Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Försäkringsbolaget värderingar ang Modellflyg!!hör&häpna!!

  1. #1

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard Försäkringsbolaget värderingar ang Modellflyg!!hör&häpna!!

    Börjar närma sig avslut från min källarbrand i december,skaderegleraren på folksam visste inte hur hon skulle värdera allt mitt modellflyg.hon kontaktade en reglerare i Stockholm som hänvisade hit.http://www.eskader.se/sv/content/4-om-oss

    Hör och häpna över svaret hon fick!!!
    Tydligen så säger Eskader så här.Modellflyg är inte värt något!!det är så liten grupp i sverige som håller på med detta så man värderar sakerna till 25%!!!hör och häpna!!!!!!
    Vad fan säger man?vad gör man?Tre nya maskiner som är flugna en gång vardera.minst 35tkr bara där.....
    Känner mej ganska så maktlös just nu......
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kan man inte begära second oppinion?

    Om Bolaget använder sig av en oberoende för att värdera, kan du inte åberopa en annan oberoende för värdering?

  3. #3

    Standard

    Vad i helvete frågar dom en tåg och ångmaskinsaffär när det gäller värdering av modellflyg. Tror jag kokar, vänd dig till till ditt försäkringsbolag igen och begär en second oppinion som Fluff skrev .

  4. #4

    Standard

    Absolut ska du begära en annan värderingsman. Eskader håller på med ångmaskiner och gamla modelltåg. Dessutom så är nog antalet RC entusiaster som är organiserade rätt stort - kolla bara antalet som är anslutna till detta forum.

    Du kan nog påstå att Eskaders åsikt är ytterst okvalificerad och inte representativt i det här ärendet även om de uppger sig för att vara värderingsmän utsedda av Sthlms Handelskammare.

  5. #5
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Dom kunde lika gärna frågat en blomsterhandel! Nä ge dig inte, kräv en annan värderare som har lite koll på vad det handlar om.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  6. #6

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Jodå ännu är inte sista ordet sagt i denna fråga!! Nu har dom tagit faan i båten!nu gäller det för dom att prova ro han i land också! Har provat att söka herrarna på Eskader,men utan framgång.Men jag har ett rejält ess i rockarmen..har en bekant som är en ganska så duktig advokat här i Jämtland,har pratat med honom igår! Han ska hjälpa mej
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Stå på dig Lennart.

    Min erfarenhet när det gäller ersättning från försäkringsbolag är att det man bygger själv, det värderar dom i princip till noll med motivering att det är en hobby. Vad det gäller ARF:er så utgår man ifrån vad du fått betala för modellerna men man bör ha sparat kvitton. Försäkringsbolagen gör naturligtvis nedskrivning beroende på hur gammal modellerna är.

    Vad det gäller elektroninken ska det absolut tas med i kravet för ingen kan kräva att det skall återanvändas om de har varit med om ett haveri likväl som en brand. Tror inte att försäkringsbolagen kan tänka sig att ersätta en skada vid en eventuell olycka som orsakats av återanvänd elektronisk utrustning.

    Vad jag förstår så skall väl försäkringsbolaget se till att återanskaffa det som är skadat vid en brand.....eller
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Du kanske skulle be försäkringsbolaget kolla på köp/sälj av beg modellflygplan på ebay osv. Kolla om du hittar nåt likande som du hade t ex på ebay Tyskland. Rätt höga priser ibland på beg, det är ju ett bra exempel på vad "marknaden" är villig betala som man skulle kunna ha som en av flera värderingsgrunder.
    Sen får man hålla i minnet att försäkringsbolag är som vilket vinstrivande företag som helst, de vill förstås betala ut så lite som möjligt så de tjänar så mycket som möjligt och i sakens natur ligger väl att de önskar värdering från "källor" som väderar lågt. Att be Eskader om info vid värderingen vore lite som att gå till en bilhandlare och fråga vad en hembyggd båt är värd. Fel bransh.

    /Bo

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Du vet väl att uttrycket är Folkskam, inte för inte fy fn. Ha DE. B-Å

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är ju rimligen vad det skulle kosta dig att återanskaffa grejorna som är intressant - inte nån form av påhittat värde om du skulle vilja sälja grejorna. Och många av våra saker är ju inte så vanligt förekommande som begagnade så det känns ju väldigt märkligt att värdera dina grejor efter en begagnatmarknad som kanske inte ens finns för just dina prylar. Du får väl kräva att försäkringsbolaget tar fram dessa billiga (25 % av nyvärdet) grejor så att du kan köpa dom för det priset -lyckas dom inte med det så får dom väl pynta ut med vad det kostar att handla nytt - kanske med något lite åldersavdrag om det är äldre prylar...
    Som sagt - stå på dig !
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det finns många värderare som inte har koll på läget så ge inte upp!

    Jag kämpade i ett halvår för att få ut rätt ersättning på min Corrado Vr6a som just då va värd 65-70 000
    jag blev erbjuden 25000 för att det va vad den modellen kostade som han sa , i slutändand visade det sig att modellen han
    kikade på inte ens funnits någon registrerad i sverige , det va först då jag fick igenom allt och dom reparerade skador som
    gick på 65000. skickade in annonser och förklaringar på modell och priser.

    kör hårt! ett nej av en försäkringsfirma är bara ett försök för dom att slippa kostnader .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Lyckades få tag på denna Peter som han heter på Eskader idag,och vilket gensvar jag fick!! Jag har svårt att skriva att någon är en stor jävla idiot!! men det kan man lugnt påstå att denna man är.Han var fullkomligt rabbiat i telefonen!oförskämd,och riktigt stor i käften!Har det inte varit så långt ner till Stockholm så skulle jag ha satt mej i bilen och åkt ner,detta för att lära karlsloken folkhyfs och social kompetens! Han hade minsann inte värderat mina saker,nä sa jag det har du inte.Men du har gett folksam ett svar att sakerna bara är värda 25% sa jag.jo det var dom värd,inget mera punkt slut sa han!! Sedan vart han arg och fråga vad jag ville??ja vad tror du sa jag!! sedan säger han plötsligt flera gånger,jag bjuder på det här!!vad då bjuder??jo han tid var tydligen väldigt viktig och värdefull.jag bjuder på det här!!för att i nästa sekund bli storförbannad på mej,detta får du ta med ditt försäkringsbolag!!jo,jag håller på med det säger jag.Men jag vill veta var du får dessa 25%ifrån säger jag.Svaret jag får är av honom,nu blir jag riktigt förbannad!! sedan slänger idioten på luren i örat på mej!!
    Någon som vet vem detta stolpskott är???hade gjärna velat träffa honom mellan fyra ögon......
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  13. #13
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Bra att du ringde honom på Eskader, nu kanske han passar sig för att göra några uttalande till försäkringsbolaget nästa gång han blir tillfrågad om något som han inte begriper sig på.

    Undrar om stolpskottet kan räkna med några nya kunder från hobbyister om de får reda på detta.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #14

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Det hoppas jag att han inte skall räkna med, håller nu på att snoka rätt på alla modelltågforum osv. Ska skriva på dessa vilken trevlig människa han är!!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Det hoppas jag att han inte skall räkna med, håller nu på att snoka rätt på alla modelltågforum osv. Ska skriva på dessa vilken trevlig människa han är!!
    Dig vill man inte bli ovän med.

  16. #16

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Ingen fara,jag är en snäll människa! Men när man slänger på telefon i örat och inte törs stå för vad man sagt!! Då brinner 25amperen av!!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Försäkringar är inte bättre än man själv kan eller vågar härja! Jag har alltid fått ut nya prylar när det gäller glasögon och modellflyg med motiveringen att prylarna ALLTID hålls i nyskick. I vissa fall är ju modellflygprylar bättre med lite tid på nacken än nya. Exempelvis en byggd byggsats flyger bättre än en obyggd, en flugen och intrimmad modell är mera värd en en otrimmad, en inkörd motor går bättre än en helt ny. Jag tror de flesta kan hålla med mig om att det är sant.

    Jag har aldrig krävt betalt för nedlagda tiden utan haft det argumentet att pruta med, dvs att de kommer billigt undan med nypriset eftersom jag bjuder på min tid jag lagt ner. Sen får man helt enkelt stå på sig oavsett vad någon värderare tycker.

  18. #18

    Standard

    Tråkigt det där men får hoppas det löser sig för dig. Hur fungerar det egentligen med försäkring om jag kraschar mitt plan?

  19. #19
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Hmm. Enligt folksam ska man ju välja just dem för att försäkra sina rc modeller så de borde ju veta värdet för dem.

    http://www.youtube.com/watch?v=GO0Zn3LI0QQ

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  20. #20

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Intressant var har du läst detta?? Måste ju prova att använda det som argument
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Liknande ämnen

  1. BorrHål och Modellflyg
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 18:44
  2. Modellflyg i Tingsryd 17/6
    Av Sigun i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 18:20
  3. Modellflyg i Ryssland
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 17:34
  4. Bj’s Modellflyg 1 år
    Av Bj i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 06:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •