Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dålig FPV uppsättning?

  1. #1

    Standard Dålig FPV uppsättning?

    Har läst en del att 1.2-1.3 vlänk fungerar mindre bra ihop med 2.4 radio, har även en Naza GPS som kan bråka med samma videolänk. FrSky verkar inte heller gilla videolänken..

    Är det läge att kanske byta ut mot 5.8? Har bara flugit 10-20 meter ifrån mig än så länge, inga längre utsvävningar. Har ett par FatShark RV922 brillor, men är mera sugen på att ha dem nyare med antenn direkt och slippa konka med allt annat som jag får göra nu... Hur som, vad tror ni om denna uppsättning? Är det rriskabelt att köra vidare på 1.3 länken med tanke på resterande komponenter?

  2. #2
    berthrsds avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    413
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

    Standard

    5.8 har avsevärt mycket kortare räckvidd, och i princip obefintlig genomträngningsförmåga. Beroende på vad du har för mål så rekommenderar jag 1,3 med lågpassfilter istället.

  3. #3
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Jag har inte provat med 1,2 själv. Jag har 5.8 men önskar att jag hade 1.2.

    Testa grejorna istället för att spekulera. Ställ din flygfarkost några meter upp i luften, typ på ett elhus eller carporten... och börja knata. Då får du en bild av hur långt det räcker. Rör mottagaren på olika håll och vinklar för att simulera att din flygfarkost vinklar sig.

    Om du ska byta så får du säkert enkelt sålt dina 1,2 grejor. Om du ska köpa 5.8 så tänk på att använda Immersions sändare, som är kompatibel med FatSharks inbyggda mottagare.
    Jag tror du kan efter-utrusta dina Fatsharks med 5,8-modul om du inte redan har det inbyggt.

    Men som sagt, räkna med kortare räckvidd på 5.8 (men bättre bild).

    /Magnus

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror det räcker med ett filter som berth säger , jag kör det med min futaba och även frsky mottagare och har inga bekymmer alls.
    Det jag tyckte mig upptäcka ibland va att nazagpsen tog lite längre tid på sig att låsa alla sattar annars inga bekymmer.

    Annars är vi nog rätt många som kan ta hand om dina 1,3 prylar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag flyger med 1, 280 MHz video, 2,4GHz radio (orangerx 9xr med dsm2modul och 1w booster). 7km som längst hittills.
    Har även en 5.8GHz länk från min basstation till brillorna (fatshark dominator) så jag slipper sladdarna.
    Funkar otroligt bra.


    Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

  6. #6

    Standard

    Jag har ett låg pass filter monterat, och har inte märkt av några störningar, har faktiskt ställt quaden iofs på marken och gått runt lite men ej märkt något. GPSen låser sateliter på ca 30 sek både med videolänken på och av. Verkar vara väldigt olika med hur mkt folk upplever 1.3 störning på GPS och 2.4. Jag får helt enkelt använda RTH och köra och se om man märker av något. Det jag saknar är att ha ett par standalone brillor med 1.3 och slippa alla kablar :P

    Tack för hjälpen, jag kör påoch se vart det lider.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    5,8GHz funkar förövrigt bra för multirotor eller om du inte satsar på långflygningar.
    Polarna kör 5,8GHz och frsky eller spektrum dx8, funkar det med men räckvidden är kortare och det flimrar ibland.

    Jag har aldrig flimmer...


    Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Ska nämna att det inte är länkarna som är begränsningen i mitt fall, det är drivaccen....

    Köp till 5,8GHz och gör som jag, länka från en basstation så får du wireless freedom.

    Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

  9. #9

    Standard

    Kruxet är ju att mina Fatshark RCV922 BASE har ingen inbyggd sändare så måste då köpa nya brillor för att få trådlöst. Och jag hade egentligen velat ha så lite som möjligt med mig när man ska iväg och slippa dra på allting. Flygtiden är ju ganska begränsad mellan 13-8 min..

    Denna uppsättning köptes för ett tidigare projekt och inte till min Quad.

  10. #10
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Att 1.2 har längre räckvidd än 5.8 råder det inga tvivel om men att det skulle vara dålig räckvidd på 5.8 håller jag inte med om.
    Jag får ut 5 km ur mitt HK 5.8 200mw utan problem.

    Största skillnaden mellan 1.2 och 5.8 är förmågan att penetrera träd/buskar och dyl. Men å andra sidan är det lite bättre bild på 5.8. Man måste helt enkelt avgöra själv vilka behov man har.
    Tycker också att det är en stor fördel med dom mycket små antennerna på 5.8 jämfört mot 1.2.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Att det skulle vara skillnad i bildkvalitet mellan olika frekvenser förstår jag inte riktigt hur man kan påstå? På vilket sätt? Jag ser ingen skillnad alls förutom att 5,8GHz har större tendens till att flimra till vid multi path interferens. Jag flyger flygplan, kompisarna kör med quad, hexa och flygplan och de kör bägge med 5,8GHz 600mW.



    Skickat från min Nexus One via Tapatalk 2

  12. #12
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Det är inte direkt ett påstående utan mer teknisk fakta.
    Tack vare större bandbredd på 5.8 får det plats mer bildinformation, eller färgdjup, vilket resulterar i bättre bild, det är dock inga stora skillnader vi pratar om.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag tycker iallafall man ser skillnad. känns som 5,8an blev bättre färger på 1,3 blir lite matt.
    sen kan det ju vara så att man bara inbillar sig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    2
    Klubb
    Karlstad Flygfält

    Standard

    Någon som skall sälja sina fatshark base så är ja intresserad,,,,

Liknande ämnen

  1. Spektrum dx7 dålig räckvidd
    Av Peterax i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 07:45
  2. Dålig film
    Av Totte i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 11:00
  3. Dålig Service
    Av mats@670627.se i forum Allmänt och Tips
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •