Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Några erfarenheter av HK Mini EDF 50mm F35?

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Några erfarenheter av HK Mini EDF 50mm F35?

    Mini EDF Fighter Jet EPO Plug-n-Fly

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SK6-F-35.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	37681

    https://www.hobbyking.com/hobbyking/...dProduct=32461

    Någon som har erfarenhet av detta planet?

    Efter vad jag har sett är det en rätt snäll och välflygande EDF, särskilt för sin storlek.

    Då jag fyller år om några timmar har jag beställt denna till mig själv

    Jag är ute efter ett 4e plan och 1a EDF, några tipps för detta planet specifikt eller för 1a EDF'are?

    Tack på förhand

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Enda att tänka på är att hålla uppe farten i svängarna , o flyga långa svepande manövrar .En EDF har som du kommer märka inget luftflöde över rodren som du får från en propellerkärra. Vilket i lägre hastigheter kan ge en del skumma problem dvs rodret kanske inte biter alls..
    Bara flyg!
    Däremot funderar jag på hur det funkar med höjdrodret kopplat till skevrodret via samma servo dessutom.. ser i mina ögon lite märkligt ut, men kanske fungerar som vanligt ändå?.

  3. #3

    Standard

    Kopplade roder funkar, men instämmer med allt det andra - kasta hårt, se till att ha fart hela tiden och håll iaf utslag för roll vettiga om du är ovan.
    Min 1:a edf var liknande storlek men F4 Phantom och den flög 2 minuter, sen tog acket slut och den flög plötsligt som en tegelsten. Nästa EDF blev en Multiplex Twister och den lever än!
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag valde en T33 i den storleken eftersom den har riktig vinge och flyger på ett annat sätt än F35:an. Dem säger att F35 är sämst i serien. Har sett 64mm varianten av F35 och den höll sig inte uppe i luften.

    Jag tycker du skall försöka boka om till någon av de andra som ser mera klassiska ut, T33, L39, F86 eller så. (lite knepigt läge när du beställer först och frågar om råd efteråt, men det är mitt tips iaf)

    Film på min T33. Jag har monterat en ballanserad fläkt och matar in ungefär 2/3 av effekten mot vad original i F35:an gör. Ändå tycker jag att man ser tydligt att T33 har mera flyg under vingarna.


    Film på F35

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag valde en T33 i den storleken eftersom den har riktig vinge och flyger på ett annat sätt än F35:an. Dem säger att F35 är sämst i serien. Har sett 64mm varianten av F35 och den höll sig inte uppe i luften.

    Jag tycker du skall försöka boka om till någon av de andra som ser mera klassiska ut, T33, L39, F86 eller så. (lite knepigt läge när du beställer först och frågar om råd efteråt, men det är mitt tips iaf)

    Film på min T33. Jag har monterat en ballanserad fläkt och matar in ungefär 2/3 av effekten mot vad original i F35:an gör. Ändå tycker jag att man ser tydligt att T33 har mera flyg under vingarna.
    film

    Film på F35
    film
    Det var mer råd inför maiden/bygge. Det är alldeles för lätt att spontanshoppa billiga saker på nätet på en lunchrast ^^

    Det var väldigt fint ljud som du fick till på din T33a där, lät mycket trevligt. Ang videon på F35 så tycker jag den såg lite baktung ut, eller något annat aerodynamiskt med landningsstället och kameran, men visst finns det fler filmer på F35 som ser ut att hänga lite med gumpen.

    Oavseet vad skall det bli spännande, och jag är öppen för all input vad man skall tänka på etc (förutom att plocka isär, kolla balans, skruvar med mera innan maiden)

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    ...Det är alldeles för lätt att spontanshoppa billiga saker på nätet på en lunchrast ^^

    ---

    Oavseet vad skall det bli spännande, och jag är öppen för all input vad man skall tänka på etc (förutom att plocka isär, kolla balans, skruvar med mera innan maiden)
    om nästshopping...

    Men ignorera inte kolla. Ibland är de slarvigt hopsatta (ofta, kanske). Råkade handla en mig29 twin micro som inte kastats i backen än då säsongen dröjer. Men fick ändå plocka ur ena fläkten då den satt bra snett. Och roderlinkaget var bra slappt (plugandpraymodell). Men har struntat i balansering och djupare meck, och det hörs när jag kört på byggbordet.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7
    chrille gs avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    111
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

    Standard

    Jag vet om att deras mini hawk flög bra efter man har balanserat fläkten, den har tyvärr lite vibrationer vilket kan vara förödande mot modellen...
    MULTIPLEX Royal Pro 16
    HACKER
    GB-model YAK 55m 1.8
    HITECH
    BIELA
    XOAR
    TECHONE

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för input boys

    Jag har en magnetisk propbalancer som är OK (inte helt 100% men duger), brukar ballansera proppar med huvudsakligen helt vanlig klar tape vikt över skärande kant på bladen. Misstänker att lim/färg på ovansidan av fläktbladen är att föredra för fläktar?

    Tipps på att ballansera en liten budget 50mm fläkt?

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Mycket lättbyggd modell F35an. Passformen på vingarna var väll inte 100% kanske men verkar ha mindre betydelse. Jag var lat och körde smältlim hela vägen runt (noskona, vingar, vertikala stabbs, och gångjärn för elevons). Behövde bara flytta på lite foam för att få plats med en 1000mAh 3s och CG/TP hamnade precis där den skall vara enligt manualen.

    Enda nackdelen som jag såg det var att 50mm fläkten skrapade lite lätt i höljet/tunneln. Detta löstes relativt enkelt dock. Höljet har 4 skruvhål, två för M3 och två för M4 (eller M2/M3 kommer inte ihåg, poängen var att det fanns större hål än de som användes). Så jag vred motorn 90 grader jämfört med höljet och använde de lite större hålen med hjälp av brickor och kunde då justera centreringen av fläkten i höljet.

    Det enda nervösa var att slita ut den fastlimmade EDF modulen, men det gick bra till slut

    Nu väntar jag bara på lämpligt tillfälle att få en premiär.

    Här på skrivbordet bredvid min FW190D som nyligen fick en motortransplantation.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0993[1].jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	37849

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    ---
    Enda nackdelen som jag såg det var att 50mm fläkten skrapade lite lätt i höljet/tunneln. Detta löstes relativt enkelt dock.
    ---
    Verkar vara lite standard som sagt; klubbkompis bänkprovade Phazer igår och sprängde fläkten... RMA följer, men bra kolla först så som du gjorde.
    Börjar ju vara premiärväder fö., eller hur
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vad blev vikten på den?

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Verkar vara lite standard som sagt; klubbkompis bänkprovade Phazer igår och sprängde fläkten... RMA följer, men bra kolla först så som du gjorde.
    Börjar ju vara premiärväder fö., eller hur
    Har lärt mig den enkla vägen (läst innan kraschat) att gå igenom alla detaljer på en ARF/PnP som om jag hade byggt den själv och kraschat den minst en gång innan maiden. Billigare i längden med att addera lite locktight, CA mm där det behövs. I värsta fall slita upp limfogar och göra om/rätt.

    Skall försöka få en maiden i dagarna nu, yr säger klart och 1-3 m/s här i Götet så det blir ner till fotbollsplanerna så fort tiden tillåter.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vad blev vikten på den?
    Med smältlim, V8R4-II och Zippy 1000mAh och resten stock blev det runt 360g som annonserat har jag för mig. Skall dubbelkolla när jag kommer hem Avsevärt lättare än FW190D i alla fall.

    Kan tillägga att ESC kontakten stock var 2mm bullet typ (den tunnaste), byttes mot mini JST (enda lödningen gjord).

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Kan tillägga att ESC kontakten stock var 2mm bullet typ (den tunnaste), byttes mot mini JST (enda lödningen gjord).
    Det kommer inte fungera, den drar ju typ 20A(!) 2mm bullets verkar ganska lagomt just där.

  14. #14

    Standard

    Håller med - byt ackkontakt (och på ESC igen). Vissa/nyare ackar har HK korrigerat medan andra (äldre?) mindre har kvar jst:n. Fick själv häromdagen hem några nanotech 3S850 från NL med sådana och bytte till 3.5mm bullets innan de provkördes. (2mm räcker rätt långt fö., en klubbkompis kör bara småflyg/3D upp till 3S1300ackar ungefär och 22-25A med 2mm:arna sedan flera år)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hmm, jag har 6st olika 3s LiPo i 800-1000 mAh. Alla kom med det i grund och de olika modellerna jag har som kör med små LiPo har alla JST kopplingar av denna typen:


    Håller inte de för att köra F35an? Har inte lämpliga kopplingar för att byta till annat hemma, och byta på 2-3 modeller och 6 LiPo är ett ganska meckigt jobb.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Är det inte värt att göra 10minuters lödjobb så är det bara att köra på och bevisa att vi hade fel. :-)

  17. #17

    Standard

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...10_Pairs_.html
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0518.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	37850
    Dessa nya? smådeans är väldigt lätta att dra isär inte alls lika jobbiga som vuxenvarianten. Ska provlöda sen och det blir en lättnad att slippa @#¤domar med röda jstkontakter!!
    vh/m

  18. #18
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Efter vad jag kan hitta är spec för motorn ca 15A max.
    http://sydneyrcjets.com.au/motors-c-...ky-angel-p-272

    JST är rekommenderad till ca 8A men flertalet verkar använda dem upp till 15A men inte över det.

    Så att använda dessa kontakter verkar väldigt borderline ja. Fan.

    Kommer nog göra några torrkörningar och känna på kontakterna för att se hur varma de blir innan jag släpper den i luften (vid mothåll får motorn jobba hårdare och drar mer ström om jag inte missuppfattat det).

    Blir det för varmt är det bara till att beställa nya kontakter och vänta ett par veckor till innan maiden

    PS, de där mini-deans är specade till max 10A kontinuerligt, så skall jag uppgradera får jag hitta på något annat om jag ändå skall vara på den säkra sidan. Vettigt verkar EC3, men de känns lite för stora och klumpiga, samma med XT60 på småbatterierna.

    Vill gärna ha en fool-proof koppling, dvs inte separata 2mm bullets som man kan koppla fel av misstag, utan något där man alltid träffar rätt på + och - .

    Tack för headsup!

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Min originalmotor drog som sagt 19A från en 3S850mAh acke. Välj en standardkontakt och kör på den. Jag gillar de man löder lösa för att sedan montera i plastskal. De med inbyggt plastskal blir lätt att man värmer sönder när man löder.

    EC3 verkar vara ett utmärkt val.

    Jag kör mycket på 4mm till mina större modeller, smidigt med mängder hemma på lager som dessutom passar att bygga laddsladdar av. Men på de mindre är de onödigt klumpiga.

  20. #20

    Standard

    Jag brukar löda bullets på ack, inkl hölje, med hona på plus och hane minus. På reglage o bec motsv. men utan hölje; lite krympslang i stället. Funkar bra dra isär även där det är lite trångt.
    HK gillar ju sina XT60 på ackarna så där använder jag adapter, andra kontakter får bullets på ackarna. JSTna duger till inne/parkflyg - fuskar med mina upp till 12A/3S stötar.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Mini EDF F35 50mm Maiden!
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 18:41
  2. 50mm fläktar
    Av mogge i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 07:25
  3. SkyAngel T-33 50mm EDF
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 08:08
  4. Erfarenheter Dl50, erfarenheter peakmodels
    Av Magoozi i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •