Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Är min flygning laglig här?

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Är min flygning laglig här?

    Rangecheck gjort (minimum 900m med omgivande 2,4GHz störningar)
    Telemetri för signalstyrka med larm.
    Failsafe med: stäng av motor, roder vänster, gyro headhold på skevroder, flaps ner, höjdroder neutralt

    Höll mig hela tiden ovanför fotbollsplanerna.

    Kommer inte göra det igen, var svårt att låta bli att klättra i höjd när jag väl var där.



    Så frågan är: Vilka lagar bröt jag mot egentligen?

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tyngdlagen?
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är alltid smart att kolla med närmsta flygplats vilken höjd som gäller. Ring kontrolltornet så får du reda på vad som gäller om du är osäker.
    Det finns fina kartor med stråk man ska undvika.
    Är man utanför stråken så gäller det att man har koll på att det inte finns några sportflygare man kan kollidera med.
    Är man på ett modellflygfält så har de (sportflygarna) för det mesta väldigt bra koll men över en fotbollsplan förväntade de sig knappt någonting högt i luften, men å andra sidan så flyger de inte heller allt för lågt över tät bebyggelse.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tänkte mest att detta är trots allt mitt i staden. Jag gjrde allt för att försäkra mig om att jag inte tappad ekontrollen, men om en olycka skulle vara framme skulle planet kunna hamna var som helst i befolkad och trafikerad miljö. Mest den biten jag var nervös för.

  5. #5

    Standard

    Stadsflygning, över 125 meter, etc från heden. Skulle personligen aldrig flyga där. Att säga att du försöker göra det säkert är en motsägelse i sig med tanke på vart du flyger. Vart du än dimper ner så är det dåligt.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom du frågar efter vad vi tycker så är väl detta ett skolexempel på ett mycket dåligt val av "flygplats". Huruvida den är laglig eller ej kan jag inte svara på men det berömda sunda förnuftet borde nog fått lite större plats här...
    Att flyga mitt i stan över människor och bilar är nog det vi allra mest måste avhålla oss ifrån för att inte skapa olycksrisker, olyckor och efter detta eventuella restriktioner som kan drabba modellflygkollektivet.
    Oavsett hur säker du är som flygare så finns alltid risken för tekniska problem och mitt i stan lär det ju om inte annat vimla av 2,4 GHz-sändare av olika slag. Att du gjort rangecheck före är ju ingen garanti för att det inte kan uppkomma störningar under din flygning. Jag tycker egentligen att du borde ta bort filmen ur tråden för att inte inspirera främst nybörjare till flera sådana flygningar.
    Roger

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Absolut, det är olämpligt jag håller med och därför jag inte kommer att göra det igen. Jag aspirerar inte till TemBlackSheep eller liknande, och är väldigt skeptisk till deras stadsflygningar (älskar deras bergsflygningar dock).

    Så svaret på frågan är i kort "inte över 125m i stadsmiljö" men extremt olämpligt?

  8. #8
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om det inte har skett några regeländringar inom fullskalaflyget så är lägsta flyghöjd över tättbebyggt samhälle 300 meter och över terräng 150 meter för flygfarkoster, då beror det på hur Luftfartsverket/försäkringsbolag betraktar modellflyg som.....
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Fin film. Även om man är supernoga med utrustningen så finns ändå en viss osäkerhetsfaktor vid all flygning och saker kan gå sönder vid de mest olämpliga tillfällen. Även pilot error förekommer när vi flyger våra farkoster. Så egentligen, krasst bör man räkna med att utrustning kan gå sönder och då skall omgivningen så att säga tillåta en flygfarkost som inte är under flygarens kontroll längre. Det är svårt att uppnå i stadsmiljö. Så länge allt lirar både med planet och piloten går det nog bra i de flesta fall men den gången det inte går så bra kan det innebär risker för både person och egendom. I filmen var det en större modell, 180 cm spännvidd, som rimligtvis väger några kilo så det är ändå lite kraft om en sån kommer okontrollerat ner från skyn. Om olyckan skulle vara framme och en skada inträffar så kanske det kan bli svårt att få ut ersättning på ev försäkring om man flyger på en för ändamålet olämplig plats.
    Mer info om säkerhet finns här på sidan http://www.rcflyg.se/forum/cmps_inde...sakerhetregler

    /Bo

  10. #10
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hej.

    Du bryter mot denna lag https://lagen.nu/1993:1742
    som i princip säger följande:
    I Sverige är det fritt att flygfotografera, men för att publicera flygfoton (bildspridning) krävs tillstånd i förhand från Försvarsmakten, enligt 6 § lagen (1993:1742) om skydd för landskapsinformation. Även foton från modellflygplan kräver tillstånd, men inte fotografier från stegar, lyftkranar och master.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

Liknande ämnen

  1. QAV500 klon, en bra flygning och en mindre bra flygning.
    Av markusb i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-08, 20:20
  2. Flygning @ LFC 26/7
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-27, 12:08
  3. Flygning @ LFC 19/9
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 15:20
  4. DX7 laglig eller olaglig?
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 77
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 19:33
  5. Fpv flygning
    Av Impulze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •