Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nybörjarfråga: mod 1 till mod 2

  1. #1

    Standard Nybörjarfråga: mod 1 till mod 2

    Hej
    Har spontan köpt en HK FP100 från Hobbyking, helt utan koll på detta med RC heli (förutom min 99:- coax från Rusta).


    Hamnade av en slump på Hobbyking och slog till.
    Mod1 lät ju rimligast (trodde det kanske hade med frekvenser att göra eller nåt från när jag körde bil för 20 år sedan..) men efterhansforskning har visat att jag borde köpt mod 2 samt att det tillkommer en hel del extraavgifter ...

    Så frågan är vad jag kan göra:
    -Bygga om på något sätt?
    -Köpa en till med mod 2 och ha den första som reservdel?
    -Köpa en radio som kan mixa om kanalerna på något sätt och går att koppla med helin? Pris och var köper man och vad?
    -Öva på koordinations förmågan och köra mod 1...

    De sista är minst intressant...

    Tacksam för tips


    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    En del apparater är ganska lätta att möblera om till från Mode1 till Mode2, samt att man behöver ändra inställningar i radion.

    Om du berättar exakt vilken utrustning du har köpt så blir det nog lättare för oss att hjälpa

    Inget är omöjligt

  3. #3

    Standard

    Detta är vad jag införskaffat:
    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...de_1_RTF_.html


    Eftersom det finns två varianter, en mod 1 och en mod 2 så jag antar att det inte bara är en 'knapp' för att byta.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det ser ju ut som att det är en programmerbar sak eftersom den har en display.
    Då finns det antagligen mode med i någon meny.
    Det som man kan behöva göra är att ta bort bakstycket och flytta en fjäder mellan högra och vänstra spaken.

    Kolla om det finns någon händig modellflygare i närheten av där du bor så kan du nog få hjälp. Det är inte helt ovanligt att man får meka lite om man själv eller någon i klubben köpt fel.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det ser ju ut som att det är en programmerbar sak eftersom den har en display.
    Då finns det antagligen mode med i någon meny.
    Det som man kan behöva göra är att ta bort bakstycket och flytta en fjäder mellan högra och vänstra spaken.

    Kolla om det finns någon händig modellflygare i närheten av där du bor så kan du nog få hjälp. Det är inte helt ovanligt att man får meka lite om man själv eller någon i klubben köpt fel.
    Låter ju bra, får vänta och se hur det sett ut när jag fått hem grejerna.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  6. #6

    Standard

    Tror dessvärre inte just den kontrollen går att programmera om till mode2.. det är möjligen om man flyttar högra och vänstra spaken isåfall som redan har nämnts.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Tror dessvärre inte just den kontrollen går att programmera om till mode2.. det är möjligen om man flyttar högra och vänstra spaken isåfall som redan har nämnts.
    Lyckades hitta manualen på nätet och det verkar inte gå som sagt.
    Så får försöka koppla om i kontrollen + flytta en fjäder eller liknande.

    Sitter moden i kontrollen eller i helikoptern? Om det är kontrollen och man skulle köpa en separat, vad skulle ni rekommendera? Behöver ju ingen expertpryl utan något helt OK, prisvärt och kan funka till även nästa helikopter?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Mode1/2/3 etc är i radion.

    Du kan,
    1. Lära dig flyga Mode1 (få i Sverige gör det), ingen nackdel annat än att du får problem med att låna andras radio etc.
    2. Löda om kablaget mellan potentiometrarna, ingen big deal.
    3. Skaffa en separat sändare med FlySky modul och binda med helikoptern, tex en Turnigy 9x (dock inte 9xr då den inte har någon FlySky modul ännu).

    Dvs denna radion https://www.hobbyking.com/hobbyking/...Firmware_.html

    Om jag har läst rätt, verifiera själv innan några åtgärder

  9. #9

    Standard

    Fick svar från hobbyking där de sa att det är lätt att modifiera kontrollen själv, fick till och med en tids uppskattning på 20 min helt ovetande om min mekförmåga :-)



    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  10. #10
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Eftersom det är från HK så lär det nog gå. Tror inte de skulle producera två olika i fabriken. Det kostar pengar
    - Zeitgeist -

  11. #11

    Standard

    Fick hem grejerna igår. (blev ingen moms på grejerna denna gång).

    Kan konstatera att simultanförmågan inte är tillräcklig för att flyga mod1...

    Skruvade glatt isär radion för att koppla om men spakarna var fastjutna på kretskort så det blir inte lätt att fixa.

    Lösningen blir nog att beställa en ny i mod 2. Har sett att man kan köpa den från banggood.com för 250:- inkl frakt (350 på HK). Så inte värt att jävlas och så får jag en reservheli på köpet.

    Bara lång väntan, får se om man hinner vänja sig med mod 1, så man inte kan mod 2 heller innan den nya kommer...

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Fast du skrev ju längre ner "Fick svar från hobbyking där de sa att det är lätt att modifiera kontrollen själv".
    Då borde det gå. Kan du inte bara maila Hobbyking och höra om de har nån instruktion eller länk till nån som gjort ändringen från mode 1 till mode 2 på just den radion?
    Här t ex var det en som ändrat den sändaren från mode 1 till mode 2, men lödkolv behövs...
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...e#post24244637

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2013-04-12 klockan 16:38.

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga om iCharger 206B
    Av Deep Purple i forum Batterier och Laddare
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 12:14
  2. Nybörjarfråga
    Av Edenberga i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 09:16
  3. Nybörjarfråga
    Av Nyss_lyft i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 12:17
  4. Nybörjarfråga-räkna drivlina
    Av Gramse i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 12:23
  5. Nybörjarfråga
    Av banana i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •