera i högkvalitativa verktyg för de dimensionerna. Bits-satser funkar bra för lite allt i allo men inte slitage i längden enligt min erfarenhet.

    Denna använder jag till det mesta småpill som inte kräver tåliga verktyg
    http://www.clasohlson.com/se/Elektro...ft/Pr407432000


    Det är 0,8-2mm insex som används mest på heli, samt små söta muttrar. Oftast använder jag näbbtång till muttrarna.

    Om det är metriskt system på dina insexskallar så kan det vara bra att komplettera med denna eller bättre
    http://www.hobbex.se/sv/artiklar/mejslar-insex-set.html

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Häpp - då får jag backa lite på mina tidigare skriverier i denna tråd... Det är inte alls den gula satsen från Classe som jag har (fattar inte vad jag fick det ifrån) utan den sats som Fluf länkat till. Den innehåller som jag nämnt många olika dimensioner och det är bra att ha men som jag sa tidigare - när du vet vilka dimensioner du använder mest så köp kvalitetsverktyg för just dessa.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    VIlka vertyg som behövs beror på vilken helikopter det är frågan om.
    När jag monterade ihop min HK450Pro klarade jag mig utmärkt med följande verktyg:

    Insexmejslar 1,5 mm och 2 mm
    Kullänkstång
    Liten stjärnskruvmejsel (PH1)
    En liten skiftnyckel (4" eller 10 cm längd)

    Köp inte fler verktyg än du behöver och köp dessa av så hög kvalitet som du har råd med. Speciellt när det gäller insexmejslar lönar det sig att välja verktyg av hög kvalitet. Jag använder Hudy-mejslar som är tillräckligt bra för att inte man ska riskera att runddra skruvskallar.

Liknande ämnen

  1. Helikopterverktyg del 2
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-20, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •