Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: D har man brnt tv blue series 30a

Standard D har man brnt tv blue series 30a

Lyckades tydligen brnna 2 av 3 splitternya blue series ESCar som jag frskte flasha med simonk... Knns ju sdr...

Behver tv nya, vad gra, funderar p rctimer, kanske flyduino, knns dyrt, nu nr det ligger +$22 p priset... Anvnde HKs "jttenkla" flashing kontakt fr Atmels och det gick ju sdr!

Standard

vad r det fr fel p flash kontakten? Har en hr hemma men har inte testat den. Har 3st rctimer 30amp p min discovery och dom fungerar bra.

Standard

Vet ej men 2 av 3 r stendda sen jag frskt anvnda den, antar att nn pin sitter lite snett (kortslutit) vilket brickat MCUn i nt skede, BEC'en funkar fortfarande & jag skulle gissa att allt utom MCUn funkar.

Hmm, har du flashat ngra? Ser att du ocks r i Malm-omrdet, skulle grna testa med din om det vore mjligt. Har kpt 3 till nu, en i backup, den som funkar, fungerar riktigt jvla fint dock.

De trasiga skickar jag ivg till en polare som har som hobby att lda av och p MCU'er hehe

Reg.datum
    Jan 2009
    Inlgg
    82
    Jobb
    Maskinreparatr/konstruktr

Standard

Varfr flasha? har mina esc i orginalkonfiguration i en quad och fungerar fortfarande perfekt efter 2 rs anvndande ihop med Naza, har inte mrkt av att de skulle vara smre "bara" fr att det inte r flashade med simons (fantastiska) firmware!

Visst, reaktionen blir snabbare i escet men strmmen den drar blir desto strre ocks, ligger man p grnsen fr vad ett esc tl orginal, s brnner det ganska skert efter simonk firmware d mosfet-kretsarna passerar sin kontinuerliga max-strm under tid...

Tyvrr vet jag snart inte hur mnga som brnt upp sina esc nr de skall/har flashat om dem, kan bara gratta dem som sljer esc nu fr tiden, ty de fr slt betydligt fler p detta vis genom att alltfr mnga skall mixtra i kanske ondan eller "bara" fr att? Frgan r kanske vem som blir lyckligast i lngden, frsljarna eller kparna? ;o)

MVH Peter

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Simon ks escar r rtt rejlt testade , hller man sig till dom som finns med som testade s r det inga bekymmer.

Har man en fungerande maskin som man tycker flyger bra s tycker jag inte man skall ge sig p nn om flash
    men har man en maskin som har lite svrigheter s r det helt klart en lsning.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Jan 2009
    Inlgg
    82
    Jobb
    Maskinreparatr/konstruktr

Standard

Hller fullstndigt med dig!

Mrkligt r det bara dem som flashar o aldrig ens provat utan och fr den delen inte ens flugit multicopter, hur vet de att det kanske inte behvs d? ;o)

MVH Peter

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Kan det bero p att s mnga skriver att det r det som gller ?

Sjlv uppmanar jag alla nya att hlla sig till enkla escar och inte krngla till det.

har haft 2 escar som brunnit upp efter flashning ven jag och d direkt vid spnningsttning, men d av typer som inte finns med i listan p testade. dock vet jag inte anledningen till att mina brann upp borde inte ha med simonk att gra.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Jo du kan f prova min men vill frst testa den sjlv p ngra reglage som jag borde f till slutet p veckan Ska till Danmark p lrdag o sndag och har fullt upp p kvllarna men kan (frmodligen) hjlpa dig i brjan av nsta vecka.

berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    Kan det bero p att s mnga skriver att det r det som gller ?

Sjlv uppmanar jag alla nya att hlla sig till enkla escar och inte krngla till det.

har haft 2 escar som brunnit upp efter flashning ven jag och d direkt vid spnningsttning, men d av typer som inte finns med i listan p testade. dock vet jag inte anledningen till att mina brann upp borde inte ha med simonk att gra.
    Om du vljer fel version av RapidESC s kortsluts fartreglaget vid uppstart, detta r en bra anledning till att endast hlla sig till testade fartreglage...

Testade skillnaden mellan flashade och icke flashade fartreglage i veckan, skillnaden r stor i stabilitet. Kan tnka mig att det gr mindre skillnad p strre plattformar, d kad vikt ger kad "egenstabilitet".

Standard

Allts, problemet uppstr innan jag lyckats flasha. Jag tror jag har defekt tool, alt defekt programmerare. Kanske lyckats paja ytterligare en blueseries esc... =/ Nu tror jag att jag ska skicka ivg resten fr nn annan att flasha som har lyckats frut... det hr knns ju inte alls stabilt...

berthrsds avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Inlgg
    414
    Jobb
    Multirotorguru
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb - Modellflygsektionen

Standard

Citat Ursprungligen postat av peterbat Visa inlgg
    Varfr flasha? har mina esc i orginalkonfiguration i en quad och fungerar fortfarande perfekt efter 2 rs anvndande ihop med Naza, har inte mrkt av att de skulle vara smre "bara" fr att det inte r flashade med simons (fantastiska) firmware!

Visst, reaktionen blir snabbare i escet men strmmen den drar blir desto strre ocks, ligger man p grnsen fr vad ett esc tl orginal, s brnner det ganska skert efter simonk firmware d mosfet-kretsarna passerar sin kontinuerliga max-strm under tid...

Tyvrr vet jag snart inte hur mnga som brnt upp sina esc nr de skall/har flashat om dem, kan bara gratta dem som sljer esc nu fr tiden, ty de fr slt betydligt fler p detta vis genom att alltfr mnga skall mixtra i kanske ondan eller "bara" fr att? Frgan r kanske vem som blir lyckligast i lngden, frsljarna eller kparna? ;o)

MVH Peter
    Sjlv har jag flashat minst ett 50-tal fartreglage av ett antal olika mrken, och aldrig lyckats ha snder ngot... Har ven flugit en massa timmar med flashade fartreglage, och aldrig brnt ngot. Om man ligger p grnsen till vad fartreglaget tl s har man fr sm fartreglage...

Citat Ursprungligen postat av peterbat Visa inlgg
    Hller fullstndigt med dig!

Mrkligt r det bara dem som flashar o aldrig ens provat utan och fr den delen inte ens flugit multicopter, hur vet de att det kanske inte behvs d? ;o)

MVH Peter
    Du tycker allts att det r konstigt att de som bara har testat flashade fartreglage kan sga att det r bttre... Men du har sjlv inte testat flashade fartreglage men kan nd sga att du inte har mrkt ngon skillnad? Sjlv har jag gjort fre/eftertester p flera olika konfigurationer, och kan med skerhet sga att det blir avsevrt stabilare efter flashning.

Citat Ursprungligen postat av veqtor Visa inlgg
    Allts, problemet uppstr innan jag lyckats flasha. Jag tror jag har defekt tool, alt defekt programmerare. Kanske lyckats paja ytterligare en blueseries esc... =/ Nu tror jag att jag ska skicka ivg resten fr nn annan att flasha som har lyckats frut... det hr knns ju inte alls stabilt...
    Jag hjlper dig grna att flasha om fartreglagen, om du inte har ngon i nrheten som kan gra detta. Bara att skicka dom till mig med frankerat returemballage. Hur lyckas du ha snder processorn? Sjlv har jag flashat massor av reglage, och satt verktygen snett ett antal gnger utan problem. Om datorn har en korrekt USB-port s ska den stngas av om strmen blir fr hg (kortslutning) och "kkMulticopter flash tool" sger ju ifrn om den inte fr svar frn proccessorn innan flashning... Jag antar att du inte strmstter fartreglaget via batteriet innan flashning?

Edit: Du anvnder vl "BS N-FET"-mjukvaran? Har du dubbelkollat transistorerna s att alla r av samma typ (N-FET)? Har fr mig att jag lst ngonstans att ngon hade ftt ett BlueSeries-reglage med blandade typer...

Edit igen: BlueSeries 30A finns tydligen bde med och utan N-FET, har du anvnt rtt mjukvara?

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Har ocks flashat massor av blue series med n-fet. Inga problem alls. Kr ocks med sockeladaptern. Vnder du den rtt? Det finns bilder dr du kan jmfra och dubbelkolla vilken esc du har och vilken programvara du ska ha. Kan du inte flasha rekommenderar jag Rctimers frdigflashade escar, knappt vrt att flasha nr man kan kpa dem s billigt!
    Det gr alltid att bygga om och bygga bttre!

Standard

Skaffade ngra nya och dessa gick att flasha p frsta frsket, verkar som att, man inte br anvnda kkflashtool fr nya versionen av blueseries 30a (de som ska ha bs-nfet) d dessa blir brickade om man ndrar skringarna p dem (grs automatiskt i kk och kan inte stngas av) De nya flashade jag via cmd o det funkade fint.

Liknande mnen

1. Har jag brnt upp min DJI Naza?
    Av Fredrik_W i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2012-12-31, 07:45
  2. Above ALL Yak 55 Elite Series 40 size
    Av KenPro i forum Recensioner
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2008-09-09, 20:14
  3. ACE Simple Series Corsair
    Av -mathias- i forum Metanolmodeller
    Svar: 5