Reklam

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

mne: Frskringsbolaget vrderingar ang Modellflyg!!hr&hpna!!

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard Frskringsbolaget vrderingar ang Modellflyg!!hr&hpna!!

Brjar nrma sig avslut frn min kllarbrand i december,skaderegleraren p folksam visste inte hur hon skulle vrdera allt mitt modellflyg.hon kontaktade en reglerare i Stockholm som hnvisade hit.http://www.eskader.se/sv/content/4-om-oss

Hr och hpna ver svaret hon fick!!!
    Tydligen s sger Eskader s hr.Modellflyg r inte vrt ngot!!det r s liten grupp i sverige som hller p med detta s man vrderar sakerna till 25%!!!hr och hpna!!!!!!
    Vad fan sger man?vad gr man?Tre nya maskiner som r flugna en gng vardera.minst 35tkr bara dr.....
    Knner mej ganska s maktls just nu......
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottrer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,gr som ett skllat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,frsedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i ldan nnu...saito 91 skall i denna

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Kan man inte begra second oppinion?

Om Bolaget anvnder sig av en oberoende fr att vrdera, kan du inte beropa en annan oberoende fr vrdering?

Standard

Vad i helvete frgar dom en tg och ngmaskinsaffr nr det gller vrdering av modellflyg. Tror jag kokar, vnd dig till till ditt frskringsbolag igen och begr en second oppinion som Fluff skrev .

Standard

Absolut ska du begra en annan vrderingsman. Eskader hller p med ngmaskiner och gamla modelltg. Dessutom s r nog antalet RC entusiaster som r organiserade rtt stort - kolla bara antalet som r anslutna till detta forum.

Du kan nog pst att Eskaders sikt r ytterst okvalificerad och inte representativt i det hr rendet ven om de uppger sig fr att vara vrderingsmn utsedda av Sthlms Handelskammare.

Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Dom kunde lika grna frgat en blomsterhandel! N ge dig inte, krv en annan vrderare som har lite koll p vad det handlar om.
    MVH/Christer

Bttre lite skit i hrnen n ett rent hellvete

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

Jod nnu r inte sista ordet sagt i denna frga!! Nu har dom tagit faan i bten!nu gller det fr dom att prova ro han i land ocks! Har provat att ska herrarna p Eskader,men utan framgng.Men jag har ett rejlt ess i rockarmen..har en bekant som r en ganska s duktig advokat hr i Jmtland,har pratat med honom igr! Han ska hjlpa mej
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottrer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,frsedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i ldan nnu...saito 91 skall i denna

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb

Standard

St p dig Lennart.

Min erfarenhet nr det gller ersttning frn frskringsbolag r att det man bygger sjlv, det vrderar dom i princip till noll med motivering att det r en hobby. Vad det gller ARF:er s utgr man ifrn vad du ftt betala fr modellerna men man br ha sparat kvitton. Frskringsbolagen gr naturligtvis nedskrivning beroende p hur gammal modellerna r.

Vad det gller elektroninken ska det absolut tas med i kravet fr ingen kan krva att det skall teranvndas om de har varit med om ett haveri likvl som en brand. Tror inte att frskringsbolagen kan tnka sig att erstta en skada vid en eventuell olycka som orsakats av teranvnd elektronisk utrustning.

Vad jag frstr s skall vl frskringsbolaget se till att teranskaffa det som r skadat vid en brand.....eller
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Du kanske skulle be frskringsbolaget kolla p kp/slj av beg modellflygplan p ebay osv. Kolla om du hittar nt likande som du hade t ex p ebay Tyskland. Rtt hga priser ibland p beg, det r ju ett bra exempel p vad "marknaden" r villig betala som man skulle kunna ha som en av flera vrderingsgrunder.
    Sen fr man hlla i minnet att frskringsbolag r som vilket vinstrivande fretag som helst, de vill frsts betala ut s lite som mjligt s de tjnar s mycket som mjligt och i sakens natur ligger vl att de nskar vrdering frn "kllor" som vderar lgt. Att be Eskader om info vid vrderingen vore lite som att g till en bilhandlare och frga vad en hembyggd bt r vrd. Fel bransh.

/Bo

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    166
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Tidaholms MFK

Standard

Du vet vl att uttrycket r Folkskam, inte fr inte fy fn. Ha DE. B-

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 833
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det r ju rimligen vad det skulle kosta dig att teranskaffa grejorna som r intressant - inte nn form av phittat vrde om du skulle vilja slja grejorna. Och mnga av vra saker r ju inte s vanligt frekommande som begagnade s det knns ju vldigt mrkligt att vrdera dina grejor efter en begagnatmarknad som kanske inte ens finns fr just dina prylar. Du fr vl krva att frskringsbolaget tar fram dessa billiga (25 % av nyvrdet) grejor s att du kan kpa dom fr det priset -lyckas dom inte med det s fr dom vl pynta ut med vad det kostar att handla nytt - kanske med ngot lite ldersavdrag om det r ldre prylar...
    Som sagt - st p dig !
    Roger

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Det finns mnga vrderare som inte har koll p lget s ge inte upp!

Jag kmpade i ett halvr fr att f ut rtt ersttning p min Corrado Vr6a som just d va vrd 65-70 000
    jag blev erbjuden 25000 fr att det va vad den modellen kostade som han sa , i slutndand visade det sig att modellen han
    kikade p inte ens funnits ngon registrerad i sverige , det va frst d jag fick igenom allt och dom reparerade skador som
    gick p 65000. skickade in annonser och frklaringar p modell och priser.

kr hrt! ett nej av en frskringsfirma r bara ett frsk fr dom att slippa kostnader .
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

Lyckades f tag p denna Peter som han heter p Eskader idag,och vilket gensvar jag fick!! Jag har svrt att skriva att ngon r en stor jvla idiot!! men det kan man lugnt pst att denna man r.Han var fullkomligt rabbiat i telefonen!ofrskmd,och riktigt stor i kften!Har det inte varit s lngt ner till Stockholm s skulle jag ha satt mej i bilen och kt ner,detta fr att lra karlsloken folkhyfs och social kompetens! Han hade minsann inte vrderat mina saker,n sa jag det har du inte.Men du har gett folksam ett svar att sakerna bara r vrda 25% sa jag.jo det var dom vrd,inget mera punkt slut sa han!! Sedan vart han arg och frga vad jag ville??ja vad tror du sa jag!! sedan sger han pltsligt flera gnger,jag bjuder p det hr!!vad d bjuder??jo han tid var tydligen vldigt viktig och vrdefull.jag bjuder p det hr!!fr att i nsta sekund bli storfrbannad p mej,detta fr du ta med ditt frskringsbolag!!jo,jag hller p med det sger jag.Men jag vill veta var du fr dessa 25%ifrn sger jag.Svaret jag fr r av honom,nu blir jag riktigt frbannad!! sedan slnger idioten p luren i rat p mej!!
    Ngon som vet vem detta stolpskott r???hade gjrna velat trffa honom mellan fyra gon......

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb

Standard

Bra att du ringde honom p Eskader, nu kanske han passar sig fr att gra ngra uttalande till frskringsbolaget nsta gng han blir tillfrgad om ngot som han inte begriper sig p.

Undrar om stolpskottet kan rkna med ngra nya kunder frn hobbyister om de fr reda p detta.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

Det hoppas jag att han inte skall rkna med, hller nu p att snoka rtt p alla modelltgforum osv. Ska skriva p dessa vilken trevlig mnniska han r!!

Standard

Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlgg
    Det hoppas jag att han inte skall rkna med, hller nu p att snoka rtt p alla modelltgforum osv. Ska skriva p dessa vilken trevlig mnniska han r!!
    Dig vill man inte bli ovn med.

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

Ingen fara,jag r en snll mnniska! Men nr man slnger p telefon i rat och inte trs st fr vad man sagt!! D brinner 25amperen av!!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Frskringar r inte bttre n man sjlv kan eller vgar hrja! Jag har alltid ftt ut nya prylar nr det gller glasgon och modellflyg med motiveringen att prylarna ALLTID hlls i nyskick. I vissa fall r ju modellflygprylar bttre med lite tid p nacken n nya. Exempelvis en byggd byggsats flyger bttre n en obyggd, en flugen och intrimmad modell r mera vrd en en otrimmad, en inkrd motor gr bttre n en helt ny. Jag tror de flesta kan hlla med mig om att det r sant.

Jag har aldrig krvt betalt fr nedlagda tiden utan haft det argumentet att pruta med, dvs att de kommer billigt undan med nypriset eftersom jag bjuder p min tid jag lagt ner. Sen fr man helt enkelt st p sig oavsett vad ngon vrderare tycker.

Standard

Trkigt det dr men fr hoppas det lser sig fr dig. Hur fungerar det egentligen med frskring om jag kraschar mitt plan?

webmaster RCFF - Administratr DanneGs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

Standard

Hmm. Enligt folksam ska man ju vlja just dem fr att frskra sina rc modeller s de borde ju veta vrdet fr dem.

http://www.youtube.com/watch?v=GO0Zn3LI0QQ

Skickat frn min GT-N7105 via Tapatalk 2
    /Daniel Gustafsson

Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Bt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    253
    Jobb
    taxifrare,modellflygare
    Klubb
    re molanda flygfrening

Standard

Intressant var har du lst detta?? Mste ju prova att anvnda det som argument

Liknande mnen

1. BorrHl och Modellflyg
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 17
    Senaste inlgg: 2011-01-20, 18:44
  2. Modellflyg i Tingsryd 17/6
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2009-06-21, 18:20
  3. Modellflyg i Ryssland
    Av Jakob i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0